PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#67057
Att ha bilen uppställd inomhus under t.ex. vintern, torde vara betydelselöst angående bränsle i tanken. Vid temperaturväxlingar bildas ju kondens (i form av vatten). Men eftersom all bensin i dag innehåller minst 5 % etanol, spelar knappast några vattendroppar någon roll. Dom tas upp av etanolen och "ingår" i dess molekyler, till en viss del.
För fritidsbåtägare var det ett ständigt tvisteämne hur man skulle göra med bränslet och tanken under vintern. "Fyll upp till bredden" sa några. "Töm tanken" sa andra. Båda åsikterna har nog lika rätt? Men som sagt, det finns etanol i all bensin numera.
Bensin är färskvara, säger någon annan. Det är rätt, men några månader under vinterhalvåret torde knappast göra någon större skillnad. Och tänk på att du har en tämligen tolerant motor. B 18/20 går för det mesta, om den inte är direkt misshandlad.
Det sägs ibland att man skall hissa upp och palla under hjulen för att avlasta hjullagren. Om det skall göras med största petitess, skall det vara så att dom hänger så exakt att dom varken påfrestas uppåt eller neråt. Alltså någon sorts tyngdlöst läge. Det är ju naturligtvis svårt att uppnå något sådant. Det torde nog räcka med att ta av hjulen/fälgen och låta bromstrummor/skivor hänga fritt. Då har du gjort dom betydligt lättare.
Du har inte berättat hur din uppställningsplats ser ut? Inomhus i rumstemperatur är naturligtvis idealet. Men det fungerar även utomhus om bilen står torrt. Alltså ett kallgarage under ett rejält tak. Erfarenhet av båtuppställning har visat mig att hur noga man än täcker över och sveper in sin båt under presenningar och annat, så kommer det in yrsnö på vintern. En bil går ju att göra tät på ett helt annat sätt. Stäng alla fönster, dörrar och luckor. Men då kan man få fuktighet inne i bilen. Det går att motverka med så kallade Torrbollar, också från fritidsbåtvärden. Det är ett salt som suger åt sig fukt. Överkomligt pris, någon hundralapp. Men dom, eller deras behållare bör tömmas med jämna mellanrum. Tänk på att om du har torrbollar, måste bilen vara helt sluten och tät. Annars försöker Torrbollen avfukta luften i hela ditt uppställnings/bostadsområde. Och det är näst intill omöjligt.
Antingen stängd bil med Torrbollar, eller en måttligt öppen genomluftad (med torr luft) bil.
Naturligtvis har du tvättat och torkat din bil före uppställningen. Dessutom tömt den på allt onödigt innehåll. Speciellt textilier och liknande som kan binda fukt. Och i sin förlängning kan orsaka rost, mögel och annat otrevligt. Om bilen står utomhus, och du har tillgång till eluttag, är det inte helt fel med en kupefläkt. Den behöver inte gå på maxvärme. Det räcker om det är 5 ~ 10 grader. Om du har motorvärmare skall den inte vara inkopplad hela tiden. Dom är inte gjorda för det, och brinner upp av sig själva. (Jag har bränt tre stycken).
Batteriet till slut. Det skall var fulladdat hela tiden. Du kan underhållsladda det med några månaders mellanrum. Och framför allt i början när du ställer upp bilen. Antingen det, till synes, behövs eller inte. Dessutom, ett fulladdat batteri tål stark kyla. Ett urladdat förstörs. Ett friskt fulladdat fungerar ungefär som färskvaror. Dom trivs bättre i kylen än i värmen. Självurladdningen ökar med stigande temperatur. Glöm inte kontrollera vattennivån i batteriet, om det är ett friventilerat batteri. Om du låter batteriet sitta kvar i bilen, är det inte nödvändigt att kablarna är anslutna på polerna. Det kan förekomma läckströmmar som långsamt drar ur batteriet, i bilens elutrustning. Passa på att smörja in polerna med polfett.
Lycka till!
av Johannes
#67338
Tack för ett bra svar!

Jag har bilen i en rejäl lada, alltså inget varmgarage.

Om jag stänger alla dörrar och vevar upp alla rutor blir det ändå inte tätt. Det finns en del "lufthål" vid dörrarna ändå. Är det försumbart eller ska jag skippa torrbollen och satsa på lite mer ventilation?

