Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
#710168
hollan skrev:därför oljan späds ut med diesel...
därför har olje nivån sänkts vid service på dessa motorer...
Rimligtvis borde intervallet för bytet också sänkts om motorn visats behäftad med dessa problem.
av Malmstroem
#710174
Varför skulle bytesintervallet sänkas? "Felet" som kan uppstå är när det för mycket olja i motorn. Då kan det tryckas upp lite olja i förbränningsrummet och motorn börjar gå av sig själv.

Det händer även för andra dieslar. Här har du ett exempel på en Landrover. http://www.youtube.com/watch?v=5zx3qKX_Pno Du kan hitta mer om du söker på "runaway diesel".

Risken är liten att det händer en Volvo. Risken blir i princip obefintlig om du låter bli att fylla fullt med olja. Det har ingenting att göra med motorns hållbarhet i övrigt.
Användarvisningsbild
av Vojje
#710180
Intervallet bör sänkas därför att oljemängden minskats samtidigt som den har visats bli kontaminerad av diesel vilket sannolikt inte förhöjer oljans prestanda, utan tvärtom.
Liten mängd olja i motorn=Litet intervall
Liten mängd olja i motorn som dessutom till viss del består av diesel (+ det vanliga)=Ännu mindre intervall
Användarvisningsbild
av mhunter
#710182
Köpte Castrol EDGE 0W-30, men såg när jag kom hem att jag fått 5w40 istället av expediten, hon tog fel dunkar :-(.... spelar viskoskillnaden nån större roll? Bilen har fått 0w30 vid tidigare oljeservicar. Nån nämnde nåt om A4, A5, ser ut som 0w är A4 och A5 är 5w och uppåt... vad det nu betyder?
av Malmstroem
#710189
Vojje skrev:Intervallet bör sänkas därför att oljemängden minskats samtidigt som den har visats bli kontaminerad av diesel vilket sannolikt inte förhöjer oljans prestanda, utan tvärtom.
Liten mängd olja i motorn=Litet intervall
Liten mängd olja i motorn som dessutom till viss del består av diesel (+ det vanliga)=Ännu mindre intervall
Uppenbarligen delar inte Volvo din uppfattning. Intervallet har inte ändrats.

Det handlar om i storleksordningen 10% mindre olja. Eftersom oljefilter inte påverkats och också är en viktig del i smöjningssystemet så torde den mindre oljevolymen ha en marginel inverkan. (Betydligt mindre än 10%)

Vid vissa betingelser -- främst mycket kortkörningar -- så blandas motoroljan i alla motorer ut med bränslet (bensin eller diesel). Motorolja tål sådan utblandning -- så länge det inte blir för mycket. Det mesta försvinner sedan ut genom vevhusventilationen när motorn blir varm.
av Malmstroem
#710191
mhunter skrev:Köpte Castrol EDGE 0W-30, men såg när jag kom hem att jag fått 5w40 istället av expediten, hon tog fel dunkar :-(.... spelar viskoskillnaden nån större roll? Bilen har fått 0w30 vid tidigare oljeservicar. Nån nämnde nåt om A4, A5, ser ut som 0w är A4 och A5 är 5w och uppåt... vad det nu betyder?
A4/B4 och A5/B5 är kvalitetsklassning. 0W30 är viskositeten. 5W40 är en något tjockare olja och bilen kommer garanterat att starta med den oljan i. Motorn är dock specad för 0W30 A5/B5. Det finns definitivt 0W30 i A5/B5 http://castroledge.se/oljeprodukter/0w-30-a5/b5

Jag hade åkt tillbaka och bytt till rätt olja.
Användarvisningsbild
av gooose
#710202
Inte för att jag vill vara någon jävla besserwisser men
Att byta olja är ingen raketforskning men efter alla inlägg här börjar man undra...

