NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
#700927
Har en V50 2,4 Manuell 5 Växlad, 140 HK, Årsmodell 2005 som jag tycker ligger högt i RPM. När jag kör i 120 kmh på 5:ans växel så ligger den på ca, 2800 RPM, och vid en hastighet på ca, 140 kmh så ligger den på 3200 RPM. Det måste väl ändå vara alldeles för högt för denna bil? Vad är normala RPM för denna modell vid dessa hastigheter på motorväg?

Har även en generic felkod P0026 som verkar vara nåt med VVT Solenoiden om jag fattat rätt, kan detta fel ha något att göra med dom höga RPM´en?
Tycker även att bilen blir seg vid 140 kmh och verkar ha problem att komma upp i högre hastigheter än 140 kmh utan att få kämpa riktigt ordentligt.
Tycker mig i alla fall inte ha märkt någon markant ökad bränsle förbrukning, möjligtvis lite grann kanske.

Någon som har lite input att komma med? Möjligt problem? Sätt att få ner RPM?


Mvh.
av dissonans
#701015
Låter väl ganska rimligt. C30 2.4i från 2008 har 38,3 i utväxling på femman, så en lite högre utväxling på en V50 stämmer nog. Du har enligt dina siffror 42-43 utväxling på din bil, vilket innebär att i 70 km/h varvar din bil cirka 1700 varv. Tror inte du hade velat ha lägre varvtal än så i 70, för då hade du högst troligen tvingats växla ner i många uppförsbackar.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]