Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#757312
Tänkte köpa ny MY2013 V70 II Momentum DE och jag vill gärna ha en med aut. växlåda,
men jag funderar på motor (D3 136hk vs D4 163hk) och drivhjul (FWD vs AWD)

Jag är ganska sugen på D4 AWD Aut. , men jag funderar hur mycket bra AWD är på V70 (är det samma version som går på andra XC modeller )?
Kan ngn skriva i första hand vad det är för bränsleförbrukning och för-nackdelar som gäller för D3FWD, D4FWD och D4AWD.

P.S. Pris är irellevant, det ät ungefär samma pris som gäller just nu.
#757321
Enligt volvo själva har D3 och D4 samma förbrukning så i mina ögon utesluter det D3 - givet att pengar inte är ett bekymmer förstås. Då återstår frågan om du ska ha D4 eller D4 awd.

Helt klart är att D4 AWD drar betydligt mer än D4 2WD, ca 34 procent mer i blandad körning om man bara räknar på volvos egna uppgifter. Nu stämmer inte de uppgifterna riktigt överens med verkligheten men jag resonerar som så att förmodligen kommer D4 AWD alltid att dra ca 30% mer än D4 2WD oavsett vad de faktiskt drar i verkligheten, om du förstår hur jag menar.

Vad vinner man då på att välja den törstigare AWD? Framkomlighet och säkerhet är den främsta vinsten enligt mig. Efter att ha ägt två bilar med fyrhjulsdrift skulle jag i princip aldrig vilja äga en tvåhjulsdriven bil längre, åtminstone inte på vintern. Det räcker med mina föräldrars dåligt skottade garageuppfart för att jag ska förstå fördelen med AWD.

Nu har vi ju alla olika behov och om du mest kör när det är välskottat/lite snö, sällan lämnar de välplogade gatorna och kör ganska få mil om året så minskar förstås nyttan med AWD. Själv kör jag ganska mycket, åker en hel del på dåliga vägar (framförallt med dålig snöröjning) och då är det en dröm med AWD.

Så där har du mina tankar kring det hela. Om du har råd och värdesätter att kunna komma fram lite lättare/säkrare är min rekommendation att du väljer en AWD. I annat fall är en D4 2WD ingen dålig bil den heller, skillnaderna är på intet vis enorma – men de finns där.

Vad gäller fyrhjulsdriften i sig så är den identisk med XC70, varken bättre eller sämre. Det är samma system (Haldex gen. 5) och borde uppträda på samma sätt.

Lycka till!
#757358
Hej,

(s/s = start stop)

Tänk på att det inte är samma motor i D4 s/s som i D4 AWD.
I D4 AWD sitter den "gamla" motorn på 2,4 liter och i D4 s/s sitter en nyare motor på 2,0 liter. Den nyare har stopp/start funktion.
Det är samma antal hästar och cylindrar (5) i båda motorerna.
Sitter inte samma automalåda i dem heller, på D4 s/s sitter en låda med lockup, osäker om detta finns på D4 AWD...

Råder dig att provköra båda bilarna innan köp.

/Per
#757380
GTHunter skrev: Sitter inte samma automalåda i dem heller, på D4 s/s sitter en låda med lockup, osäker om detta finns på D4 AWD...



/Per
Klart det sitter samma typ av låda i båda.........

Man får räkna med minst 1 dl mera diesel per mil med en AWD
Man får räkna med att AWD är lägre växlad och varvar mera vid samma givna fart
Mer får räkna med att betala mera i skatt för en AWD också då den baseras på CO2
Man kan räkna med skillnad på vägegenskaper - sommar som vinter - till AWD:s fördel
Man kan räkna med att kunna uppgradera D4AWD till en D5AWD+ mha Polestar
Man kan räkna med att bara skratta då det är dåligt väglag och oplogade vägar/gator om man har en AWD
Man kan räkna med att ha en bättre dragbil med AWD om man har båt/husvagn
Det kostar alltså lite mera med en AWD och man får lite mera med en AWD

Har en D5AWD och en D3(163) FWD - Automat i båda - båda är bra fast på olika sätt
#757397
Kan man uppgradera D4AWD med Polestar, inte åtminstone i Finland. Den är nog långsammare i acceleration än D4FWD fast motorn borde ha mera vridmoment, så är den faktiskt lägre utväxlad? Dessutom har den ju Sportläge vilket väl inte fwd har eller åtminstone inte MY-11 jag hade med D3 som ju är nuförtiden D4.
#757403
Momentum skrev:
GTHunter skrev: Sitter inte samma automalåda i dem heller, på D4 s/s sitter en låda med lockup, osäker om detta finns på D4 AWD...



/Per
Klart det sitter samma typ av låda i båda.........
Ja, jag är ingen expert men de har inte samma kod i instruktionsboken...
Med tanke på att det måste vara en utgång till kardan för bakhjulen antog jag att det var annan växellåda. D4 AWD finns ju också endast med automatlåda. Men vad vet jag...

Bild

/Per
#757405
Tack alla för svar och upplägg.
Bilen ska köpas som förmånsbil och man slipper betala skatt, servis, vinterdäck osv ...

Just nu, står det mellan de har bilarna:

Volvo V70 II D4 AWD Momentum DE
+ High Perf. Multimedia 7"
http://www.bilia.se/bilar/personbilar/b ... !cis=83277

Volvo V70 II D4 S/S Momentum DE, 2013
+Hi-Tech pkt Diesel
http://rejmes.se/vara-bilar/bil/1520560 ... mentum-d-e

Volvo V70 II D3 S/S R-Design DE
+Hi-Tech pkt Diesel
http://www.bilia.se/bilar/personbilar/b ... !cis=83314

Volvo V70 II D3 S/S R-Design DE
+ Herrgårdsvagnpkt 2 V70 II
http://www.bilia.se/bilar/personbilar/b ... !cis=83265
#757416
Jag är grymt nöjd med att jag tog en bil med Hi-Tech paketet, med VOC. Volvo On Call är helt underbart på en privatbil, men måste vara ännu bättre på en tjänstebil där man kan ha nytta av att alla resor loggas, en stor hjälp inför månadsredovisningen. Fjärrstart av värmaren från telefonen är också guld värt.

Bäst är såklart om man kan få både AWD och VOC

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]