Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
#656580
BlackbirdCaD skrev:Många verkar ha problem med skallrande, knirrande och knarrande interiörljud.
Illa :(
Jag vet att sånt skulle göra mig galen, den "lilla" saken gör att jag skulle hellre köpa en tysk bil.
Jag har inga såna problem med min bil,men visst tex min bror hadde lite problem med raslande i bilen, men det skramlar inte längre.Det var kåpan runt innerbackspegeln som var lite lös.Åtjärde, tryckte till den och oljudet försvann.
Som sagt,jag är jätte nöjd med min V60 men det är som i ett äktenskap,man måste älska både bra och dåliga saker hos varandra.
av Tobbev
#656586
Jag har en T3 med alla paket och jag är väldigt väldigt nöjd med min bil. Går hyfsat snålt och är piggare än jag förväntade mig (beställde den innan T3 fanns för provkörning).

Det enda jag har haft lite problem med är RSE (Baksätesentertainmentsystemet) men det har nu bytts och kommer bli noga testat under semestern.
BlackbirdCaD skrev:Många verkar ha problem med skallrande, knirrande och knarrande interiörljud.
Illa :(
Jag vet att sånt skulle göra mig galen, den "lilla" saken gör att jag skulle hellre köpa en tysk bil.
Har inte hört ett enda knarr från min inredning, och även tyskar kan ha sådana problem som är svåra att hitta. Kollegan hade precis inne sin F10 för andra gången för att undersöka vad i instrumentpanelen/mittkonsollen som knarrar utan att de löste det. Det är ju nackdelen med dessa problem, kan vara ett rent helvete att hitta orsaken.

/Tobbe
Användarvisningsbild
av PaNi
#657247
Klart nöjd, bästa bilen jag haft hittills. Största plusset är körglädjen, chassit är suveränt avvägt och det är (lite för) lätt att glömma att man inte är ensam på vägarna. Har en kurva på väg till jobbet som jag försöker köra lite fortare igenom varje dag. Längtar efter vecka 28 då jag skall köra Göteborg-Luleå tur och retur! Varför flyga när man har en V60?!

Ska jag klaga på något så är det parkeringsläget för höger torkarblad. OERHÖRT fult, jag stör mig på det varje gång jag tittar ut genom vindrutan. City Safety har löst ut ett par gånger också när jag på min dagliga parkeringsplats kört lite för fort in mot häcken som omsluter parkeringsplatsen. Shit va rädd jag blev första gången, fattade inte vad som hände. Jaja, bra att veta att det fungerar.
Användarvisningsbild
av PaNi
#662397
Efter den långa semester-resan är jag nu än mer nöjd än jag var innan. Bagaget hade jag inga som helst förväntningar på, men där ryms betydligt mer än jag trodde. Är så nöjd med att jag inte valde ytterligare en V70 för bagagets skull.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#662630
Efter 466 mil och 17 dagars semesterresa så kan jag konstatera att normalt bagage för en familj på 4 pers får plats men att jag får problem på pråmen i Puttgarden, fick bara med 5 flak öl, 5 bib, 5 flaskor samt ett par påsar godis, får nog ta och skaffa takbox till nästa gång eller slänga av lite av frugans kläder......
av riha
#663199
PaNi skrev:Klart nöjd, bästa bilen jag haft hittills. Största plusset är körglädjen, chassit är suveränt avvägt och det är (lite för) lätt att glömma att man inte är ensam på vägarna. Har en kurva på väg till jobbet som jag försöker köra lite fortare igenom varje dag. Längtar efter vecka 28 då jag skall köra Göteborg-Luleå tur och retur! Varför flyga när man har en V60?!

Ska jag klaga på något så är det parkeringsläget för höger torkarblad. OERHÖRT fult, jag stör mig på det varje gång jag tittar ut genom vindrutan. City Safety har löst ut ett par gånger också när jag på min dagliga parkeringsplats kört lite för fort in mot häcken som omsluter parkeringsplatsen. Shit va rädd jag blev första gången, fattade inte vad som hände. Jaja, bra att veta att det fungerar.
Jag håller med om höger torkarblad, parkeringsläget, det är samma på XC60. Varför har de gjort det så långt så att det inte kan gå så långt ner att det inte syns? Nej, istället skall den sista/yttersta delen synas. Trams.
av tgneb
#663210
Anledningen till det extra långa torkarbladet är att det skall nå säkerhets och hjälpsystemen i överkant på vindrutan.
Användarvisningsbild
av hållundan
#664672
Liten summering efter ~1000mil med min V60 Drive R-design '12.

+ Trevlig att se på.
+ Rätt skön att köra.
(+ Gött med förmånsbil/all inclusive)

- Gnissel och gnek till förbannelse, överallt såsom;
* Knarrande kopplingspedal
* Gnisslande innerhandtag i taket
* Gnisslande inneröppnare
* Gnekande B-stolpe (någonstans i B-stolpeområdet, lås/striker/bälte?) när man kör över farthinder/ojämnheter
* Rattlande/skramlande trimpanel/dörrpanel höger fram vid 70hz
* Övriga odefinierade interiöra gnekljud

- Vibrerande innerbackspegel vid segdrag
- Högljutt/dåligt isolerat start/stopp-relä. Låter som fan
- Sensus som hängt sig flertalet gånger
- Värdelös Bluetoothkommunikation (kan ha att göra med HTC, men tycker ändock att den är för seg och "osmart")
- Övrigt mjukvaruskum, typ stendöd vid start/stopp + aktiverade torkare -> Startknapp för att komma iväg från rödljus
- Generellt dålig passning/trimning av bilen (typ bakljus mot kaross)
- Torkare, som nämnts tidigare

Har just nu bilen inlämnad för andra gången (första gången byttes trimpanel/dörrpanel VF för helt undermålig finish på "kromlisten" runt armstödet + lite annat) och har fått en V60 Drive Momentum som lånebil. Den innehåller i princip allt gött jag nämnt ovan...

I allmänhet, icke så mycket premiumkänsla i en vagn för ~340 000sek. VCC bör satsa MYCKET mer på soliditet och lösa "enkla saker" innan man ger sig på steget från "premium brand" till "luxury brand"...
av moffe
#664682
En stor del av det du skrev som minus har jag inte märkt i min... Så jag tror att du fått en "måndagsversion" som man kan får, av vilket bilmärke som helst. Hört så många AUDI/BMW storyn som ägaren klagar på massor med saker(hamnar köra in på service flera gånger i månaden), men det är oftast alltid någon som har problem och andra igen har inte.

Konstiga är att du fått en lånebil som har allt detta!? Men jag tror kanske jag inte har lika känsligt öra/öga för vissa saker som du tycker att start/stopp-reläet låter. Det tycker jag skall låta också, har inget problem att det hörs, alltså inget som jag blir störd av. Men kanske det låter värre i din bil!?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]