Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#693859
Hej ! Jag läste precis på en hemsida, http://diodhuset.se/fakta-dioder-och-xe ... -xenonljus Där förklarar dom vad Xenon ljus är och lite lagar kring dom osv.. Det jag inte riktigt kan koppla är att det står att 6000 K xenon är olagligt i Sverige oavsett. Och att efter monterat Xenon inte heller är tillåtet.. För det första det där med färgskalan, Min far kör en volvo xc60 med 6000K i halvljus, (näst intill blått ljus ) Och detta är självklart orginal från fabrik, och denna har alltid gått igenom besiktningen, eller ja, första gången var för en månad sen. I alla fall, hur går det här ihop? är det helt fel fakta på hemsidan, eller gäller detta bara eftermonterat xenon då detta ofta bländar mycket mer än vad de nyare bilar som har strålkastare som följer vägen/rattens rörelse ? Blir inte klok, får inte ihop det..
Sen det andra att det är olagligt att eftermontera xenon, är inte xenon en fördel i trafiken? Jag menar dels så syns du mycket bättre, och framför allt SER du ju mycket bättre.. känns ganska olågiskt.. någon som kanske kan förklara ?


// Kallonen
Användarvisningsbild
av Variosboy
#693908
Alla bilar som har xenon från fabrik har 4300K, inget annat eftersom det inte är tillåtet.
Har din pappa 6000K så är dom utbytta.

Du får inte eftermontera xenon av den enkla anledningen att bilar av idag omfattas av ett helbilsgodkännande!
Sen är det ju som så att det vimlar av dåliga satser som påverkar ljusbilden negativt.
Håller du en halogenlampa i handen och jämför den med en xenon av sämre kvalitet så ser du att glödtråden i halogenlampan befinner sig på ett annat avstånd från sockeln än vad "glasbubblan" i xenonlampan, detta gör att ljuskällan hamnar på fel ställe i reflektorn.

Någon som också är vanligt förekommande är att folk som sätter i eftermarknadsxenon använder sig av fel lamptyp. Det skiljer nämligen på lamporna beroende på om dom är avsedda för att sitta i en vanlig strålkastare med reflektor, eller om den är byggd för att sitta i en strålkastare med linser..

Rätt använt så är det som du säger, man ser bättre, och syns bättre (även om jag än idag aldrig missat en bil med halogen), men fel använt är det bara nackdelar i form av dålig ljusbild som bländar osv..
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#694024
Hittade följande info på Humanhabit.se
Den färgtemperatur på Xenonlampan som är laglig är 4300K samt 5000K (rekommederas). Dagsljusets färgtemperatur ligger mellan 5000-6000 Kelvin, därför väljer många en lampa med 6000 Kelvin som ger ett snyggt vitt sken med något blåstick.
När det gäller Xenonlampans ljusstyrka påverkar färgtemperaturen ljusstyrkan och en 4300K (vit) xenonlampa lyser starkare än en 8000K (blå) xenonlampa, dvs en lägre färgtemperatur mätt i Kelvin ger ett kraftfullare ljus mätt i lumen.
Xenonlampor med 3000K (guld/gulaktiga) kan användas till dimljus och färgade Xenonlampor över 8000K (blåa) används mest av bilstylister som vill ha en fräck och uppsendeväckande belysning.

Fabriksutrustade bilar med xenonljus tillverkade före 2008 har xenonljus med färgtemperatur 4300K, sedan 2008 är bilarna original utrustade med xenonljus med färgtemperatur 5000K.
/Håkan
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#695859
Variosboy skrev:Alla bilar som har xenon från fabrik har 4300K, inget annat eftersom det inte är tillåtet.
Har din pappa 6000K så är dom utbytta.

Du får inte eftermontera xenon av den enkla anledningen att bilar av idag omfattas av ett helbilsgodkännande!
Sen är det ju som så att det vimlar av dåliga satser som påverkar ljusbilden negativt.
Håller du en halogenlampa i handen och jämför den med en xenon av sämre kvalitet så ser du att glödtråden i halogenlampan befinner sig på ett annat avstånd från sockeln än vad "glasbubblan" i xenonlampan, detta gör att ljuskällan hamnar på fel ställe i reflektorn.

Någon som också är vanligt förekommande är att folk som sätter i eftermarknadsxenon använder sig av fel lamptyp. Det skiljer nämligen på lamporna beroende på om dom är avsedda för att sitta i en vanlig strålkastare med reflektor, eller om den är byggd för att sitta i en strålkastare med linser..

Rätt använt så är det som du säger, man ser bättre, och syns bättre (även om jag än idag aldrig missat en bil med halogen), men fel använt är det bara nackdelar i form av dålig ljusbild som bländar osv..

jaha, jo de må så vara, men titta på ALLA xc60, spökligt likt mitt 6000k som jag köpte från "xenonkungen.se" och har i min 740..

Jo ja, nu menade jag visserligen seriöst byggt xenon, inte något "bonnmeck" ;) Håller helt klart med om att det kan vara TUSEN gånger sämre om det är felmonterat/dåligt fabrikat.. Men om man ställer en bil med antingen fabrikats monterat xenon eller seriöst eftermonterat och en bil med halogen lampor som ska motsvara samma "effekter", helt klart är det då xenon som lyser upp bäst
av osla
#695930
Volvoduett1965 skrev:
Variosboy skrev:Alla bilar som har xenon från fabrik har 4300K, inget annat eftersom det inte är tillåtet.
Har din pappa 6000K så är dom utbytta.

Du får inte eftermontera xenon av den enkla anledningen att bilar av idag omfattas av ett helbilsgodkännande!
Sen är det ju som så att det vimlar av dåliga satser som påverkar ljusbilden negativt.
Håller du en halogenlampa i handen och jämför den med en xenon av sämre kvalitet så ser du att glödtråden i halogenlampan befinner sig på ett annat avstånd från sockeln än vad "glasbubblan" i xenonlampan, detta gör att ljuskällan hamnar på fel ställe i reflektorn.

Någon som också är vanligt förekommande är att folk som sätter i eftermarknadsxenon använder sig av fel lamptyp. Det skiljer nämligen på lamporna beroende på om dom är avsedda för att sitta i en vanlig strålkastare med reflektor, eller om den är byggd för att sitta i en strålkastare med linser..

Rätt använt så är det som du säger, man ser bättre, och syns bättre (även om jag än idag aldrig missat en bil med halogen), men fel använt är det bara nackdelar i form av dålig ljusbild som bländar osv..

jaha, jo de må så vara, men titta på ALLA xc60, spökligt likt mitt 6000k som jag köpte från "xenonkungen.se" och har i min 740..

Jo ja, nu menade jag visserligen seriöst byggt xenon, inte något "bonnmeck" ;) Håller helt klart med om att det kan vara TUSEN gånger sämre om det är felmonterat/dåligt fabrikat.. Men om man ställer en bil med antingen fabrikats monterat xenon eller seriöst eftermonterat och en bil med halogen lampor som ska motsvara samma "effekter", helt klart är det då xenon som lyser upp bäst
visst det lyser bättre, men om du inte har automatisk nivåreglering på dom så bländar dom satan och den mötande kanske inte alls ser då och då kan ni fronta likt förbannat fast du hade så jävults mycket att lysa med. varenda gammel benz här uppe har xenon i hel/halv och dim ljus och det bländar så satans mycket så inget jag rekomenderar
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#695969
Volvoduett1965 skrev:helt klart är det då xenon som lyser upp bäst
Det är väl inte bara lyser upp mest som gäller, det gäller ju att inte blända också.

Bäst lyser det ju upp om man kör med helljuset och alla extraljusen på hela tiden :shock:''

Här vimlar det ju också av äldre bilar som har konverterat och i alla fall hälften av dessa bländar ju av bara satan......
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
#696031
VolvoB20 skrev:
Volvoduett1965 skrev:helt klart är det då xenon som lyser upp bäst
Det är väl inte bara lyser upp mest som gäller, det gäller ju att inte blända också.

Bäst lyser det ju upp om man kör med helljuset och alla extraljusen på hela tiden :shock:''

Här vimlar det ju också av äldre bilar som har konverterat och i alla fall hälften av dessa bländar ju av bara satan......

Jovars, nu snackar jag nog mera om BRA monterat inte nå jävla ihopkrafs bonnmeck ! Dom har förmodligen inte ens gjort ljusinställningar, och säkerligen universallampan från biltema så den åker runt lite som den vill. Nä då håller jag med dig om att det suger ! Snackar mera seriöst, så som xc60/s60 och andra bilar som har som tillval med "rörande lins" som följer vägen, bländar inte alls och ser hur bra som helst.
av osla
#696131
Volvoduett1965 skrev:
VolvoB20 skrev:
Volvoduett1965 skrev:helt klart är det då xenon som lyser upp bäst
Det är väl inte bara lyser upp mest som gäller, det gäller ju att inte blända också.

Bäst lyser det ju upp om man kör med helljuset och alla extraljusen på hela tiden :shock:''

Här vimlar det ju också av äldre bilar som har konverterat och i alla fall hälften av dessa bländar ju av bara satan......

Jovars, nu snackar jag nog mera om BRA monterat inte nå jävla ihopkrafs bonnmeck ! Dom har förmodligen inte ens gjort ljusinställningar, och säkerligen universallampan från biltema så den åker runt lite som den vill. Nä då håller jag med dig om att det suger ! Snackar mera seriöst, så som xc60/s60 och andra bilar som har som tillval med "rörande lins" som följer vägen, bländar inte alls och ser hur bra som helst.
men det har inte du i din 740 heller, så då är ju du en av dom där bonnmeckarna. eftermonterat xenon ska sitta i x-ljus och inget annat
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#696146
Volvoduett1965 skrev:Jovars, nu snackar jag nog mera om BRA monterat inte nå jävla ihopkrafs bonnmeck
En strålkastare till en 740 har alldeles för dålig avskärmning av ljusbilden uppåt, det blir för mycket ströljus, Det funkar med halgenlampan för den lyser inte så starkt. En xenonlampa ger 2-3 ggr mera ljus, och därav även 2-3 ggr mera ströljus som bländar satan. Det är precis det jag pratar om.

Det är därför en exenonsrtålkastare har så skarp gräns mellan ljus/mörker (en del klagar t.o.m på detta)

Men dua har kanskat inte bonnameckat utan bytt till riktiga exenonstrålkastare med skarp ljusgräns från en ny volvo... eller har du inte gjort det.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#696173
Det där är en sanning med modifikation.
Det stämmer att om man jämför en halogen och en xenonlampa med samma effekt så är ljusutbytet så mycket högre på xenon. Men nu är det ju som så att xenonlamporna är på 35w istället för 55w som halogen i dom vanligaste satserna som folk köper. Och även i originalmonterat xenon.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]