Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herrhagen
#675417
NovemberRain skrev:T6 må vara kul, du åker som en kung i din S80 eftersom komforten är i världsklass. Vet du om växellådan är bytt på din S80 än? 99-00 hade ju enorma problem med den. Har hört en kostnad på ca 40 000:- för ett sådant byte, dock är den uppgiften något år gammalt.
V50in är lite plastigare och inte lika gedigen enligt min mening. Men trots det åker man riktigt bra i V50 och hyfsat billigt (jag kör C30). V50in kostar mer i inköp, men drar betydligt mindre sås!
Att köpa bil är aldrig ekonomiskt försvarbart, men man kan ju försöka iaf få det till "lite mindre dyrt" :) D5:an går bra att trimma den också!

Lek med tanken att du kör 2000mil per år, literpriset är hämtat från OKQ8 bemannad station:
T6: 1,06/mil x 15,93:- = 16,88:-/mil x 2000mil = 33771,60:- per år + skatt 2500:- = 36271,60:- totalt på ett år
D5: 0,55/mil x 14,99:- = 8,24:-/mil x 2000mil = 16489:- per år + skatt 4000:- = 20489:- totalt på ett år

12 + 1500:-/mån = 18000:- per år + 20489:- = 38489:- inkl ränta, amortering, drivmedel och skatt.
Sist men inte minst får du lägga till försäkringen, service och reparationer.

Nu blev V50in ca 2000:- dyrare per år enligt ovan (men hade du haft lån hade nog S80 blivit dyrare), men fatta vad pengar du betalar till staten via drivmedel och vad får du tillbaka? NADA ;)
Jag personligen betalar hellre på ett lån (där man får tillbaka lite på räntan vid deklarationen) än sitter och betalar sjuka pengar till staten genom drivmedel!
Är inne på C30 just nu.
Vilken motor ska man välja tycker du? Vill köra asfort och snålt.

Får väl plats en golfbag i den?
av JohnB
#675436
Eftersom jag äger en C30 med faceliftade fronten så är jag ju lite jävig men så klart du ska ha en C30 :) . Stor sorg att Volvo valde att lägga ned modellen då det var den enda bil som stack ut lite. När det gäller motor så har jag 1.6D drive med start/stopp. Den ger på pappret 109hk och 240nm original och jag har skaffat Autotech steg 1 till den vilket gör att den nu borde ha 140hk och 315 nm. Största nackdelen med den motorn är att den saknar vrid på låga varv vilket gör att den kan upplevas trött om man inte är van att köra den. De andra motorer jag kört i C30 är 1.6 bensin på 100hk och 2.0F samt D2 och i mytt tycke är 1.6 D och D2 trevligare att köra än bensin / etanolvarianterna. T5 är säkert kul men lider av samma flacka momentkurva som min S60 gjorde innan steg 1 och kanske inte så ekonomisk.

Min C30 har snittat 0.51 sedan jag köpte den och då har jag gasat rätt friskt medan sambon som kör den mest kör luuugnt. Så du kan glömma att den kommer att gå billigt om du kör fortare än 95. Däremot har jag aldrig fått den att dra mer än 0.59 och den snittade 0.54 på en resa till Tyskland med mycket gasande på Autobahn. Det finns många drive trådar som diskuterar förbrukning på forumet och i dessa hävdar många att D5:an går att köra lika snålt som 1.6D/D2 men många glömmer att den dessutom går att köra mycket dyrare om man gillar att gasa. Vad man väljer är såklart en smaksak men skulle jag köpa en C30 i dag. skulle jag nog leta upp en maxutrustad D5:a och glida runt med. Att C30:in är så himla trång är en myt. Den har t ex samma kupéutrymme som s40/v50 borträknat lastutrymmet och de längre dörrarna är sällan i vägen. Den rymmer lätt 1 veckas semesterpackning för 2 personer. Fråga gärna om du vill veta något specifikt. Happy hunting!

/John
Användarvisningsbild
av NovemberRain
#675467
Helrätt att välja C30in! Är också inne på det som John pratar om att det sägs att C30in är trång, det är den verkligen inte! Bortsett från lastutrymmet då :) Men man får faktiskt in mycket mer än vad man tror!

Ang motorvalet... ja... Asfort och snålt vet jag inte om man kan kombinera hehe. Men utan tvekan ska du köpa dig en diesel! Tycker nästan att du borde provköra någon D2:a, en D3:a kanske och sist en D4 (D5 om du väljer en modell innan faceliften). Då kan du bilda dig en egen uppfattning om vilken du gillar bäst. Tror det kan vara väldigt tufft att få ner en D4:a (D5:a) ner till 0,5, men snitta 0,55 till 0,6 ska inte vara några problem, och kanske några cl till om du börjar gasa. Sen är ju frågan, när drar en bil snålt enligt dig? :)

Innan faceliften har du även 2.0D på 136hk och vridet har jag inte i huvudet. Tydligen skall den motorn vara riktigt trevlig och vara rätt snål.
av JohnB
#675485
2.0D har 136hk/320nm om jag inte minns fel. Att D5 inte fanns efter faceliften visste jag faktiskt inte men D4:an är väl en 2 liters D5:a så det borde ju vara en helt OK kompromiss mellan prestanda/ekonomi. Men gör som NovemberRain rekommenderar att prova motorerna i stigande ordning och så väljer du den som passar dig bäst.

