Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av BM
#688021
Hej på er.

Nu har jag tänkt på det här med intervallerna på byte av kamrem. Det är en sak jag inte förstår.
Varför kan det skilja väldigt mycket på bytesintevallerna på olika bilmärken? På min V70 2,4 är det 16000 eller 8 år om jag inte minns fel. På fruns Peugeot 307 1,6 är det 6000 mil eller 4 år. Varför håller en kamrem av samma fabrikat betydligt längre om den sitter i en Volvo än i en Peugeot? Det måste ju bero på motorn eller? Och vad är då skillnaden?
Hoppas någon kan förklara för mig.

/BM
av rd350
#688060
Konstruktionen på motorn kan vara anorlunda, tex. kan kammarna gå olika "tungt", värmeutvecklingen på remmen kan skilja. Mycket spelar in när de sätter intervallerna.
Användarvisningsbild
av Vojje
#688122
Det är ju så att bilarna säljs över hela världen. Som tillverkare kan man ha samma intervall överallt i hela världen, eller olika.
Volvo har t.ex. inte samma intervall i Finland som här. Inte på alla modeller iaf om jag fattat rätt och klimatet är ju likvärdigt här som där. Om några remmar smäller av ändras intervallet, men kanske bara i det landet.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]