Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kurokuro
#688315
Hej. Har en s40 2,4l årsmodell 2004.

Nu har lampan "fel i bilens avgasrening" börjat lysa. Jag kopplade ur minuspolen på batteriet häromdagen och då slocknade den.

Den var släckt i ett par dagar, men nu är den tillbaka! Bilen går bra , inga konstigheter.

Var förbi Bilia och de sa att jag kan boka tid för felsökning men prislappen där blir totalt runt 1700-2000:-, bara för felsökningen:(

Är det någon som är insatt i det här? Har läst lite i diverse forum och folk nämner "labdasond" eller "rengöring av katalysatorn"..

Tackar för svar.
av andy78
#689772
Eftersom det är en 04 och den hänvisar till fel i motorstyrningen så borde man kunna läsa av nåt av felkoderna med vilken obd läsare som helst.

Mekonomen eller någon annan verkstad borde kunna läsa av felkoder billigare.
#691424
Jag lyckades via lite kontakter läsa av vad det var : "Bränsletrycksgivare" stod det och något ord under som tydligen stod för "tillfällig"? Vi släckte lampan men nu kom den tillbaka idag.

Ska man byta givare eller har ni något annat tips man kan göra? Lampan har ju ändå glappat ..slocknat och kommit tillbaka några gånger.

Om man nu ska byta den , var sitter den ? Kan man göra det själv? Gärna bilder på var den sitter?

Tackar för alla svar .
av benka1
#694717
Hur mycket har den rullat(bilen)?Flera faktorer som kan fela
*soppa filter/pump
*bränsletrycksgivare
*returen till tanken
Börja o kolla bränsletryck givare-lossa slangen nere på insuget bredvid gasspället om det nu är ett sånt system kanske nån nyare på din 04
-om det droppar bensin ur slangen är givaren otät
/benka
#697036
benka1 skrev:Hur mycket har den rullat(bilen)?Flera faktorer som kan fela
*soppa filter/pump
*bränsletrycksgivare
*returen till tanken
Börja o kolla bränsletryck givare-lossa slangen nere på insuget bredvid gasspället om det nu är ett sånt system kanske nån nyare på din 04
-om det droppar bensin ur slangen är givaren otät
/benka

Tack för tipsen..men jag är ganska dålig på var sakerna sitter som du beskriver..Var sitter insuget på gasspjället?
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]