Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#759252
Ja, blev jag nåt klokare på detta? Nej, den ser ren å fin ut inget att rensa, jag har inte grejer för att köra 12 volt på den, skulle va rädd paja den oxå då jag är en klåpare. Är det denna som skickar felkod PO0013? Men vad heter prylen på svenska, nån som kan?
Ser det bra ut? Kan det verkligen va denna som krånglar? Ska jag köpa ny packning med sil? Oljan ser ju bra ut.
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
#759255
I den svarta runda plastdelen kontakten sitter på?

Okej, kan jag lämna in den till nån för koll eller ska jag köpa ny?
Iofs ska jag vänta lite för jag har ingen motorlampa som lyser nu så länge jag har mycke olja i motorn.
#759545
Ledsen att jag är tjatig, och trög i bollen, jag skulle ha frågat vad heter denna lilla grej ovan, är det den som heter på engelska Camshaft Reset Valve (CVVT) eller är det Oil Control Valve (OCV)? Och vad heter den i så fall på svenska?
#760207
Hahaha upptäckte man kunde ändra rubriker lång efteråt, tänkte det kanske var den gamla rubriken om tändspolar som gjorde att jag fick inget svar nu när det hänt lite grejer på vägen.. Alla fall var ute å körde idag och när jag kom hem så tändes motorlampa igen och jag fick samma felkod: P0013, igen. Så jag bumpar med ny rubbe och frågar vet nån snäll människa vad saken på bilderna ovan heter? Är det Camshaft Reset Valve eller Oil Control Valve, och vad heter den så flest förstår på svenska?
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
#760244
Kan Camshaft Reset Valven va samma som Oil Control Valven ändå, för här: http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm och här: http://volvoforums.com/forum/volvo-s70- ... 013-11465/
verkar det va samma sak... Där nämns förresten att de på denna felkod 0013 hade framgång genom att byta kamaxelgivaren, läser det på ett annat ställe att det lika gärna kan va givaren... nu virrar jag till det, ska fundera, bäst vore att hitta en omställningsventil på skroten å byta å se, köpa ny är lite dyrt bara för felsöka...
#760414
Ah tack för det klargörandet. :)
Då så, hitta flera på bildelsbasen under svenska namnet kamställningsventil.
(varför skulle den gå sönder så där, känns fel på nåt sätt, jag lurar på att det kunde va kamaxelgivaren istället som jag läste nånstans, det har jag bytt förr, givare å sensorer känns som det är förbrukningsvara nästan..)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

En fråga till, eftersom flera av er har n&au[…]

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]