Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v40medsotigmotor
#67627
Nu har det alltså hänt även mig...

Fick anmärkning för högt HC värde på min V40 (98a) med 1.8i motor som gått 15.000 mil. Pratade med Volvo i segeltorp och dom vill ha mellan 20-25tusen för att fixa detta (plocka bort toppen och göra rent). Är detta skäligt? Har ni några kreativa idéer på vad jag kan göra om jag inte kan mecka själv. Vad kostar det att sätta in en annan motor. Har någon tips på billigare verkstad som kan åtgärda detta i Stockholmstrakten (spelar ingen roll om jag måste vara av med bilen ett tag)...
Användarvisningsbild
av MartinS
#67689
Är man säker på att det är felet? Det är inte katalysatorn som gett sig då? Hände en kompis till mig på hans 1.8i.

/Martin
av Frigge
#67710
MartinS skrev:Är man säker på att det är felet? Det är inte katalysatorn som gett sig då? Hände en kompis till mig på hans 1.8i.

/Martin

Ja, det är inte helt otroligt att det kan lösas med ett byte av katalysator.
Det "kan" vara så att katalysatorn är den som skadats mest av sotet och därför har nedsatt funktion. Har du möjlighet skulle du testa med en begagnad som gått lite o helst inte är till en 1,8i (OM det nu är samma på någon annan ). På äldre bilar använde man vanlig röd ATF-olja i en liten mängd och lät den sugas in i motorn genom en vacuumslang för att sota ur motorn. Detta fungerade utmärkt då bilarna inte har katalysator som kunde skadas av detta. OBSERVERA att jag säger inte att du ska göra så här men möjligheten finns att det fungerar även på din i kombination med katalysatorbyte.
av v40medsotigmotor
#67750
Volvoverkstaden gjorde en "Systembaserad delundersökning". Beskedet jag fick var alltså: "Sotning topplock" ca 20 000 kr. Jag frågade lite och det verkar som om dom ville plocka ned motorn och skicka iväg toppen för rengöring och avplaning. Borde det inte kosta ungefär lika mycket att byta hela motorn om jag lyckas skaka fram en bättre begagnad 1.8motor till exempel.

Med vägledning av besiktningsvärdena, kan man avgöra om det är katalysatorn det är fel på???
Värden (gränsvärden inom parentes):
CO: 0,2(0,5)
CO 2500: 0,3(0,3)
HC: 125 (100)
LANBDA: 0,99 (0,96.1,04)

Vad tror ni? (vore synd att behöva skrota bilen då den iövrigt är i hyffsat skick)
av Robert63
#67791
Låter väldigt dyrt, har du hört med en icke auktoriserad verkstad? Verkar ibland som om meckarna inte kan tänka själva utan slaviskt följer vad felkoden säger. Eller så skiter de helt enkelt i vad det kostar...

Har hört talas om att man kan rengöra insidan av motorn med diesel, vet inte hur men du kan säkert goggla eller så kan någon annan kanske förklara.

Ett par täta oljebyten skulle säkert också göra sitt till.
av Frigge
#67847
Robert63 skrev:Låter väldigt dyrt, har du hört med en icke auktoriserad verkstad? Verkar ibland som om meckarna inte kan tänka själva utan slaviskt följer vad felkoden säger. Eller så skiter de helt enkelt i vad det kostar...

Har hört talas om att man kan rengöra insidan av motorn med diesel, vet inte hur men du kan säkert goggla eller så kan någon annan kanske förklara.

Ett par täta oljebyten skulle säkert också göra sitt till.

Vad skiljer Meckarna på en Icke auktoriserad verkstad då ? Jo dom saknar erfarenhet !!!. Följer slaviskt vad felkoderna visar....... DET DUMMASTE JAG HÖRT ! I detta fall pratar vi inte ens felkoder utan högt HC.
Användarvisningsbild
av eccy243
#67862
Prova att varmköra motorn riktigt. Sen åker du ut och åker riktigt långt på riktigt höga varvtal. Kör ca 4-5 mil på högst 3:an, växla upp vid 6500 varv. Detta har fungerat i flera fall. Men du gör det ju naturligtvis på egen risk...
av Robert63
#67931
Frigge skrev:
Robert63 skrev:Låter väldigt dyrt, har du hört med en icke auktoriserad verkstad? Verkar ibland som om meckarna inte kan tänka själva utan slaviskt följer vad felkoden säger. Eller så skiter de helt enkelt i vad det kostar...

Har hört talas om att man kan rengöra insidan av motorn med diesel, vet inte hur men du kan säkert goggla eller så kan någon annan kanske förklara.

Ett par täta oljebyten skulle säkert också göra sitt till.

Vad skiljer Meckarna på en Icke auktoriserad verkstad då ? Jo dom saknar erfarenhet !!!. Följer slaviskt vad felkoderna visar....... DET DUMMASTE JAG HÖRT ! I detta fall pratar vi inte ens felkoder utan högt HC.
Problemet med auktoriserade verkstäder är det uppdrivna tempot. Jobben är mätta i förhand och får ta si och så lång tid. Ingen vill dra ned ackordet. Därför tvingas mecken ofta kompromissa och utesluter en "old school"-felsökning.

De auktoriserade verkstäderna tjänar sina mesta pengar på goa smör och brödjobb som service etc. och dagens bilproblematik handlar mest om att läsa ut en kod, se vad den säger och erbjuda kunden lösningen efter den. Att det ofta finns en annan billigare lösning är inte intressant varken för företaget eller den enkilsda mecken, tyvärr för oss "vanliga" kunder utan företag som står för fiolerna.

De absolut bästa meckarna hoppar av och startar eget och på en icke-auktoriserad verkstad får du många gånger ett mer omsorgsfullt bemötande. Och många gånger ett mycket bättre utfört jobb. Därmed inte sagt att det inte finns dåliga sådana, för det gör det verkligen.

Jag är absolut övertygad om att det i detta fallet finns en annan eller billigare lösning och att förslaget/priset på åtgärd skulle bli betydligt mer förmånligt om man frågade en bra icke-auktoriserad verkstad. För du får inte glömma, en Volvo-verkstad fylls på med nya kunder hela tiden, nya bilköpare, en vanlig verkstad blomstrar enbart på sitt rykte och i viss mån pris.

Du tyckte att det här med "följer slaviskt felkoderna" var det dummaste du hört. Ok, kanske jag generaliserade lite. Men faktum är att bilbranschen en längre tid haft svårt att hitta "nutidens" mekaniker. Och ganska unikt är det att flera oberoende märken gått samman och startat skolor. Syftet är 2, dels få fram bra meckar men sedan får man inte glömma att pengarna ligger just i eftermarknaden.

Nu var det ett par år sedan jag tittade på just Bilias resultat, men 90% av omsättningen låg i bilförsäljningen och 10% i eftermarknaden, dvs i huvudsak verkstad. Men håll i dig nu, vinsten från bilförsäljningen utgjorde 10% och från eftermarknaden 90%. Fakta.

Och du. Skit samma vad felet var, men verkstaden har lämnat förslag efter att ha gjort en systembaserad delundersökning.
av allannasrat
#148132
ägde en 1.8i 99 hade samma problem, gick också till volvo de ville göra samma sak. det gick jag inte på.

gick till en privat verkstad där de byte katalysator och rengjorde motorn (spjällhuset). gick på 3-4000. värdet gick från 210 till 1.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]