Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#716493
Du har inte kopplingsschema så du vet var man kan hitta styrkabeln i en xc60 my09? Belysningen sitter ju i själva bakluckan på xc60 så det vore ju smidigt om man kunde haka på den i REM någonstanns instället.

/Martin
#716848
På XC60 finns det kontaktdon till kablaget som går i vänster D-stolpe till bakluckan. Se bild.

(Klicka för större bild)
Bild

Om du har elman. baklucka finns två kontaktdon, ett 13 pol. och ett 14-pol. Annars finns bara ett 14-pol. Ledningen till takbelysningen är den blå-vita på stift 6 i det 14-poliga kontaktdonet. Du kan alltså hämta styrström från den blå-vita ledningen på stift 6 i det 14-poliga kontaktdonet. Eller den blå-vita ledningen på stift 2 i det 13-poliga om det finns. Går vilket som.

Alla referenser avser ledningarna från bilen till kontaktdonen. Ledningarna från kontakdonen till bakluckan har andra färger.

"REM" i XC60 finns inte i egentlig mening utan består bara av reläer och säkringar. Ledningen till belysningen i lastutrymmet går direkt från CEM till kontaktdonen. Den går inte via "REM"
#716975
12 V uttaget i lastutrymmet på XC60 -MY09 matas från säkring FA6 (i den översta modulen). Ledningen är blå-röd. Men det finns flera ledningar med blå-röd färg från säkringarna. Ta loss modulen och följ ledningen på baksidan till säkring FA6 så att det blir rätt. Säkrast är nog att gå på ledningen vid 12 V uttaget på andra sidan.
#723943
Tack för hjälpen Camel, ikväll tog jag mig tid att fixa till WiFi med fördröjt frånslag i XC'n. På sikt skall jag få dit en brytare också men jag måste klura ut något smart, jag vill inte förstöra mer än nödvändigt, även om det är lätt att byta ut en panel för att återställa.

Jag tog styrströmen på stift 6 i den 14-poliga kontakten vänster bak och drog kabeln under tröskeln till högersidan. Egentligen är jag väldigt emot "strömtjuvar" men när den enda möjliga felsymptomen är trasig belysning i bagaget kan jag ta risken.

Bild

På höger sida tog jag matningen från befintligt cigguttag och kopplade enligt schemat ovan, det ser ju lite B ut men det är ju enkelt med flatstift :)

Bild

Så här tjusigt blev det under golvet, en riktigt liten ASUS router inkl. ciggladdare från netonnet för ~400kr. Prisvärt och verkar fungera ok.

Bild

Modemet hamnade på luckan på högersidan. Jag behöll vinkeln från den kabel som rekomenderades ovan, blev rätt ok tycker jag. Minimalt med åverkan på interiören, endast två mycket små skruvar genom luckan. "Luddet" täcker nog hålen om man vill ta bort det.

Bild


/Martin
#724055
Det blev ju bra det där Martin. Nu är det bara att bygga vidare på nätverket med NAS, skrivare och multimedia... Min router har uttag för TellStick som möjliggör fjärrstryrning. Funderar på att skaffa det. Vet inte riktigt vad jag ska ha det till men jag är övertygad om att jag kommer på något om jag väl skaffar TellStick. :mrgreen:

Jag tog bort vinkeln på USB-uttaget, men när jag ser dina bilder tror jag det varit bättre att behålla den. För att inte riskera att knäcka modemet med bagage måste jag nu ha en kort USB-sladd emellan. Men det går det också.

Om man använder strömtjuvar till rätt ledningsarea, med låga strömmar och i en skyddad miljö så är de acceptabla. Men inte mer. Man ska absolut inte använda strömtjuvar för höga strömmar och/eller i oskyddad miljö som t.ex. motorrummet. Själv använde jag den första strömtjuven på många år i samma installation på min bil för att jag var lat. Det är som att svära i kyrkan men det fungerar fortfarande.
#724060
Du kan ju alltid sätta ett uttag med vinkel också? Jag tycker det blev rätt bra att behålla den.

När jag kollade schemat i EWD såg jag också att spänning av/på till belysningen i bagaget styrs via ett relä (fastlött) i CEM, behöver man verkligen diodbryggan då, kan ett relä i serie med ett annat förstöra det första? Jag funderar också kring varför du jordat diodbryggan, räcker det inte med att ha en diod i serie?

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
#724070
MartinS skrev:När jag kollade schemat i EWD såg jag också att spänning av/på till belysningen i bagaget styrs via ett relä (fastlött) i CEM, behöver man verkligen diodbryggan då, kan ett relä i serie med ett annat förstöra det första? Jag funderar också kring varför du jordat diodbryggan, räcker det inte med att ha en diod i serie?
En reläspole producerar en motriktad ström när energitillförseln avbryts och magnetfältet avtar. Om denna ström inte belastas så uppstår höga spänningar. Dessa kan påverka elsystemet negativt genom att ledningar (i detta fall belysningsledningarna) kan överföra störningar till andra ledningar som går parallellt (läs busledningar). Vidare kan reläkontakten på det lilla relät i CEM utsättas för höga spänningar vid frånslaget som orsakar gnistbildning som sliter på kontakten. Relät i CEM är ett litet kretskortsrelä som inte tål lika mycket som de bilreläer man vanligen förknippar med bilar. Dessutom är det mycket svårt att byta ut om det skulle bli nödvändigt. Inne i CEM går kretskortsbanorna till belysningen tillsammans med andra kretskortsbanor för känsliga kretsar. Också ett skäl till att tillse att inga störningar letar sig in i CEM.

Den motriktade strömmen från spolen vid frånslag kortsluts av dioden tvärs över spolen. Ena sidan på spolen är ju jordad, därför blir dioden i bryggan det också. Att jag valt att använda en diod i serie med spolen är mest för att det blir ett visst skydd mot backströmmar i händelse av överledning i relät eller ledningar. Det finns dioder tillgängliga i bryggan så det blir ingen kostnad.

Nu är det så att det går sannolikt alldeles utmärkt att strunta i diodbryggan i detta fall. Men teoretiskt finns det risker med detta. Om det i praktiken orsakar problem är mycket, mycket svårt att räkna på. Betydligt enklare är att spendera under en femtiolapp för ett eliminera riskerna. Därav diodbryggan.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]