Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulf_kurt
#71802
Hejsan!

Jag skulle sätta tillbaka originalradion i min 440, men får inte igång den. Man ska ju knappa in en 4-siffrig kod för att få igång den.

Jag har fått en kod från förre ägaren och samma kod fick jag när jag ringde bilaffären som sålde bilen, men radion tar inte emot den.

Jag har kollat och serienumret på radion stämmer överrenstämmer med den radio som levererades med bilen.

Kan det vara nånting med hur den är installerad?

Någon som haft liknande fel/problem??

mvh Ulf
av StigH
#71929
Första motfrågan är:
Har den någonsin funkat i bilen??? Under din regim alltså???

Eller bara hos förre ägaren??
av ulf_kurt
#71946
Det har suttit en annan radio den, men den har gått sönder så jag ville byta tillbaka till originalradion som också följde med när jag köpte bilen. Men jag har aldrig haft den igång tidigare.

Jag antar att den ska fungera i och med att den skickades med, men inget jag kan garantera. Tycker dock att det är konstigt då den verkar "fungera". Men att den är låst pga sökerhetskoden.

Det jag funderar är om det finns något annat som gör att den är låst.

I manualen står det tex. att radion måste vara "rätt" installerad, och att den vid fel inmatning måste den vara påslagen med bilen igång i 2 timmar för nästa försök.

Så det kanske är något annat jag missar....

men det är kanske bara att kassera...
av mr_west66
#72091
Hej, vet att vi hadde samma problem på en 850 på skolan, där fick man låta radion vara på 1 eller 2 timmar, så gick det att mata in koden å då fungerade den
av ulf_kurt
#72646
mr_west66 >> jo, det är samma med min stereo, men grejen är att när de två timmarna gått och jag får prova igen så tar den inte koden iaf.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
#72711
Hej , hade samma problem i slutet på 80 talet.
Trodde det var en skröna men som sista utväg provade jag iallafall att lägga radion i frysen över natten.
Det funkade , hoppa igång direkt.
Som sista försök innan man skrotar radion kanske :?:
av ulf_kurt
#73093
Lazydogmic >> borde inte alla radioapparater med liknande kodlås då nollställas vintertid?
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
#73101
berättar bara vad som hände , kan inte förklara det
av hanzzon
#73621
vilken model av radio är det
Användarvisningsbild
av boostofta
#73714
Hur går det?

Gör du rätt när du slår in koden, finns det någon form av "neter" knapp man ska trycka på efter att man slagit in koden? du har inte missat det bara? Vad säger manualen?

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]