Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#702091
Blev Bilia iaf.
Fick inte loss skiten.

Lämnade till Bilia imorse, 4 timmar senare ringer dem, det är fel styrstag jag har med mig.
Jävla Biltema!!
Dem har bara 1 typ av strystag till v70 och det kom fram på mitt regnr, dock så har mina 16mm gänga och Biltema har 14.

Så nu får bilen stå över natten så Bilia får fram ngr av sina egna och det lär säkert kosta.
Fick även höra att bilen var tvungen att vara kvar på lyften så dem varit tvugna att ha sönder staget för att tillslut få bort det.
av *pettson*
#702187
Se där ja? Jävla biltema var det? Förlåt om jag är lite road, men det brukar ofta låta likadant. Själv har man aldrig något ansvar i det hela. Men man har ett visst ansvar om man åtar sej att köpa delar. Oavsett vart. Man måste i stort sett alltid titta i flera tabeller och inte ens då är det säkert att just din bil är utrustad så som en tabell påstår.

Vitsen är att det finns ett enda sätt att i förskott veta så man får rätt saker oavsett vilken butik eller vilken tabell man använt. Inte ens volvo kan säga vilken styrväxel som faktiskt finns på din bil, oavsett vad chassieskylten säger.
Enda sättet är att identifiera den styrväxeln som sitter på bilen innan man handlar delarna. Alternativt så måste delarna demonteras för att identifieras.

Det är med andra ord egentligen inte helt lätt att köpa rätt delar om man inte är insatt.
#702200
alltså Pettsson, påpekning av allt sånt behövs verkligen inte. Klart jag håller med att det inte är biltemas fel, DOCK så sätter biltema ut tabeller och rekommendationer som folk använder som hjälpmedel vilket dem ska vara till för, och det är självklart att dem måste göra det för hur många skulle köpa någonting annars? största följsäljningen i en butik är merförsäljning.

Allt kretsar inte runt som du har det som det verkar. att du kan siffror i huvudet och kommer in med motorn på släpvagnen och sedan ber tjejen vid kundtjänst att skruva av toppen för att fixa fram packningen, det funkar inte så för alla människor.

Människor har självklart ett ansvar men då ska man inte heller visa motsatsen genom att lura med tabeller och säga att detta fungerar utmärkt.

Det är som att vi skall plocka bort ALLA vägskyltar med hastighetsbegränsning,färdmål,information och sen blunda för allt hysteri och sedan skyller på att det är var och ens skyldighet att kunna körkortsboken och planera sin resa. Tror du detta kommer att funka?
#702205
Brukar inte klanka ner på biltema, köper oerhört mycket saker därifrån.
Och som kund har man ett eget ansvar, men...
I detta fall så har Biltema bara en modell på styrstaget.
Hade varit en annan femma om dem hade haft 2 eller 3 olika modeller, får då kan man börja gå i tankar om vad som egentligen passar.
av *pettson*
#702217
Tommty skrev:alltså Pettsson, påpekning av allt sånt behövs verkligen inte. Klart jag håller med att det inte är biltemas fel, DOCK så sätter biltema ut tabeller och rekommendationer som folk använder som hjälpmedel vilket dem ska vara till för, och det är självklart att dem måste göra det för hur många skulle köpa någonting annars? största följsäljningen i en butik är merförsäljning.

Allt kretsar inte runt som du har det som det verkar. att du kan siffror i huvudet och kommer in med motorn på släpvagnen och sedan ber tjejen vid kundtjänst att skruva av toppen för att fixa fram packningen, det funkar inte så för alla människor.

Människor har självklart ett ansvar men då ska man inte heller visa motsatsen genom att lura med tabeller och säga att detta fungerar utmärkt.

Det är som att vi skall plocka bort ALLA vägskyltar med hastighetsbegränsning,färdmål,information och sen blunda för allt hysteri och sedan skyller på att det är var och ens skyldighet att kunna körkortsboken och planera sin resa. Tror du detta kommer att funka?
Jag ska göra det brutalt enkelt för dej..
Du har en chassieskylt på din bil. Den visar med en siffra vilken styrväxel du har på din bil. Men det händer ibland att styrväxlar byts ut. Bägge sorterna passar på din bil sålänge man tar den komplett. 99 % köper en annan ny eller begagnad, styrd av två anledningar. Den ena är att dom inte vet vilken som sitter på plats idag. Alla vet ju inte allt..
Den andra är priset, det avgör ihop med miltalet vad det blir. Hur många reparerar och märker om skylten om man tagit andra sorten?
Precis.. Enda sättet att veta säkert är att titta efter under bilen.
Tabeller är aldrig någonsin individspecifika när det gäller bilar, dom är alltid generella, oavsett om det är populärt eller inte så kräver det kunskaper att handla rätt saker utifrån det. Det finns alltså en anledning till varför dom flesta reservdelsbutiker som säljer delar över disk har utbildad personal som ska undersöka och rekommendera. Biltema i det här fallet har ingen utbildad personal, utan hoppas att kunderna ihop med generella tabeller ska hitta rätt.
Min tanke var inte att slå ned på dom som inte vet. Däremot upplysa igen och igen om att det inte är så*bara att göra ett korrekt inköp av delar som det verkar.
#702227
Fast i det här fallet så har Biltema bara en sort att välja på.
Så i mina tankar så blir det som ett enkelt val, "OK, volvo har valt att bara köra en modell"

Beskrivningen säger bara, passar till: VOLVO: C70, V70, 850, S70
Inget om år eller att det kan variera modeller.

Kollar man styrstag till 740 så har man 3 modeller att välja på, då anser jag att man kan börja tänka på om olika utföranden och ta en extra koll.


Men som jag skrev tidigare. Brukar inte klanka på biltema, utan brukar ofta ta dem till försvar. För oftast när Biltema nämns så är det om folk som nämner att dem har kvalitets brister.... Men som då oftast brukar komma fram att det är slutanvändarens fel pga för dålig känndeom om handhållning.
av *pettson*
#702445
Låter högst otroligt att man glömt en siffra på dina bägge bilar.
Saknar du verkligen denna infon? Eller har du kikat på fel ställe månntro? Det låter ju högst märkligt att hela bilen sorterats men att man kastat in nåt roligt på måfå att styra med? Och inte bara en gång utan två gånger?

Infoskylten berättar en hel del om ens bil. MEN precis som jag sagt så kan också saker och ting ändras utan att skylten ändras med tiden.
Därför är det här och nu som gäller, inte hur bilen var på bandet för ett antal år och ett antal ägare sedan. Det är alltså ingen konst att ta fram hur den var på bandet ny.
Nedan ett exempel på en v70 GLT 97.



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Edit.. har bytt ut bild 1 då siffror hade fallit bort.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#702454
Lucif3r skrev:Ja, den saknas. Och gör man lite googling så ser man att det är inte så super-ovanligt.
Nu har jag väl inte kört ned huvudet mer än i nåt tusental av bilarna men aldrig sett det. Det betyder väl inte att det är ovanligt i sej. Men oddsen att man äger två av bilarna som inte fick några nummer? Det är ännu mera sällsynt eller hur?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]