Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#699166
Tog mig i kragen idag för att byta styrleder och styrstag då det glappat i framvagnen ett tag.

Skruvar ur yttre leden utan problem, tar bort gummidammasken från styrstaget och ser att dammasken är sönder.
Ser nu att det rostat längst ut på leden.

Problemet jag har nu är att få loss styrstaget.
Har en 32mm nyckel som passar och har tagit i en hel del utan att det lossnat och vågar inte ta i hur mycket som helst heller, tänker ifall man kanske böjar styrväxeln.

Åkte även till en okq8 och hissade upp bilen, tog tag med en rörtång modell stor ( 67mm), greppade tag i "kulan" och provade dra runt, men den glider bara.

Så lite tips vore inte dumt.

Då gummidamasken är trasig så har jag lappat ihop den med silvertejp, bättre än inget men skulle inte vilja köra med detta i regn.

Bilia vill ha 3100kr för byte av leder och 4-hjul inställning och vill gärna slippa dem dem första 2000kr som innehar bytet.
Frågade dem om dem kunde tänka sig att bara skruva ut leden och tillbaka så den "släppt" så man kan fixa resten hemme, men blev ett STORT nej.
Då arbetet inte anses vara godkänt ;(
#699229
Ingen lösning på ditt problem, bara en fråga.
Var det inga problem att lossa den yttre? Jag kände på mina men tyckte dom satt som f*n. Fick du ta i mycket? Höll du emot på ytterleden?

Kände du glappet i ratten eller om du tog tag i hjulen?
#699249
js1 skrev:Ingen lösning på ditt problem, bara en fråga.
Var det inga problem att lossa den yttre? Jag kände på mina men tyckte dom satt som f*n. Fick du ta i mycket? Höll du emot på ytterleden?

Kände du glappet i ratten eller om du tog tag i hjulen?
Yttre var inga problem.Den yttre muttern är 19mm, så jag anv teleskopskaftet och hjulmutterhylsan och skruvade loss. Så det gick enkelt.
Spännskruven som sitter på styrstaget tog jag bara en blocknyckel, gummihammare och 2 slag så lossnade den.

Styrstagsändens mutter ska dras med 70Nm, så om du anv enkelt spärrskaft kan jag tänka mig att det är jobbigt att lossa den muttern.

Glappet kännde jag när jag tog i däcken och vickade dem.
#699255
Andreasace skrev: Spännskruven som sitter på styrstaget tog jag bara en blocknyckel, gummihammare och 2 slag så lossnade den.
Det var den jag menade. "Spände" du upp staget så att yttre kulan höll emot så att säga när du slog?
#699256
Det var dyrt på bilia. Eller, ska du byta båda lederna? Jag fick iaf prisuppgift på 1200 (eller var det 1300... hm...) för byte av höger inre led + hjulinställning 800kr, dvs 2000 eller 2100kr (vad-det-nu-va) totalt för höger led.

Det var ju lite skumt att dom inte kunda lossa den lite åt dig, men det kanske har med säkerhet att göra...

Jag nämnda i js1's tråd att leden kan sitta utav h-e. Själv fick jag köra "ryck metoden". Till slut släppte den.
Du bör ha ett mothåll på styrväxeln för att undvika ev. skador som kan bli (jag hade inget mothåll och min höll, men det garanterar ju inte att din gör det).

Det är bara att kämpa vidare :-)-)
#699268
Lucif3r skrev:Det var dyrt på bilia. Eller, ska du byta båda lederna? Jag fick iaf prisuppgift på 1200 (eller var det 1300... hm...) för byte av höger inre led + hjulinställning 800kr, dvs 2000 eller 2100kr (vad-det-nu-va) totalt för höger led.

Det var ju lite skumt att dom inte kunda lossa den lite åt dig, men det kanske har med säkerhet att göra...

Jag nämnda i js1's tråd att leden kan sitta utav h-e. Själv fick jag köra "ryck metoden". Till slut släppte den.
Du bör ha ett mothåll på styrväxeln för att undvika ev. skador som kan bli (jag hade inget mothåll och min höll, men det garanterar ju inte att din gör det).

Det är bara att kämpa vidare :-)-)

ja, båda sidor avser priset.
Men jag har redan bytt yttre leder och tycker att dem inte ska ta fullt pris då den biten inte kommer vara problem.

Ang mothåll.
Ska jag typ skaffa en stor blocknyckel, tror det är 32mm, sätta den på "innre styrled" och sedan typ rörtång på "styrväxel stången".
Dra blocknyckel åt 1 håll och rörtången åt motsatthåll
#699271
Andreasace skrev:Ang mothåll.
Ska jag typ skaffa en stor blocknyckel, tror det är 32mm, sätta den på "innre styrled" och sedan typ rörtång på "styrväxel stången".
Dra blocknyckel åt 1 håll och rörtången åt motsatthåll
Ja ungefär så. Men du måste vara försiktig så du inte repar den delen av stången som åker in i styrväxeln när du styr.
På höger sida finns det ett hål i stången som man kan fästa t ex en bult i, sen modifiera t ex en polygrip så den griper tag.
Här är en som gjort precis så: http://mekav70.blogspot.se/2011/12/1112 ... 282km.html (Visserligen en V70N, men det är exakt samma som på våra)

Vänster sida är jävligare dock, finns inget likande hål där.
#699436
"Ang mothåll.
Ska jag typ skaffa en stor blocknyckel, tror det är 32mm, sätta den på "innre styrled" och sedan typ rörtång på "styrväxel stången".
Dra blocknyckel åt 1 håll och rörtången åt motsatthåll"

Se till att du inte vrider kuggstången (= den axel som går in i styrväxelhuset).Då kan du skada själva kuggväxeln och en plastbit som finns där och du får problem med glapp i kuggarna.
#699506
Hade samma problem som du. Använde en trasa mellan kuggstång och rörtång så den inte skulle repas. Sedan höll en polare fast rörtången ordentligt. Skulle säkert funka bättre med värme men hade den ej tillgänglig då.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]