Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BGA
#709246
Försöker hjälpa min granne. Hennes 850 har ca en gång i månaden så lite ström så den orkar inte dra startmotorn. Bilen har varit sådan sen hon köpte den för ca 10 år sedan. Den har varit hos lokala bilverkstaden otaliga ggr. Dom har bytt startmotor,generator,mm och åtskilliga batterier. Jag hjälpte henne för en månad sedan och ansåg batteriet kasst. Trots laddning över natten orkade det inte vrida runt motorn. Nytt batteri. Gjorde lite mätningar. Laddspänningen låg på runt 14V. Den drog ca 30mA när alla förbrukare var avstängda (larm eller radiominne?).
I dag var det dags igen. Startmotorn rör sig inte. En ovanlig sak som jag aldrig upplevt var att startmotorsolenoiden fladdrade ljudligt. Normalt hör man ju bara ett klick när den drar. I samband med att jag bytte batteriet satte jag en spänningsmätare (biltema röd-gul-grön diod) som jag bad henne hålla ett öga på. Den har lyst grönt med lite gult ibland och det gjorde den idag oxå när jag startat den med kablar.
Är startmotorn kass?
Vart kan batteriströmmen ta vägen över en natt?
#709266
Har du 14V på batteriet när den laddar eller mäter du på generatorn? Det jag kan tänka mig är att du har dålig kontakt mellan batteri och startmotor eller i någon jordfläta. Startmotorn drar massor med ström och har man dålig kontakt får man snabbt stort spänningsfall med den höga strömen som starten vill ha.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]