C30 som sådan är riktigt trevlig nästan oavsett motor och den kommer att kännas som en gocart jämfört med din S80 då iaf det sänkta chassiet i Drive modellen är riktigt vasst (för att vara en volvo). Leta också efter en som har VOC och tidur till tillsats/parkeringsvärmaren. Det är nog det tillval jag saknar mest på min. Helljuset är inget vidare heller om man har halogen även på halvjus. Det är bättre på bilarna med Bi-xenon då xenonljusen tiltas upp vid helljus men det är fortfarande lite för kort för min smak. Annars kan jag inte komma på något negativt med modellen. Jag som är nästan 2m lång sitter hur fint som helst och jag sträckkörde Malmö - Sundsvall i sommar utan att det märktes i kroppen. C30 är säkerligen också betydligt billigare än motsvarande V50 men åker man sällan fler än 2 så räcker lastutrymmet fint i C30 och krisar det kan man ju fälla baksätet.

/John
av Herrhagen
#677606
Herrhagen skrev:Precis, 7000kr sa Volvo o den är vid 18,000mil.

Jag har dock en mycket bra verkstad som gör detta för 4500kr.

Volvo sa åxå att partikelfiltret renar sig självt.

Nu är det biff, jag är ägare till en svindyr o ful 2008 v50 D5 snart med argt eco-trim.

Så nu är champange och gåsleverdagarna till ända. Jag ska köpa ett tält att bo i, kommer sälja min lägenhet för att finansiera bränsle till min nya bil.

S80 var charmig och kul men alldeles för ekonomisk, jag hade det för bra helt enkelt.

Men nu är alltså denna punkt åtgärdad och jag kommer vara inne här sparsmakat i framtiden. Var tvungen att sälja mitt tangentbord, för att klara försäkringen på min nya bil. Men jag kommer följa forumet men kan alltså inte göra några inlägg mer.

Lycka till allihop och akta er för V50 D5 om ni inte har obegränsat med stålar.

:-)-)
Åkte 15 mil enkel väg för att genomföra bytet men säljaren på firman gillade inte min T6:a efter provkörningen. Han sa att den tveka på 2:ans växel vid 5000 varv. Jag provade detta typ hela tiden på vägen hem igen o lyckades aldrig märka något. Men han var seriös och jag är säker på att det kanske finns något strul på g någonstans. Sen går den även lite ojämnt på tomgång också, det märker även jag.

Ja, ja min gamla Bettan och jag hänger fortfarande ihop. Känner mig som en idiot med min bil då alla andra låntagare åker omkring i fina dieselbilar som dra typ 0,5 och min missil drar mer än dubbelt.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#677634
Det är ju en lättrtycksturbo och ska ju inte ladda på vid dessa varv. Han ville nog helt enkelt inte byta in din pärla skulle jag tro men kanske inte vågade säga det rakt ut och drog en vitis.
av Herrhagen
#677693
Nu kollade jag upp via min Internetbank vad jag tankar för.

Betalar alltid med kort aldrig kontant så det är lätt att följa. Det visar sig att jag överdrivit mina bensinkostnader, måste ha varit grymt sugen på att byta bil:-)

Vad säger ni om dessa siffror, är det normalt? Tyvärr har jag inte milen exakt men jag kör ca. 80-130 mil/månad. Även om jag skulle köra onödigt mycket en månad så vet jag inte riktigt om jag skulle komma över 150mil hur jag än gör, Europasemester med bil exkluderad.

JAN-FEB: 2100kr
FEB-MARS: 2000KR
MARS-APRIL: 2600KR
APRIL-MAJ: 2700KR
MAJ-JUNI: 2900KR
JUNI-JULI: 2200KR
JULI-AUG: 2200KR.

Jag kanske inte är något dieselämne utan kanske borde håll käft och gasa istället? :-O)

Min älskade T6:a har gått 22,000mil snart o inga problem vad jag märker MEN:

1. Ska jag byta växellådsolja?

2. Ska jag byta motorolja?

3. Kommer bilen säga till när det är dags för service eller ska jag hålla koll på detta själv?

Allmänna tips om hur jag kan öka chanserna att bilen inte bryter ihop är välkomna...?

Och sist men inte minst: finns det några nödvändiga, eller roliga onödiga, mods jag kan göra på bilen? Trim väghållning, få den att må bättre?

Gillar dock tråklooken den har idag o att den ser ut precis som en 140 hk, har inga dekaler eller vingar osv. Roligare att reta tyska prestandabilar då.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen