Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#696269
VolvoB20 skrev:En strålkastare till en 740 har alldeles för dålig avskärmning av ljusbilden uppåt, det blir för mycket ströljus,/.../
Precis. Xenon i en vanlig reflektor är ingen hit. Ljusbågens utbredning i xenonlampan är dessutom större än glödtråden i halogenlampan. Exempel för D2S vs H7:

Xenon D2S:
Ljusbågens böjning = 0,50 ± 0,40 [mm] (avstånd från centrum på ljusbågen i förhållande till nominell centrumposition)
Ljusbågens utbredning = 1,10 ± 0,40 [mm] (avstånd från centrum till kanten på ljusbågen)
vilket innebär max. skenbar diameter för ljusbågen på upp till 4,8 mm
Halogen H7:
Glödtrådens diameter = 1,3 mm

Xenon-ljusbågen hamnar alltså delvis utanför den position som halogenreflektorn är avpassad för. Även längden skiljer. Detta resulterar i mer stickljus. Observera att måtten ovan gäller D2S och H7. En 740 har H4 som har något andra mått på glödtråden men en eftermarknadsxenon har garanterat en ljusbåge med större tolerans än en E-märkt D2S. Så troligen blir det riktigt illa med en billig eftermarknadsxenon i en 740-strålkastare.
VolvoB20 skrev:En xenonlampa ger 2-3 ggr mera ljus/.../
Precis. Tillåten effekt och ljusflöde för billampor är specificerat i ECE-reglerna.
Osrams E-märkta 35W xenon D2S ger 3200 lumen. För H7 gäller att den får ge 1500 lumen +/- 10% vid 13,2 Volt och maximalt tillåten elektrisk effekt är 58 W. En eftermarknadsxenon på 55W ger betydligt mer än 3200 lumen.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#696363
Hahah, klart jag har bonnmeck , men då ska du ha i baktanken också att jag kör epatraktor så det är ju helt okej med bonnmeck ! snackar mera riktiga bilar, alltså, har en kompis som har en 940 med xenonkovertering, den bländar istortsett knappt överhuvudtaget, han har fått till det riktigt bra !
Användarvisningsbild
av vetten
#696388
Hatar alla med H4 som konverterat till xenon utan att ta hänsyn till att dom bländar ALLA dom möter och det gör dom ALLTID!!!

Dom som kör med dimljusen ihop med halvljuset på bländar inte alls i jämförelse utan det tycker jag att vi ska tillåta som övriga EU-länder om vi nu ska vara med.
av *pettson*
#696406
Volvoduett1965 skrev:Hahah, klart jag har bonnmeck , men då ska du ha i baktanken också att jag kör epatraktor så det är ju helt okej med bonnmeck ! snackar mera riktiga bilar, alltså, har en kompis som har en 940 med xenonkovertering, den bländar istortsett knappt överhuvudtaget, han har fått till det riktigt bra !
Har fullt klart för mej hur det ska fungera i det fallet.
Frågan är: Har du det?
För även om du kör A-traktor. Eller EPA traktor, vilket inte alls är samma sak i övrigt, så är du förbunden till att följa svenska belysningsregler som finns angivna i lag sålänge du framför fordonet på vägen. Vad du gör när du använder den som det arbetsredskap det egentligen är utanför svenska vägar bryr sej egentligen ingen om.
av osla
#696436
Volvoduett1965 skrev:Hahah, klart jag har bonnmeck , men då ska du ha i baktanken också att jag kör epatraktor så det är ju helt okej med bonnmeck ! snackar mera riktiga bilar, alltså, har en kompis som har en 940 med xenonkovertering, den bländar istortsett knappt överhuvudtaget, han har fått till det riktigt bra !
jag har också nyss kört a-traktor så nog vet jag att det bara är bonnmeck, men gör det det bättre på något sätt? du bländar ju ändå lika mycket
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#696459
osla skrev:jag har också nyss kört a-traktor så nog vet jag att det bara är bonnmeck, men gör det det bättre på något sätt? du bländar ju ändå lika mycket
Men det vet du väl att s.k. eparaggare bryr sig skit i lagar och regler :roll:

