Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#708916
NilsO skrev:Jag tycker det finns goda skäl att vara skeptisk till medel man bara ska "hälla i" och så ska motorn eller vad det nu är på ett magiskt vis förnyas.
Nja, förnyas eller repareras är det väl ingen som hävdar att den gör, att den kan göra rent är naturligtvis möjligt.

Viss utveckling sker ju faktiskt, och även om det finns en hel del "snake oil" där ute så måste ju inte allt vara bluff och bedrägeri.

Engine flush-oljan torde rimligtvis vara en vanlig olja med förhöjda mängder rengörande additiv i, så hade nog jag gjort produkten, så den kan nog fungera. Hur den står sig jämfört med tex göra samma procedur med vanlig motorolja vore intressant att testa.

Det vore således mycket intressant att få denna produkt jämförd, testad och analyserad av ett oberoende lab.
av *pettson*
#709026
Inte ett tvivel om att den tvättar. Alla mej veterligen förekommande motortvättar gör just detta utan att det är problematiken. Smutsen släpper, inte en tvekan.
Problemet är all den extra smuts som detta löser upp på en gång. I mina ögon verkar det som att dom flesta tror att alla oljekanaler är minst flera mm stora och där ställer det inte till någonting. I själva verket är det ju bara transportkanalerna som är så stora och för den delen större med. Trasslet uppstår när några korn (läs några hundra) tar sej ända fram i ett ramlager, eller i ett staklager. Där ska det pressas ut i en springa på runt 2-3hundradels millimeter utan att fastna och utan att riva ett sår i lagerytan trots att koks är hårt som grus.
Vän av ordning tänker direkt att vi har ju faktiskt oljefilter som tar ned till 20-25 micron, och visst har vi det, men när inte det flödar tillräckligt på grund av den plötsliga smutsen och trycket ökar, så släpps oljan helt orenad ut i lagerdelarna och problemet är då ett faktum som inte går att backa. Ett problem som kostar både mycket tid och pengar att lösa. Att då istället tvätta med en bra olja som får gå kortare tid med flera filterbyten är en skonsammare lösning då det tar längre tid och man riskerar inte att få skräpet runt i motorn igen.
#709030
Förr bytte man olja och filter enligt en tids / mil intervall och de flesta gör så fortfarande.Men nu verkar en ny grupp ha tillkommit.De som byter olja och filter och som mellan dessa byten renkör motorn några gånger med ännu mer olja innan de byter olja och filter ytterligare en gång.Har folk för mycket pengar eller fritid undrar man ju då !?.LOL ... :D
av Andis
#709126
Provade Wynns engine cleaner i en bil som motorn var att betrakta som helt slut och körd.

Han hade inte byt olja på 5 år. Var knappt någon olja i heller. Lätt förskräcklig inte en hydraulisk lyttare som gick Smatra och knacka som en 70 tals diesel.

Var fullt med gega när man öppna oljelocket och titta ner.

Min erfarenhet av såna bilar är att byter man olja på dom så kommer det bli stop i oljesilen på grund av för mycket skit som släpper.

Tänkte därför testar det här med motor tvätt och ser hur det går.

Efter ett olje byte först för att få ut lite skräp så byte igen och i med Wynns så under dom 15 minuter bilen stod på tomgång med det i så hörde man hur liftarna kom igång igen en efter en och motorn vart helt tyst igen.

Helt otroligt hade inte trott det.

Oljan var som vatten när jag tömde den och kolsvart.

Sen gjorde jag ett till oljebyte för att få ur eventuell kvarvarande Wynns och sen nytt filter olja igen. Och hör och häpnad lätt bilen helt kry.

Sen hur mycket skador det var på motorn vet jag inte men ägaren var nöjd och förvånad då han inte heller trodde den skulle bli tyst igen i motorn.

Hörde inget mer om bilen så vet inte hur den fungerade i längden tyvärr.

Med vänlig hälsning,
Andis
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]