Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#702498
Intressant. Inte bara två i samma inlägg. Men tre i samma forum. :-)-)
Jag är dock jäkligt intresserad av det som står i din bil. För raden är inte tom och du saknar inte bara en siffra.
EXXHEUS är absolut inte någon standard produktionsbetydelse jag någonsin hört eller sett och det matchar ingen kod som jag kan få tag i gällande Eu och Usa.
Ändå finns den bevisligen. Du eller någon annan har redan använt den här bilden för att göra någon tekniker upprörd ;-//
Någon som vet vad den står för?
Det här är iallafall vad någon svarat i världen:EEXHEUS ist der farbcode
Ja tydligen sägs det att det ska vara färgkoden på 019. Lite märkligt att knacka in den OCH 019. Jag antar det då vore ett färgrecept vilket vore ännu märkligare.
I övrigt.. lite roligt är det ju ändå, det visar att inte ens med fabriksplatta på plats och tabeller i butik är det givet vad som ska monteras i slutändan.
Det finns bara en säker sak och det är att identifiera den på plats.
#702511
Idag har jag hämtat bilen iaf.
3700kr gick slutnotan på, hade fått en del rabatter på slutnotan. Dels 10% och sedan var det inte fullbetalning för 4hjuls mätningen.
Fick den för 595kr+10%
Samt tog dem inte betalt för gummidammaskerna.

51kr för förbrukningsmaterial, så det är väl banden runt dammaskerna.Så jag är iaf nöjd.
Men hade varit trevligare att slippa lägga på ngr X-tra 100 för styrstag.
Men nu vet man det till nästa gång :)

Båda stagen var riktigt demolerade iaf som han visade upp, en av dem hade dem tom lossat bort lulan från "koppen" på staget
#702583
Så där ser min ut på 855an också (det kan vara V70in också, men är 99% säker på att det är 855an).
Jag tror det står likadant, men ska inte lova. Det slutar på S och börjar med EE iaf. Färgen på min 855a är ju 421-41 (skogsgrön eller vad den kallas) och V70in 417-21.

Och nej tyvärr är det så. Har man inte möjlighet att ha bilen ståendes mer än under själva reparationen så är i stort sett enda alternativet att köpa båda fabrikaten, och skicka tillbaka det som inte passar.
#703424
Tack för infot om chassiskylten *pettson*. Jag var på Volvo (Bildeve) i Helsingborg och ingen på reservdelsavdelningen kunde informera mig om vilken styrväxel som satt i bilen. Dom sa att den informationen fanns inte noterad.
Om jag inte kommer ihåg fel kan man lätt se vilken växel som sitter i bilen. SMI har splines på axeln upp mot ratten och TRW rund axel med två flata ytor (vanligt på 700/900 bilarna).
Jag har bara stött på SMI. Felet med dem är att det saknas fett och när man vrider på ratten så "pumpar" man in fukt och dom och sen rostar det- därav glappet i inre styrleden.
av *pettson*
#728107
Sorry att jag bumpar denna.. jag har nu fått mer info om chassiekoden. Letat som en idiot på nätet, frågat volvo och tjafsat med gamla kompisar. Ingen vet vad koden som var på bilden betydde. Så... när jag ändå satt o hade dasslektyr så trillade en gammal fickdatahandbok ur fickan. Vad finner man där..Jo nåt som gör att jag blev förstummad.. Inte förstoppad..
Volvo har ingen aning.. sen har dom ändå tryckt en bok om det..

EE= Främre fjäder 3546641, Främre stötdämpare=9140070
X= Främre krängningshämmare 3546860
H= Bakre stötdämpare 9140264
E= Bakre Fjäder 3546335
U= Krängningshämmare bakre: INGEN
S= Främre hjälpfjäder 9140066 Bakre hjälpfjäder 3546038
Hjälpfjäder är det som brukar kallas genomslagsgummi på äldre språk. Det är alltså gummidelen som träs på stötdämparkolven resp sitter fast inuti fjädern.

Kodtypen infördes sent 1994 enligt boken.
Det som är lite spännande är att det inte står nåt alls överhuvudtaget om styrväxel. Trots att det på tidigare står om styrväxel? Det visar ju också att jag uppenbarligen jäkligt sällan kikat på dessa skyltar, och när jag gjort det har det varit äldre bilar med info.
av *pettson*
#728113
Det ska finnas en dekal, finns inte den så blir det att kika på anslutningen mot rattstången. Som tidigare sagts så är det splines eller fräst som är enklast att se.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]