Jag tycker f.ö. att xenon bländar oavsett om det är fabriksmonterat eller ej. Givetvis bländar "bonnmeck" betydligt mer men...
Men det kanske är mina ögon som är överkänsliga eller nått.. vad vet jag.
Användarvisningsbild
av Vojje
#696503
vetten skrev:Hatar alla ALLTID!!!
Dom som kör med dimljusen ihop med halvljuset på bländar inte alls i jämförelse utan det tycker jag att vi ska tillåta som övriga EU-länder om vi nu ska vara med.
Du har missuppfattat problematiken. Det är föraren av fordonet med dimljus-halvljus kombinationen som blir bländad, av sig själv.
I dagsljus kan det spela kvitta, men i mörker, gryning, skymning och dimma/regn kan det spela en avgörande skillnad.
Dimljus är öht inte tillåtet vid mörker om det inte förekommer dimma/nederbörd. Naturligtvis inte i kombination med halvljus eftersom det förstör ditt mörkerseende.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#710090
Lucif3r skrev:
osla skrev:jag har också nyss kört a-traktor så nog vet jag att det bara är bonnmeck, men gör det det bättre på något sätt? du bländar ju ändå lika mycket
Men det vet du väl att s.k. eparaggare bryr sig skit i lagar och regler :roll:

Jag tycker f.ö. att xenon bländar oavsett om det är fabriksmonterat eller ej. Givetvis bländar "bonnmeck" betydligt mer men...
Men det kanske är mina ögon som är överkänsliga eller nått.. vad vet jag.
Du har fattat grejjen, vi skiter i lagar och regler ! eller nä.. så va det inte så ;)
men de poliser jag har pratat med bryr sig inte om det är xenon konverterat eller inte, dom tycker det övervägande fördelar, det vill säga att det är rätt färg temperatur.. Men nej självklart ska man följa lagar och regler till punktoch pricka, och då antar jag att du ocksågör det? att du aldrig någonsin i hela ditt liv har kört fortare än 120 km/h med din bil. Annars ska man inte döma om man inte är perfekt själv !
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#710094
Volvoduett1965 skrev:Men nej självklart ska man följa lagar och regler till punktoch pricka, och då antar jag att du ocksågör det? att du aldrig någonsin i hela ditt liv har kört fortare än 120 km/h med din bil. Annars ska man inte döma om man inte är perfekt själv !

Man får överskrida hastighetsbegränsningen lite när man kör om, så jo visst har jag kört fortare än 120, vid omkörning. Annars - nej faktiskt inte :wink:

Sen kan man ju diskutera vilket som är farligast: en bilist med körkortsutbildning som kör, säg, 140 på en 120 väg, eller en slyngel med traktor kort som blåser på i 90 knyck med sin epa ;) (eller ännu värre, moppedister)
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#710468
Lucif3r skrev:
Volvoduett1965 skrev:Men nej självklart ska man följa lagar och regler till punktoch pricka, och då antar jag att du ocksågör det? att du aldrig någonsin i hela ditt liv har kört fortare än 120 km/h med din bil. Annars ska man inte döma om man inte är perfekt själv !

Man får överskrida hastighetsbegränsningen lite när man kör om, så jo visst har jag kört fortare än 120, vid omkörning. Annars - nej faktiskt inte :wink:

Sen kan man ju diskutera vilket som är farligast: en bilist med körkortsutbildning som kör, säg, 140 på en 120 väg, eller en slyngel med traktor kort som blåser på i 90 knyck med sin epa ;) (eller ännu värre, moppedister)
så där fort går ju a-traktorerna.. http://i48.tinypic.com/30t5de0.jpg

Men det här är mycket roligare... http://i50.tinypic.com/293xcso.jpg



Och jag tror nog att du brukar ligga och snudda på 121 ;)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]