Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johan76
#257205
Jag äger en stridsvagn GLE av 90 årsmodell. Har nyligen bytt instrumentpanel efter att den gamle slutat fungerat. ( Försökte löda om enligt instruktioner i ngn tidigare tråd ?:-/ ). När jag satte i den "nya" VDO panelen och testkörde så funkade det i ca 2,5 mil innan den lade av igen. Den fungerar i början ibland men om man gör en kraftig sväng så lägger den av. Även trippmätaren slutar fungerar. Har läst i någon tråd ( Volvo 940 ) att det det kunde vara givaren på bakaxeln. Gäller detsamma på 745 ? och isådana fall är det någon som har tips/ideèr/bilder på hur man felsöker och avhjälper detta fel? Bilen skall snart in på besiktning.

Tacksam för svar.

/Johan
Användarvisningsbild
av MoteX740
#257206
Är inte bara att någon kontakt på baksidan av panelen inte fastnade ordentligt så den har lossnat?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
#257216
Det är samma kontakt på 740 och 240 som sitter på bakaxeln, du kan antigen försöka byta bara själva givaren(näst intillomöjligt) för dom brukar skruvarna vara sönder rostade.

Det enklaste är att köpa ett beg lock på skroten och ny olja, byta helal ocket sitter med 8 bultar tror jag, häll i ny olja (kollla upp hur mycket).

Sedan är det bara att tuta och köra, glöm inte att kolla så du får en givare till likadan växelllåda som du har
har du manuell ska du ta locket från en manuell

/Rookkeer
av johan76
#260275
Jag har kollat kontakterna på baksidan på panelen och allt verkar OK. Hastighetsmätaren har inte fungerat på flera dagar, men igår började den plötsligt fungera. Vad har hänt?

Min slutsats är följande: I samband med att den började fungerar så har vi fått ett snöfall och det har blivit kallare ute. Kan detta på ngt sätt påverka ( glapp i kabel som helt plötsligt leder när det blivit fuktigt ute? )

Nu har jag kört ca 6 mil och den fungerar ännu. Finns det något sätt som man kan mäta upp detta?

Kan man mäta på den kontakt som man ansluter bakom panelen och isåfall hur mäter man på stiften?

Många frågor blev det, men vet man inget så måste man ju fråga :???:

/Johan
av johan76
#267000
ÄNTLIGEN :-DD :-DD

Jag har hittat felet....Den ena av kablarna som går in i kontakten på bakaxeln var nästan helt av.

Jag rengjorde kontakten, lödde ihop kabeln och drog eltejp runt allt. Har funkat kanon sedan dess.

Besiktning nästa vecka..... :-O)
av EddieL
#699705
Bra med såna här trådar. Min hastighetsmätare har strulat som fan.
Nu är den dock helt jävla död. Den kan hoppa igång ibland efter att jag har stannat och startat ca 3 gånger, men den håller sig inte... den fungerar bara ett tag, sen är den död igen. Ska köra in bilen på rasten och lägga mig under och kolla givaren på bakaxeln. Tror inte det är lödingen i instrumentpanelen då den inte hoppar och svajar när man slår där.
av tuxedo
#699808
Grattis johan76.
Och en eloge till dej för att du talade om vad felet var.
Om alla gjorde det skulle det vara mycket roligare att vara aktiv i Forumet.

//tuxedo
av EddieL
#699891
Fick inte ens bort kontakten... den sitter stenhårt. Något tips på hur man kan göra?
Har sprutat på 55.6, men det hjälpte inte. Juckade och försökte, men den satt där den satt... :cry: :cry: :cry:

Kanske är det ändå mätarhuset glappet sitter i? Har dunkat ovanför, men det händer ingenting. Den hoppar inte alls... Jävla hastighetsmätare!!!

Fanns någon i Stockholm som lödde husen. Någon som vet vem det är? Vill inte pilla med lödpenna på kortet själv nämligen.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]