- fre 27 okt 2006, 14:06
#67057
Att ha bilen uppställd inomhus under t.ex. vintern, torde vara betydelselöst angående bränsle i tanken. Vid temperaturväxlingar bildas ju kondens (i form av vatten). Men eftersom all bensin i dag innehåller minst 5 % etanol, spelar knappast några vattendroppar någon roll. Dom tas upp av etanolen och "ingår" i dess molekyler, till en viss del.
För fritidsbåtägare var det ett ständigt tvisteämne hur man skulle göra med bränslet och tanken under vintern. "Fyll upp till bredden" sa några. "Töm tanken" sa andra. Båda åsikterna har nog lika rätt? Men som sagt, det finns etanol i all bensin numera.
Bensin är färskvara, säger någon annan. Det är rätt, men några månader under vinterhalvåret torde knappast göra någon större skillnad. Och tänk på att du har en tämligen tolerant motor. B 18/20 går för det mesta, om den inte är direkt misshandlad.
Det sägs ibland att man skall hissa upp och palla under hjulen för att avlasta hjullagren. Om det skall göras med största petitess, skall det vara så att dom hänger så exakt att dom varken påfrestas uppåt eller neråt. Alltså någon sorts tyngdlöst läge. Det är ju naturligtvis svårt att uppnå något sådant. Det torde nog räcka med att ta av hjulen/fälgen och låta bromstrummor/skivor hänga fritt. Då har du gjort dom betydligt lättare.
Du har inte berättat hur din uppställningsplats ser ut? Inomhus i rumstemperatur är naturligtvis idealet. Men det fungerar även utomhus om bilen står torrt. Alltså ett kallgarage under ett rejält tak. Erfarenhet av båtuppställning har visat mig att hur noga man än täcker över och sveper in sin båt under presenningar och annat, så kommer det in yrsnö på vintern. En bil går ju att göra tät på ett helt annat sätt. Stäng alla fönster, dörrar och luckor. Men då kan man få fuktighet inne i bilen. Det går att motverka med så kallade Torrbollar, också från fritidsbåtvärden. Det är ett salt som suger åt sig fukt. Överkomligt pris, någon hundralapp. Men dom, eller deras behållare bör tömmas med jämna mellanrum. Tänk på att om du har torrbollar, måste bilen vara helt sluten och tät. Annars försöker Torrbollen avfukta luften i hela ditt uppställnings/bostadsområde. Och det är näst intill omöjligt.
Antingen stängd bil med Torrbollar, eller en måttligt öppen genomluftad (med torr luft) bil.
Naturligtvis har du tvättat och torkat din bil före uppställningen. Dessutom tömt den på allt onödigt innehåll. Speciellt textilier och liknande som kan binda fukt. Och i sin förlängning kan orsaka rost, mögel och annat otrevligt. Om bilen står utomhus, och du har tillgång till eluttag, är det inte helt fel med en kupefläkt. Den behöver inte gå på maxvärme. Det räcker om det är 5 ~ 10 grader. Om du har motorvärmare skall den inte vara inkopplad hela tiden. Dom är inte gjorda för det, och brinner upp av sig själva. (Jag har bränt tre stycken).
Batteriet till slut. Det skall var fulladdat hela tiden. Du kan underhållsladda det med några månaders mellanrum. Och framför allt i början när du ställer upp bilen. Antingen det, till synes, behövs eller inte. Dessutom, ett fulladdat batteri tål stark kyla. Ett urladdat förstörs. Ett friskt fulladdat fungerar ungefär som färskvaror. Dom trivs bättre i kylen än i värmen. Självurladdningen ökar med stigande temperatur. Glöm inte kontrollera vattennivån i batteriet, om det är ett friventilerat batteri. Om du låter batteriet sitta kvar i bilen, är det inte nödvändigt att kablarna är anslutna på polerna. Det kan förekomma läckströmmar som långsamt drar ur batteriet, i bilens elutrustning. Passa på att smörja in polerna med polfett.
Lycka till!