Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
MartinFr skrev: /.../Förra helgen gav jag mig på bakdörrarna, med inköpta dioder från C.O och fästen,krympslang m.m. allt enligt tidigare inlägg men utan att lyckas att få det att lysa. Suck...
Tänk på att du måste ha motstånd i serie med lysdioderna och att de måste ha rätt polaritet. Har du kopplat enligt anvisningarna från qwerty?
qwerty skrev:VÄ bak komponent: 10/243
Blå/svart (BU-BK) + stift 4 i dörrmodulen.
Grå/orange (GY-OG) - stift 18 i dörrmodulen.

HÖ bak komponent: 10/244
Grön/blå (GN-BU) + stift 4 i dörrmodulen.
Violett/Röd (VT-RD) - stift 18 i dörrmodulen.
MartinFr skrev: /.../Såg nu också att vänster bak knappen till fönsterhissen inte lyser. Kan min inkoppling ha gjort att den inte lyser eller har säkringen gått? !
Strömtjuven du använt kan ibland "skära av" ledaren man hämtar ström ifrån. Kanske detta har hänt? Jag rekommenderar lödning istället för strömtjuv. Eller så är det kanske kortslutning så att utgången till lysdioden från dörrmodulen stängts av?
Om säkringen till dörrmodulen är trasig fungerar inte fönsterhissen heller. Om fönsterhissen fungerar så är säkringen hel.
av qwerty
MartinFr, när är din bil tillverkad/tagen i bruk?

Vad jag kan se på kopplingschemat för en tidig 08- och jämfört med -09 så ska det vara lika. Dock så skiljer sig färgerna mellan dörrmodul och c-låsknappen på en tidig -08 mot en sen.

Vid dörrmodulen höger bak på en tidig -08 är färgerna enligt nedan,

HÖ bak komponent: 10/244
Grön/blå (GN-BU) + stift 4 i dörrmodulen.
Violett/Röd (VT-RD) - stift 18 i dörrmodulen.

Men om du ska ta strömmen vid c-läsknappen istället har färgerna växlat till

Blå/svart (BU-BK) + stift 4 vid c-låsknapp.
Grå/orange (GY-OG) - stift 18 vid c-låsknapp.

Sen som camel skriver, bort med strömtjyvarna och köp en billig lödkolv hos biltema eller jula för 70-80kr, enda riktiga sättet att göra dylika kopplingar. Att skala kabeln är enklare än att få bra kontakt med en strömtjyv, allt du behöver är en mattkniv/rakblad och en lugn minut.

Likaså måste man tänka på polariteten på en diod för att den ska lysa samt ha ett motstånd inkopplat, motståndet kan sitta på endera + eller - , det spelar ingen roll men måste sitta där annars brinner dioden upp.
Dioden går på 3,3v om jag minns rätt, utan motstånd skickar du 12v + i den, 4ggr så mycket.
av MartinFr
Tack för snabba svar och tips

Dioderna är monterade precis som tidigare inlägg av qwerty, lödat med motstånd (470 ohm) på det "långa benet" samt isolerat med krympslang, samt lödning av 12v kabel . Samtliga dioder är testade och fungerandes med batteri efter att allt har satts samman.

Håller med om att det är bättre att löda dit kopplingarna istället för att använda sig av strömtjuvar men eftersom jag inte var säker på vilka kablar som fungerar så använde jag mig av detta samt att det är lite svårt att komma åt kablarna och skala dessa utan att skära av dem helt.

Hade problem med att ta av innerdörrarna, hittade ingen beskrivning på nätet hur dessa ska tas av!? Speciellt när jag inte riktigt vågade mig på hur man får loss "vajern" till handtaget i innerpanelen. Svårt att förklara utan bilder... då denna sitter fast med plastdetaljer vågar man inte bryta hur som helst. :oops: Någon som har en bra beskrivning på hur man tar bort panelen i dörren på V70II eller speciellt när man har fått bort panelen men ska koppla bort "dörrhandtaget".

Bilden i mitt förra inlägg visar hur det ser ut i den modulen som sitter i knappen till fönsterhissen. Här finns 4 st kablar och färgerna är enligt bilden:
Grön/violett
Violett/röd
Grön/blå? (ser inte på bilden)
Blå/violett

Dessa har kopplats in enligt violett/röd (stift 6) till minus på dioden samt grön/blå (stift 1) till plus på dioden.
Detta borde stämma med ritningen:
http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... iagram.pdf
sidan 75

Hur som helst borde stiften stämma oavsett vilken årsmodell samt färg på kabeln!? eller kan jag ha fel?
av Ron
Jag monterade detta på ca 1,5 timme i min bil var ju busenkelt efter tippsen i denna tråd..... köpte en uppsättning om 20 dioder från kjell och co... så jag har ju över till 4 bilar till om nån vill ha hjälp runt kalmar län:)

Mvh Robin
Användarvisningsbild
av daSea
westcoastrecond skrev:Bifogar några bilder på mitt montage av led-belysning i handtagen... Har konstruerat färdiga kit som bara pluggas in i befintliga kontakter till en bråkdel av priset som Volvo tar.
Hur gjorde du? Följde du råden i denna tråd eller har du ett uppdaterat smidigare tillvägagångssätt? Material? Pris?

Är riktigt sugen själv faktiskt. Tänkte jag skulle byta ut det mesta i belysningsväg till led så fort det blir lite varmare och trevligare ute...
westcoastrecond skrev:[/quote="daSea"]Hur gjorde du? Följde du råden i denna tråd eller har du ett uppdaterat smidigare tillvägagångssätt? Material? Pris?

Är riktigt sugen själv faktiskt. Tänkte jag skulle byta ut det mesta i belysningsväg till led så fort det blir lite varmare och trevligare ute...
Jag började med att läsa trådarna som fanns här, sållade efter bästa förmåga och bildade mig en egen uppfattning mha schemor. Oftast är det inte bara att koppla och se vad som händer, elektronik kan vara svårt att förstå ibland.
har enbart använt mig av högkvalitativ elektronik och byggdetaljer, som du ser på bilderna här som var i projektstadiet, har efter hand utvecklats med ordentlig kabel, kontaktdon med stift/hylsa för att lätt kunna lyfta av dörrsidan. Priset är ju beroende vart man köper komponenterna, men det hamnade på 312kr för fyra dörrar. De jag monterat åt har jag debiterat timtid och det har ungefär slutat på 4tim. eftersom viss modifikation av befintlig kontakt krävs men med en lödkolv med ställbar temp är det inga problem att göra detta på plats. (bättre än att kapa och skarva kabel) Dessutom snyggare och ser mer "original" ut.
Skulle väl gå att få ner det priset kanske men med dessa komponenter vet jag att det är prylar som håller.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 westcoastrecond, redigerad totalt 0 gånger.
Montera detta också i veckan. Tog kanske 4 tim med allt, och lite pillande var det. Ända jag ej följde i beskrivningen är att jag tog strömmen för bakdörrarna vid fönsterhiss kontakten, istället för den stora då det var lättare att komma åt.
sen har jag hel kabel till dioden utan delbar kontakt då det är så lätt att ta loss dioden ändå.

Stort tack för denna tråd, resultatet kvar skit bra.
least skrev:westcoastrecond, du har inte lust att dela med dig av en komponentlista för dessa smidiga moduler som du har satt ihop?
Material från ELFA.

Kabel FKUX 0.22 55-266-45
Hylsdon 2-pol 46-804-65
Stiftlist 2-pol 43-808-61
Crimpkontakt 43-805-98
motstånd 470ohm, 1W 60-598-90
Lysdiod 5mm, 3,5V 20mA 75-052-49
Krympslang 2,4mm 55-063-42
krympslang 8mm 10-267-29

Så klart tillkommer lite lödtenn, fluss, tålamod och svordommar men det hade de inte på lager
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 22

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]