Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
#677446
Hittade ljusbilder på ramperna på http://www.extraljus.com/sites/www.extr ... t_2011.pdf
Det känns som att prismässigt får man bra mycket mer ljus om man håller sej till "vanliga" ljus eftersom ramperna av bra kvalitet är "dyra" och ger inte heller bättre ljus i förhållande till 3 st 170 mm.
Beror väl delvis på låg placering men givetvis åxå på storleken.
#677450
Generellt är det väl så att större reflektor ger mera ljus.
SIM ljusen byser inte alls så dåligt men frågan är bara hur länge, fördelem med dessa är att dom är lätta och fladdrar bara lite utan stag.
Stora Bosch, Hella lyser något bättre och har bra kvalite.
De stora NBB och lightforce lyser nog bäst och har ochså bra kvalite men är dyra.

Har tittat och provat ett flertal ramper också och dom lyser inte alls jämförbart med "stora" x-ljus.

Xenonkonvertera och montera ett stab. stag så blir man garanterat nöjd.

Har själv 3st Hella 3003 med Xenon lampor och skruvade fast stagen i underkant på grillen, tar också bort mina x-ljus på sommaren.
av tomsa
#677471
Bilnörden skrev:Sen kan man köpa ful xenon och sätta i 2st, det måste ju ge lite mer ljus.
Är inte det samma sak som Cedrix skrev? :???:
Cedrix skrev: Xenonkonvertera och montera ett stab. stag så blir man garanterat nöjd.
#677476
tomsa skrev:
Bilnörden skrev:Sen kan man köpa ful xenon och sätta i 2st, det måste ju ge lite mer ljus.
Är inte det samma sak som Cedrix skrev? :???:
Cedrix skrev: Xenonkonvertera och montera ett stab. stag så blir man garanterat nöjd.
Menade i rampen från extraljus.com

Om man vill ha vanliga extraljus, så kan jag rekommendera NBB alpha 225 med 60W xenon, det blir helt sjuka mängder ljus, har 3st sådana på min bil. Finns färdiga med xenon på xenonkungen.se.

Jag ska vänta till Vi Bilägare och Automotorsport har haft sina årliga extraljus test, är riktigt sugen på en ledramp, till den nya bilen men vill se lite test resultat först. Det är denna jag vill ha http://www.bilupplysningen.se/e-series- ... ries/420-0
av tomsa
#677478
Bilnörden skrev:
Om man vill ha vanliga extraljus, så kan jag rekommendera NBB alpha 225 med 60W xenon, det blir helt sjuka mängder ljus, har 3st sådana på min bil. Finns färdiga med xenon på xenonkungen.se.

Jag ska vänta till Vi Bilägare och Automotorsport har haft sina årliga extraljus test, är riktigt sugen på en ledramp, till den nya bilen men vill se lite test resultat först. Det är denna jag vill ha http://www.bilupplysningen.se/e-series- ... ries/420-0
Är inne på NBB 175 eftersom jag tror att 225:orna blir för stora i fronten på V70N

Ja en ledramp vore ju nåt men det känns som den kostar lika mycket som bilen är värd :D Nä så illa är det inte men nästan 8 papp är för mycket för de mil jag kör helt enkelt men ett bra ljus verkar det ge enligt de snuttar jag sett på youtube
#677494
Ja 175:orna med 60W xenon tror jag blir kanon, xenonkungen säljer sådana färdig konverterade för strax över 1000kr, ärligt talat så är 175:orna inte så stöld begärliga heller, på så sätt är dom helt perfekta, tror inte att man behöver staga dom heller väger inte så mycket.
#677534
Jas utvecklingen på LED går ju frammåt.
Men ännu har jag inte sett någon LED lampa som fungerar riktigt bra som extraljus.
Problemet är att det inte går att få tillräcklig effekt ur en ennda LED, utan man måste ha flera.
Därför är det svårt att få någon tillräklig längd på ljuset, går att lösa med linser med då blir det väldigt dyrt.

Som arbetsljus fungerar dom däremot kanon, där man vill ha mycket ljus nära.
#677593
Det finns sådana som fungerar bra, det har hänt enkel på sistone, men jag väljer och vänta på höstens extraljus tester. Egentligen räcker det med sådana som lyser 400-500m, mer har men knappt behov av. Det är ju ungefär vad traditionella lampor presterar.

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]