Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#240566
Hej
Är det någon som har en inkörd V70II 2.0F som är inkörd?
Vad kan vi vänta oss för förbrukning?

Min har gått 750mil och drar vid normal transport till jobbet ca 0,99/l bensin milen
Landsväg vet jag ej är det någon som vet.
Etanol ligger på 1,5l/milen med E85
Jag har fått bilen att gå på 1,3l/milen på landsväg med etanol.
//Froggen
#240581
Hej

Har kört 3600 mil med min 2.0F och ligger oftast runt 1.07 - 1.09l/mil med etanol i tanken. Har kommit ner runt litern några gånger och aldrig över 1.25. Har märkt att den drar lite mer med sommardäcken 17" gentemot dubbade vinterdäcken 16", vilket till stor del beror på omkretsen då jag sett på navigatorn att hastighetsmätaren visar 3km/h för mycket med sommardäcken och 5Km/h för mycket med vinterdäcken. Mina förbrukningsiffror är de faktiska, färddatorn visar alltid cirka 1dl för mycket per mil.

Jag kör mycket landsväg, pendlar 6 mil till stockholm varje dag på E18 och E4, men också mycket körning i jobbet på dagtid genom Stockholm med en del köer.

Jag är mycket nöjd med förbrukningen men man skulle önska lite mer kraft i motorn.

/Mano
#240589
Mano skrev:Hej

Har kört 3600 mil med min 2.0F och ligger oftast runt 1.07 - 1.09l/mil med etanol i tanken. Har kommit ner runt litern några gånger och aldrig över 1.25. Har märkt att den drar lite mer med sommardäcken 17" gentemot dubbade vinterdäcken 16", vilket till stor del beror på omkretsen då jag sett på navigatorn att hastighetsmätaren visar 3km/h för mycket med sommardäcken och 5Km/h för mycket med vinterdäcken. Mina förbrukningsiffror är de faktiska, färddatorn visar alltid cirka 1dl för mycket per mil.

Jag kör mycket landsväg, pendlar 6 mil till stockholm varje dag på E18 och E4, men också mycket körning i jobbet på dagtid genom Stockholm med en del köer.

Jag är mycket nöjd med förbrukningen men man skulle önska lite mer kraft i motorn.

/Mano
Hej
Fick exakt samma erfarenhet då jag hade en 2,0F som lånebil under drygt 1000 mil i somras:

Försiktig landsvägskörning kring 100 km/h = ca 1 l E85 / mil
Offensiv landsväg 110-120 km/h med mycket omkörningar = 1,1 l/mil
Motorväg 130 + km/h = 1,25 l /mil

Blandat ca 1,1 l E85 mil

Gillar 2,0F - snål och tillräckligt pigg motor om man vet hur man använder växelspaken :D

Mvh
Arese
#240685
Har kört 3000mil med min S80 2.0F. Vid landsvägskörning (90väg) ligger jag på snitt 0,8l/mil med bensin och 1,05-1,1l/mil med E85. Har kollat färddatorn och den visar exakt när jag kör på bensin 95 oktan och 0,05l/mil för mycket med E85.
#240735
Min V70 2.0F har nu rullat 1200 mil.

De första tusen milen körde jag enbart på E85 och sommardäck (Michelin Primacy HP 225/50R17) och förbrukningen landade på 11,9l/100km.

Under de sista två hundra milen har bilen rullat på vinterdäck (Goodyear Ultragrip 7+ 205/60R16) och jag har enbart tankat bensin. Förbrukningen ligger på 8,8l/100km.

Noterade exakt samma hastighetsmätarskillnad, +3km/h med sommardäcken och +5km/h med vinterdäcken, så min framfart har i praktiken varit 2km/h långsammare med vinterdäcken.

Min körning består till stor del av daglig femmilspendling på landsväg, en del snurrande i småstad och ett antal långresor med lite tänjande av hastighetsgränserna.

Bilen ska få transportera mig ner till Österrike över nyår. Ska bli intressant att se hur den relativt tunga bilen förbrukar bränsle genom det tyska motorvägsnätet där hastigheterna är lite, lite högre än på landsvägarna i mellansverige.
#248251
Efter femhundra mil på svenska, danska, tyska, schweiziska, franska och belgiska motorvägar i hyfsade farter (120-160km/h) under längre sträckor samt en del körning på vindlande bergsvägar i alperna landade förbrukningen på 9,1l/100km. Två personer i bilen och ganska mycket packning. Riktigt nöjd med den förbrukningen faktiskt.
#248288
Med tanke på bensin/diesel/etanol priserna idag så är det väl knappt lönt att köra på etanol. Det blir billigare både med bensin eller dieseldrift.
#732082
erc skrev:Efter femhundra mil på svenska, danska, tyska, schweiziska, franska och belgiska motorvägar i hyfsade farter (120-160km/h) under längre sträckor samt en del körning på vindlande bergsvägar i alperna landade förbrukningen på 9,1l/100km. Två personer i bilen och ganska mycket packning. Riktigt nöjd med den förbrukningen faktiskt.
På bensin förstås... men bra ändå.

Vad lite många kör med sina 2,0F...

Det lönar sig väl fortfarande med etanol jämfört med bensin: 10,40 mot 14,80..
PH

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]