Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gudo
#6788
Har nyligen köpt en 245:a i gott skick vilket är tur för mig för jag kan inget om bilar.. Men nu ska jag lära mig! Ibland skriker det när man startar motorn (ffa vid kallt väder), oljudet kvarstår ca 45 sek sedan är det borta. Misstänker att det rör sig om fläktremmen, vissa jag pratat med menar att det fixar man enkelt själv andra säger att det måste man lämna in till mecken. En kmpis påstår att det räcker med att smörja fläktremmen! Vad stämmer? Med hänsyn till fotgängarnas plågade miner när jag bränner förbi så låter det ganska ordentligt. Tacksam för vägledning :oops:
Är det vanligt att centrallåset kärvar på passagerarsidan? Vad göra?

MVH
Novisen
av Ebbe
#6810
Vid hög belastning på generatorn går den tyngre. dvs när du startar motorn är laddströmmen hög för att snabbt sjunka efter någon minut. En slirande rem är oftast bara att spänna. Spänn inte för hårt, då belastar du både vattenpumpens och generatorns lager i onödan. Remmen ska gå att rycka ner ca en cm mellen remskivorna och inte vara helt stum.
Hjälper inte detta så är det bara att byta. Remmar är billiga och inte så svåra att byta. :D
Lycka till
Ebbe
Användarvisningsbild
av Brainy
#6819
Ebbe skrev:Vid hög belastning på generatorn går den tyngre. dvs när du startar motorn är laddströmmen hög för att snabbt sjunka efter någon minut. En slirande rem är oftast bara att spänna. Spänn inte för hårt, då belastar du både vattenpumpens och generatorns lager i onödan. Remmen ska gå att rycka ner ca en cm mellen remskivorna och inte vara helt stum.
Hjälper inte detta så är det bara att byta. Remmar är billiga och inte så svåra att byta. :D
Lycka till
Ebbe
Är det inte 0.5cm som gäller? det är vad jag alltid kör på iaf.
/Anders
Användarvisningsbild
av NoXx
#7003
Jag brukar ta ett värme ljus och trycka.. det brukar oftast göra att remmen slutar skricka och slira

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]