Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#757443
GTHunter skrev:
Momentum skrev:
GTHunter skrev: Sitter inte samma automalåda i dem heller, på D4 s/s sitter en låda med lockup, osäker om detta finns på D4 AWD...



/Per
Klart det sitter samma typ av låda i båda.........
Ja, jag är ingen expert men de har inte samma kod i instruktionsboken...
Med tanke på att det måste vara en utgång till kardan för bakhjulen antog jag att det var annan växellåda. D4 AWD finns ju också endast med automatlåda. Men vad vet jag...

Bild

/Per
Det är nog beteckningen för samma låda fast med Start/Stopp
Start/Stopp lådan håller uppe oljetrycket mha en elpump då man står stilla med motorn avstängd
#757456
Är det inte s/s i D4/D5 AWD numera? I så fall enda bilen i klassen nästan som inte har det.

Hi-tech-paketet innehåller massor av bra grejer som parkvarnare fram, soltak, GPS och keyless utöver 7" multimedia.

För dessa två bilar stämmer det att AWD:n varvar mer, men inte alltid. Dessutom är 2,0-motorn tystare än 2,4 och går mjukare.

Fast klart att AWD lockar... den får nog sannolikt högre andrahandsvärde också.

PH
#757471
Finns ju åtminstone fyra kostnader som minskar med AWD också:
1. Minskat däckslitage (å andra sidan mer noggrant med val av däck, lika fram/bak)
2. Färre kostnader/minskade intäkter för att man inte kommer fram
3. Färre körningar mot dörrstolpar/andra bilar etc. pga att bilen börjar kana etc.
4. Färre bärgningskårssamtal

Jag har haft alla fyra dessa utgifter flera gånger pga. ej AWD senaste åren...
PH
#757478
Svårt att räkna in sådant där, att man skall krascha eller köra fast för man har 2WD.

Under 25 år körande med 2WD så var jag inte med om någon fastköring, avkörning eller bärgning. Då har dessa åren ändå gått med ungdomlig mod, roliga vintrar med feta bredställ i bla BMW V8 bakhjulsdrift i en bil som saknade antispinn.

Edit...

Ops, jag har ju faktiskt kört fast med min XC70 AWD MY13 när nya Haldex Gen 5 bestämmer sig för att min bil skall vara 1-hjulsdriven och inte ens orkar föra över så mycket kraft till bakhjulen att det ens kan slira på vått gräs. ??:-/

Bild
#757482
Du har kört fast en gång på 10 år med AWD och ingen gång på 25 år med 2WD:)

Jag har kört fast fem gånger ordentligt på fyra år.
2 ggr vinter med dåliga framdäck (ca 4 mm).
1 gång sommar, lerigt.
Dessa gånger bärgare.
2 ggr utan bärgare med 10-talet personer som sköt på...
PH
#757509
Det beror nog på hur modig man är på att ge sig ut långt i skog och mark. , på 30 års bilkörande har jag inte kört fast ännu så jag behövt bärgare. Med båten efter på bilden med min XC lyckades jag gunga mig loss.
#757529
perhall skrev:Finns ju åtminstone fyra kostnader som minskar med AWD också:
1. Minskat däckslitage (å andra sidan mer noggrant med val av däck, lika fram/bak)
Vet inte om det går mindre däck för att det är AWD, måste vara marginellt
Vad menar du mera noggrant med val av däck, man har väl alltid samma dimensioner fram och bak?
#757548
S80V8AWD skrev:Personligen skulle jag ta D4 AWD utan att ens blinka! Att priset nu var det samma för respektive alternativ skulle bara motivera mig mer till att välja just AWD:n.
Att priset är lika på dessa bilar har bara betydelse om man köper privat, trådskaparen skall ju ha den som förmånsbil och skatteförmånen styrs inte av vad företaget betalar för bilen utan av Skatteverket. De har tabeller på de flesta vanliga bilar http://www.skatteverket.se/privat/etjan ... 23899.html och vad det kommer att "kosta".
#757672
Momentum skrev:
perhall skrev:Finns ju åtminstone fyra kostnader som minskar med AWD också:
1. Minskat däckslitage (å andra sidan mer noggrant med val av däck, lika fram/bak)
Vet inte om det går mindre däck för att det är AWD, måste vara marginellt
Vad menar du mera noggrant med val av däck, man har väl alltid samma dimensioner fram och bak?

Eftersom det slirar mindre borde däckslitaget bli märkbart mindre.
Min erfarenhet från AWD-bilar är också entydig: de sliter mindre däck.

Det brukar sägas att fr a äldre AWD-system, men även nyare, mår bra av att däcken är lika slitna (ungefär) fram och bak. Det sades tom vara helt nödvändigt för visko-kopplingen innan Haldex (dvs. V70 +V70N 98-02 - haldex kom under MY02 har jag för mig).

I senaste Volvo Life som kom häromdagen står det att AWD-bilar måste ha exakt samma däcktyp f o b. Dvs man kan inte blanda Michelin Primacy HP fram och Primacy 3 bak, något som ju går utmärkt på en FWD V70.

Oavsett om rekommendationerna kan tas med en nypa salt el ej så är de återkommande och förmodligen inte helt ogrundade...
PH
#757743
perhall skrev: I senaste Volvo Life som kom häromdagen står det att AWD-bilar måste ha exakt samma däcktyp f o b. Dvs man kan inte blanda Michelin Primacy HP fram och Primacy 3 bak, något som ju går utmärkt på en FWD V70.

Oavsett om rekommendationerna kan tas med en nypa salt el ej så är de återkommande och förmodligen inte helt ogrundade...
PH
Jag letade genast reda på tidningen och du har rätt
Det gör mig väldigt häpen

För dels så står det inte en rad om detta i instruktionsboken på en bil utrustad med Haldex
På direkt fråga till [email protected] så säger man
Det finns inget måste på AWD-bilar utrustade med Haldex. Man kan byta lite som man vill inom samma dimension.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]