Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#706738
Gjorde oljebyte idag på min v70-99.

så var över till Biltema och köpte lite olja.
Såg nu en produkt jag inte sett hos dem tidigare och den finns inte på hemsidan/katalog.
Art nr 38-43.
Flushing oil.

4.55liter kostar 199kr.
Stog dock inte så mycket info, men att den renar motorn och löser slam.

Tror ändå denna produkt måste vara bättre än dem andra "motortvätt" produkterna.
Eftersom man tömmer ut den gamla oljan, in med denna och sedan tomgång i 10 min för sedan göra samma proccedur som oljebyte.

När jag tömde ut det så var den lika svart som den gamla oljan ( som det ska vara), så jag antar att den gjort lite nytta :)
#706827
Helt onödigt att göra sånt för det kan skada mer än göra nytta. Det kan rensa/skada gamla packningar och sånt på gamla bilar och göra dem lite tunnare skörare. Gjorde du filter byte innan flushing oil tillsattes,förresten? Annars är det massa skit från gamla filtret som åker runt ju. Det var nog därför din flushing olja kom ut så svart. Jag hade köpt en billig 100 kronors olja och kört lite på tomgång och tömt det sedan för att rensa skiten mer och fyllt på med den riktiga oljan sedan. Gör man regelbundna oljebyten så behövs inte såna flushing oljor som du köpte,det är bara slöseri med pengar. Kanske kan vara bra att använda dem om man har jätte gammal och smutsig kletig olja i motorn,inte annars
#707244
Några liter Bilema flushing oil och 10 min tomgång

Kan tllägga att varför jag anv flushing är att jag köpt bilen för ca 3 månder edan, även om de har en full srvice bok så litar jag inte ett skvatt på dessa saker, Möjligenom det är Bilia originl stämplar men inte sk lokala firmor osv.

Gjorde iaf olje bytför 1 månad sedan. Kollde stickan och såg at en var svart. Attoljan blir svart har sin naturliga förklaring oc det betydr inte att oljan är skitig. Men jag anser inte at oljan ska bli vart på månad när jag kör ca 2 mil om dagen.

S jag jgordedå en flushing för att dels bli av med gammal skt oc restrande oljochsedna fylla me fräsh olja igen.

Så nu får man se hur länge det varar
Bild
#707292
En ny olja blir svart ganska snabbt i alla bilar pga sotresterna som fins kvar i oljan som står lite här och där ( ca 4-5dl blir kvar ) och det behövs väldigt lite sotrester för att färga den nya oljan svart igen, det spelar ingen roll om du kör 2 el 20 mil per dag.
#707296
Droopy skrev:En ny olja blir svart ganska snabbt i alla bilar pga sotresterna som fins kvar i oljan som står lite här och där ( ca 4-5dl blir kvar ) och det behövs väldigt lite sotrester för att färga den nya oljan svart igen, det spelar ingen roll om du kör 2 el 20 mil per dag.
Absolut, men som bilden visar så är detta efter 10 min tomgång oil flush.

Dvs jag gjorde ett oljebyte för 1 månad sedan, kört ca 100 mil, tömt ut olja nu, hällt i 5 liter Oil flush kört 10 min, och fått ut detta.

Jag fått bara detta kännas som att oljebyten tidigare kanske inte har fullföljts ordentligt som stämpel boken säger.

Att olja blir svart så är det OK, den gör rent och håller skiten flytande, Men på 10 min?

Mvh
Andreas
av umekille
#707325
Enligt min kompis bilmekanikern som skruvat bilar sen -60talet
Om man är osäker så kan man göra ett oljebyte med filter o vanlig
motorolja sen göra 1-2 snabba oljebyten inom 100mil och sen olja
och filter som vanligt byte...en motor tar lite olja så mellan
strecken på stickan är normalt(ca:1L) fylla på innan nästa oljebyte.
#707421
Jag tycker det finns goda skäl att vara skeptisk till medel man bara ska "hälla i" och så ska motorn eller vad det nu är på ett magiskt vis förnyas.

Eftersom det aldrig ställs några krav på sådana produkter att de ska fungera på ett visst sätt eller att de ska uppfylla några fastställda specifikationer kommer den mänskliga naturen hos kunderna att göra att de flesta tror att produkterna fungerar, åtminstone litegrann. För det vill vi ju så gärna att de ska göra. (Titta! Motorsköljningen blev svart. Den måste fungera! Eller: Går inte motorn åtminstone lite bättre nu när jag kört igenom spridarrengöring? Eller: Nu när jag kört 50 mil droppar det inte från kylaren längre. Det måste bero på läcktätningsmedlet!)

I det här fallet får man ju en dunk halvsyntet motorolja för mindre kostnad, så då tycker jag det känns vettigare antingen att "skölja" motorn med sådan, eller göra tätare oljebyten.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]