För bästa effekt varmkör motorn Varm olja rinner lättare
Börja med att lossa oljefiltret inte ta bort bara lossa locket
Ta sedan bort oljepluggen och låt oljan rinna ur i minst 5 min
åter montera pluggen
byt olje filter inkl tätnings ring
åter fyll med ny olja på din modell 6,5 liter
givetvis så behöver du inte fylla i allt på en gång utan fyll ca 6.2 liter starta och kolla nivån och efter fyll om det behövs

av erfarenhet så stämmer det till 95% om man bara låter det rinna tillräckligt länge och man har lyft upp bilen rakt

Att all olja inte kommer ur stämmer men det är marginellt spec om man inte varmkör eller låter det rinna för kort tid då får man detta problem

På bilar med partikelfilter har Volvo reducerat oljenivån på tex V70N 2006-2008 så skall 3 st X vara synliga på olje stickan och olje mängden är minskad med 0,5 liter från 6,2 till 5,7 liter

Detta pga ändrad programvara i ECM/ motorstyrenheten
Bilar som körts mycket i stadstrafik där ECM har försökt regenerera för många gånger så att oljenivån ökar
Oljan späds ut av den ökade diesel insprutningen för att få regenereringen att fortlöpa
När dessa bilar tas ut på motorvägs körning med hög fart och högt varvtal under en längre stund så har bilar börjat gå på motoroljan och föraren har plötsligt blivit en passagerare Tex autoban körning
För att undvika detta ändrades ECM programvaran samtidigt som nivån sänktes för att säkerställa att detta inte kan inträffa

oavsett vad allt tror sig veta så vet jag att så här är det.
Texten kommer ursprungligen från Volvos information till verkstäderna (dock något påverkan av att mitt minne inte kommer ihåg ordagrant vad som skrevs)


övriga spekulationer i om oljenivån inte räcker eller om man behöver byta oftare har jag inga åsikter om
Men jag tror att man som tillverkare har kollat dessa effekter innan man gör en sådan åtg

Sedan till er som är osäkra på hur man gör... ge inga råd till folk om du inte är säker på vad du skriver
Kan bli väldigt fel och dyrt för den som söker hjälp
Tänker närmast på detta inlägg nedan

Inlägg av baztubox ons 19 dec 21:40:45
nej det är inte oljefiltret där under det svarta locket.

Oljefiltret sitter under motorn i en fördjupning vid sidan om oljetråget. ser ut som den du har på bilden där.



//Gooose
av 2444ever
#710210
Tack för info @gooose.
En liten fråga av ren nyfikenhet. Jag bytte olja själv någon månad sen, första gången i modern tid (och bilen på pallbockar), så följde Haynes till punkt och pricka. Var typ som din beskrivning. Även Haynes hade "återmontera pluggen" INNAN "byt oljefilter inkl tätnings ring". Spontant hade jag tänkt sätta tillbaka oljepluggen efter bytet av filtret, typ att lite mer olja kunde rinna ut då (har bastumodellen, filtret bredvid tråget). Följde Haynes ändå, men tänkte att det mer råkade stå i den ordningen. Eftersom även du har den ordningen så undrar jag varför, tror ju inte det spelar så stor roll, eller? Blir mest lite nyfiken.
Användarvisningsbild
av gooose
#710444
Det jag skrev var om man är under bilen och sedan skall kravla upp/hissa ner bilen för olje filtret sedan under igen för att dra pluggen blir lite extra jobb så att säga

När det är som i ditt fall både plugg och filter under bilen så spelar det ingen roll gör det som faller dig in så länge det fått stått öppet länge nog så allt är ute

//Goose
av Raymond
#710501
Lossa filtret før du tappar oljan, det ligger kvar rätt mycket olja i filterhuset som inte rinner ur innan du lossar filterlocket. Varierar lite från bil til bil, men ni kan ju tömma motorn for olja, och sen lossa filtret med tappepluggen fortfarande ute. Kommer överraskande mycket olja (3-4-5 dl?).

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]