Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#312870
Min polare kollade på kamremmen och sa att den ser ny ut vilket leder mig till frågan: Kan man se ifall en kamrem är sliten och behöver bytas?

Jag svarar på min egen fråga: läste en tråd på Zatzy forumet som säger att det inte går att se ifall remmen är sliten utom i extrema fall:

"det går inte att se om remmen är sliten, mer än i lite värre fall då man kanske har mycket sprickor eller rent av saknar tänder på remmen...som lite info kan nämnas att när jag bytte kamrem på min e30 i vintras så hade den gått 7 år och 9000 mil (bmws föreskrifter säger 4 år ELLER 6000 mil) så den var över i båda fallen så att säga...den såg ut som ny VISUELLT! inga sprickor eller nånting...men det kunde ju rasat om jag kört 20 mil till eller hållt i ett år till....men iaf så bör man inte skippa ngt så viktigt! när man ändå byter remmen (oavsett om man gör det själv eller lämnar in) så byter man vanligen vattenpump och samtliga övriga remmar också!"
Senast redigerad av 1 rundkub, redigerad totalt 0 gånger.
#312871
janne44 skrev:Bytte precis kamrem/vattenpump på min 01. Köpte delarna hos Skruvat.Pris för kamremssats/vattenpump/aggregatrem/bränslefilter 1750kr med frakt. Bra pris. Dom lovar ju originalkvalite,så det får man väl tro på,annars blir dom nog inte så långvariga i branschen. Skoveln på pumpen var i metall(har läst här på forumet att Mekonomens kan vara i plast och ej så hållbar,fick bytas efter 5000mil enligt han som skrev inlägget)Jag bytte vattenpumpen fast att flera verkstäder sa till mej att det aldrig behövs. Men jag resonerar som så att, visst pumpen hänger säkert med upp till 25000mil men då är det ändå 7000 mil kvar till nästa byte vid 32000 mil. Jag betalade 1500kr för byte av kamrem/vattenpump+att ALL kylarvätska byttes ut. Måste vara Sveriges bästa pris på jobbet :D
Var står det att vattenpumpen ska bytas efter 25000 mil? eget antagande?
#312927
rundkub skrev:
janne44 skrev:Bytte precis kamrem/vattenpump på min 01. Köpte delarna hos Skruvat.Pris för kamremssats/vattenpump/aggregatrem/bränslefilter 1750kr med frakt. Bra pris. Dom lovar ju originalkvalite,så det får man väl tro på,annars blir dom nog inte så långvariga i branschen. Skoveln på pumpen var i metall(har läst här på forumet att Mekonomens kan vara i plast och ej så hållbar,fick bytas efter 5000mil enligt han som skrev inlägget)Jag bytte vattenpumpen fast att flera verkstäder sa till mej att det aldrig behövs. Men jag resonerar som så att, visst pumpen hänger säkert med upp till 25000mil men då är det ändå 7000 mil kvar till nästa byte vid 32000 mil. Jag betalade 1500kr för byte av kamrem/vattenpump+att ALL kylarvätska byttes ut. Måste vara Sveriges bästa pris på jobbet :D
Var står det att vattenpumpen ska bytas efter 25000 mil? eget antagande?
Eget antagande,ja
#723111
rundkub skrev:Jag har en Mekonomenverkstad i norra stockholmsområdet, min bror känner ägaren så jag får vad jag tror är superpriser:

Kamrem o ev. några andra grejer till: 1800kr
ovanstående och vattenpump: 3800kr

Stora servicesen inkl kamrem o vattenpump: 6900kr
Det är priset på delarna ang rem & pump antar jag dvs utan jobbet med tanke mecas pris:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Verkar vara dyr pump de försöker sälja dej
#723153
Ett tips till er som ska byta kamrem själva på V70/S60, Remspännaren byttes till en ny version 2005 och är inte kompatibel med den version
som sitter på 2004 tänk på detta när ni köper kamremskit.

Det går att lossa kåpan och kolla vilken spännare som sitter monterad eller ta hjälp av motorns serienummer.
Löphjul, Rem och vattenpump är däremot samma 2004 och 2005

Den nya spännaren har en lång gaffel och den gamla en kort.

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]