Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pepci
#697363
jag har letat efter en tråd som skulle passa mej men ej hittat nån tyvärr.
antar att det ofta kommer upp och är inte så jäkla haj på datorer tyvärr.

men till mitt problem har en volvo 944 lättrycks turbo årmodell 96
sitter ett obd2 uttag i mitt konsolen men jag har provat tre st olika felkods läsare men ingen tar de protokollet.
finns det ett djungel trix på dessa att blinka ut felkoder och var är det beskrivet i forumet?
gärna en länk.
mvh pepci
av pepci
#697425
har som sagt prövat med 3 olika som inte klarar det protocollet, bla mekonomens bluetoot till dator.
en proffs handhållen som skulle ta det mesta negativt.
samt min egen http://www.24.se/felkodslasare-can-obdi ... c-227.aspx
som inte klara det.
så e lite osäker om nu biltemas klarar det har du användt denna på din?

ingen som vet om det går att blinka ut felkoder och om det finns en översättning på va de betyder i så fall?
av pepci
#697470
inga djungel trix då?
föregångarna på 940 hade väl den där dosan i motorutrymmet som hade en sladd å en lysdiod som blinka ut felkoder.
tänkte att ex bygla kontakten inne i kasett facket så blinkar koderna ut i nån motorlampa?
av NilsO
#697491
Hej,

på min 940 -96 kan man läsa ut felkoder/blinkkoder med en manick enligt nedan. Motståndet är 560 ohm och siffrorna avser stiften i OBD-kontakten. Det fungerar för tändning, bränsle och ABS (har ej provat SRS). Diverse liknande "läsare" som jag hittat schema till t.ex. på detta forum fungerar inte (vilket inte utesluter att de fungerar på andra bilar). Om du försöker, berätta gärna om du lyckas.

Mvh

Bild
av rid54
#697530
Jo, alltså, jag har kört en lite tidigare modell av Biltemas ODB II -läsare (gul) och den lirar på min 964 från '96. Det ska ju vara ett "standardsystem" detta med ODB II eller EODB, dock har ju tillverkarna olika idéer om protokollen som ska användas. Därför måste ju en läsare förstå några olika protokoll om den ska användas på flera olika biltyper. Jag undrar om det inte vore värt besväret att försöka få hjälp av en verkstad med att få fram felkoderna. Då kanske man kan se om det är något fel med kontakten som gör att det inte funkar oxå.
av pepci
#697533
NilsO skrev:Hej,

på min 940 -96 kan man läsa ut felkoder/blinkkoder med en manick enligt nedan. Motståndet är 560 ohm och siffrorna avser stiften i OBD-kontakten. Det fungerar för tändning, bränsle och ABS (har ej provat SRS). Diverse liknande "läsare" som jag hittat schema till t.ex. på detta forum fungerar inte (vilket inte utesluter att de fungerar på andra bilar). Om du försöker, berätta gärna om du lyckas.

Mvh

Bild
detta är en bra ide får nog åka en da till clas olsson
ett motstånd och en lysdiod om jag fattat rätt.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]