Jag förstår inte riktigt det där med att palla upp under hjulen. Även om man pallar upp vilar dom ju fortfarande på något och tyngden och belastningen borde ju då bli densamma, eller?
av Rådlös
#67352
Det är nog mest pedanter och freakar som förespråkar att palla upp hjulen så att lagren inte skadas. Det kan bli mikroskopiska märken efter rullarna i lagren på hjulaxlarna och i ringarna. Men det kanske är att ta i på en bil som bara skall stå några månader? Och det är ju ingen dagsfärsk bil, så dom märkena torde ha blivit redan för länge sedan?
Det kan ju i alla fall vara en tanke om man vill göra något ordentligt.
I ditt fall med en rejäl lada, skulle jag nog satsa på en mindre kupefläkt. Tänk noga på brandfaran! Använd inga ojordade eller felsäkrade kablar och uttag. Värmaren behöver inte gå varje dag. Men dagar och nätter när dis och dimma ryker med råkall fuktighet, kan det göra gott att torka ur bilen. Och då är även dom "naturliga lufthålen" värdefulla så att det blir omsättning på luften. Tänk också på att det efter väderomslag från kallt till mildare bildas kondensfukt.
Det är möjligt att Torrbollar skulle fungera tillräckligt också, men det kommer nog an på hur stora lufthålen är och om det blir något stort korsdrag genom dom. I en lada kanske det är försumbart?
av Daggis2
#67924
Jag brukar ställa min PV på pallbockar på vintern, men det är för att inte däcken ska bli platta.
av Addekarlsson
#67927
Att palla upp en bil som ska stå länge är för mig en självklarhet. För får bilen stå på däcken, så är dom inte trevliga att köra på sen.
Luften kryper ur däcken, sen har man platt gummi. Och detta kan däcket ta stryk av (obs, kan, inte måste) samt att vid platt däck, så kan (obs, kan, inte måste) fälgen ta stryk med. Vanligast på alufälg visserligen. Men risken finns att den inte är rund sen.

Full tank är att föredra.
Batteriet tar du ur. Ska det sitta där, köp en ctek underhållsladdare som du kopplar på. Den sköter sig själv hela vintern. Jag har en ctek 3600 som jag kan rekommendera. Säljs på Volvo och Mekonomen bland annat.

Nu är det säkert upprepning här, men jag orkade inte läsa det inlägg som såg väldigt informativt ut. :D

Mvh/ Adde
av Johannes
#67933
Tack för alla tips!

Ni får gärna förklara utförligare hur man pallar upp bilen. Blir nog inte denna vinter, men kunde vara kul att höra ändå...
av Addekarlsson
#67946
4 pallbockar (eller likvärdigt) som du ställer på därför avsedda punkter under bilen, så hjulen hänger i luften, alternativt precis så däcken vidrör underlaget.

Mvh/ Adde
av Rådlös
#67947
Hej igen Johannes. Eftersom jag började att svara på din fråga, anser jag att det är lite av mitt ansvar förklara dom följdfrågor som har blivit. Och flera svarare har ju kommit med sina inlägg, som i och för sig inte är fel, men man kan ju uttrycka saker på olika sätt. Men andemeningen är ändå densamma.
Men vi börjar med uppallningen. Du lyfter upp bilen med t.ex. domkraften och pallar under axlarna eller länkarmarna så att hjulen hänger fritt, med stadiga plankor eller något annat jämförbart. Försök att se till att den vilar så jämt som möjligt (med ögonmått) så att den inte snedbelastar någon del. (Lika tjocka plankor t.ex.)
Om du sedan vill ta av hjulen är upp till dig. Det Addekarlsson beskriver med däcken, brukar benämnas att det blir en "sula" på däcket. Det blir alltså en obalans i däcket som kan vara svårt att få bort. Jag skulle tro att om däcken (på fälg) förvaras liggande, så är chansen minimal att någon sula skall bildas.
Så till batteriet. Det finns flera delade meningar om var det skall förvaras. Men det viktiga är: Det måste underhållsladdas. Antingen kontinuerligt, om man har sådan utrustning. Eller med kortare mellanrum. Någon gång i månaden eller efter behov. Detta ser man med en voltmeter. I vissa fall ger även batteriladdaren besked.
Lite överkurs: Koppla in en 12 volts lampa över batteriet. Mät spänningen. Använd alltid samma lampa och samma voltmeter vid kontrollerna.
Här följer några viktiga mätvärden för ett 12 vots batteri: Systemspänning 12 volt. Vilospänning i ett fulladdat batteri 12,7 volt. Laddningsspänning 13,8 - 14,1 volt. Gasningsspänning 14,4 volt. (Inte bra!) Vilospänning 11,6 volt i ett tomt batteri. 11,4 volt, Urladdat batteri. Ladda så fort som möjligt! 10,5 volt. Batteriet är redan skadat!
För den som undrar eller har avvikande åsikter om batterispännigar, kan jag säga att uppgifterna kommer ur en bok, Motorövervakning på båtar, av Hans Donat. När boken skrevs på nittiotalet, var s.k. Gelbatterier inte så vanliga. Och laddningsspänningar kan skilja något på gelbatterier och friventilerade. Men det handlar förmodligen bara om decimaler.
Alla dom här råden kommer ju an på hur länge du tänker ställa av din bil. Och mycket kan säkert ses som överdrivet bara för några vintermånader. Men du får försöka göra din egen bedömmning av ditt behov. Och har du plats och resurser så behöver du ju inte snåla in på något.
Lycka till!

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]