Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
#731548
Vänster bak broms ligger på och det blir varmt.. Man kan dock ta i fälgen men man hör att bilen får jobba lite mer.

Det är ny klossar på. Så jag tror det är dom på insidan i själva trumman. Vet inte vad dom heter.
Men ska ta kolla detta imörn. Men våre fint om någon hade en bild och lite lätt förklaring . om det är något man ska tänka på.
Misstänker att det kärvar eller slit ytan är dåliga...
Våre kanon med en Bild på det hela.

Hade dock inga problem att byta klossarna var rätt simpelt, tror detta är lite mer pillande.

Bilen är Volvo V70 -04
av mena
#731550
Mer utförlig guide än så här finns det nog inte. Titta här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=28963

Hade samma problem efter ett par timmars pillande efter den guiden fick jag till det. Det kan hjälpa att försöka bromsa in beläggen och skivorna men var försiktigt så du inte gör bromsskivan skev. Ska inte vara bra att göra allt för kraftiga inbromsningar på nya skivor.

Jag fick som sagt till det efter att ha tillslut varit ut en sväng och bara bromsat i lagom mängd. Se även till att du har filat bort rost och skit från anläggningsytorna från beläggen till belägghållaren(vad den nu heter).
Senast redigerad av 1 mena, redigerad totalt 0 gånger.
av wohlfie
#731590
Kolla på länken men ser ut som det är fram?

Vad heter dessa bromsar som sitter bak ? allså inte klossarna utan de andra där handbromsen går på.
Misstänker att det är dom som strular..

Då man har i handbromsen och backar lite så släpper det... Men kan ju inte hålla på så hela tiden..
av mena
#731594
Okej du menar handbromsbackarna. Bak ser ut som fram så det är ingen större skillnad.


Ta och snurra på hjulet innan du tar lös bromsskivan så märker du om det är handbromsbackarna som strular. Det är ju ganska logiskt men jag säger det bara.


Här finns en guide för handbromsbackar.. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=10797
av wohlfie
#731683
Så där vart och titta på dessa bromsar och de finns ju inga skenor kvar.
Dock så ser skivan okej ut på insidan.

Så blir och byta. Mekonomen hade för ca 400kr ate monterings satts 132
Skruva sidan var lite billigare ca 322kr monterings satts 122

Är dessa bra? någon som har testa dom?


Misstänker att man kommer behöva släppa på handbromsen. Finns det något bra sätt så man får det bra på nya skenor.

Tänkte ha bilen upp hissad sen snurra på hjulet och dra i bromsen. är det så man får göra typ så man ser att de tar bra?
Eller finns det annat smartare sätt:) ?
av mena
#731733
Vad jag har läst på forumet så rekommenderas inte biltemas och volvos har en tendens att släppa i limningen.
Jag hade köpt Mekonomens backar.

Jag gjorde som du säger, spände handbromsen så att den tog vid 3-4 hack och kollade så båda hjulen snurrade fritt efteråt.
av jonil
#732110
Hade samma problem som du,köpte handbromsbelägg på biltema
Åkte och besikta men kom inte igenom,gick aldrig att justera in dom riktigt ,köpte nya på mekonomen och då blev det bra
kände mig väldigt dumsnål efteråt
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!