Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#657132
Dalmans skrev:Man behöver väl aldrig lägga nått tryck på systemet. Oket förblir ju intakt. Släpp de två bultarna och häng upp oket i ståltråd i typ fjädern så är det ju bara att hänga tillbaka det å åka sen.
Ja, fel av mej :oops: ...jag bytte både ok och skivor samtidigt
#657250
Kena skrev:Bra jobbat, fick du handbromsen att nypa ordentligt?
Njae. Den tar ganska tidigt, men sedan måste man dra åt rätt mycket innan den biter lite mer... dock ännu inte ok.
Ska den justeras vid backarna, eller under handtaget?
#657265
LionKing75 skrev:
Kena skrev:Bra jobbat, fick du handbromsen att nypa ordentligt?
Njae. Den tar ganska tidigt, men sedan måste man dra åt rätt mycket innan den biter lite mer... dock ännu inte ok.
Ska den justeras vid backarna, eller under handtaget?
Lossa på vajern en aning mellan sätena sedan justera backarna, ska hasa en aning.
#657433
Jag brukade spänna åt backarna vid hjulet, lirka på hjulet, spänna igen, lirka igen tills det till slut inte gick att röra hjulet varken framåt eller bakåt. Då backade jag inställningen fem kuggar. Då tar bromsen bra.
Justeringen inne i bilen använder man bara för att kompensera för att vajern sträcker sig med åren, inte för att kompensera för beläggslitage.
#657524
1) Hur palla upp HELA bakvagnen? Vart placerar jag domkraft resp. pallbockar säkrast?

Gick utmärkt att ta ena sidan i taget. Lyfte med reservdomkraft sen la jag två stockar under den stora bulten som sitter framför bakjulen som säkerhet.

2) Enligt Heynes krävs det nya bultar till bromsoken. Varför kan man inte återanvända dessa bultar? Vad är det för bultar? M5?

I den perfekta världen så ska det väl göras så. Men sålänge bulten inte är skadad så ser åtminstonde itne jag några problem att använda den igen. Har alltid gjort så och inte haft problem med bromsoksbultar.

3) Enligt Heynes står det även att bulten till bromsrörets trevägsanslutning (endast vänster sida) måste lossas. Kommer det då läcka bromsvätska/olja?

Skitsnack, räcker att du är försiktig o släpper clipsen fram TILL den anslutningen.








Jag gjorde sisåhär, besiktade med utmärkt resultat f.y.i:
Innan: skruva justeringen vid handbromsen inne ut maximalt.

1. Bort med hjulet.

2. Knacka på bultarna som håller oket(med hammare eller liknande), för att få aktivitet i godset. Lite rostlösare med om man har. Min burk sköt bara luft...

3. Hämta 13mm sexkanthylsa och spärrskaft/dragare.

3&halv. Slå ur styrpinnarna för beläggena och tar bort blecket som sitter där. Görs enklast med dorn och sen en lite mejsel.

4. Lossa bultarna genom att slå på skaftet, inte dra. vridet ska komma pulsvis som på en muttermaskin :)

5. Bryt bort oket om det kärvar som på min v70. Häng upp det i något lämpligt med något lämpligt. Glöm inte att lossa röret ifrån clipsen så
du inte böjer det.

6. Plocka ur dom gammla beläggen, kommentera även nyskick ;)

7. Börja ta bort bromsskivan, kan sitta utav fan emot navet och då får man slå med hammare lite emellan bulthålen.

8. Sitter dom i backarna så får man vrida fram och tillbaka tills det släpper. Ska du byta skivan kan det fungera att slå baktill på skivan.

9.När skivan är borta är det dags att greja med handbromsbackarna. Ha gärna ny monteringssats med dig då fjädrar här kan vara ganska sunkiga när dom suttit ett tag. Innan du plockar av något så ta en bild eller om du har tillgång till en bild så man slipper fundera hur allt ska sitta när du ska på med dom nya grejerna.

10.När handbromsbackarna sitter korrekt monterade så tar du din gamla eller nya skiva och sätter på den. Dock ska du sprita(T-Röd) dina belägg för handbromsen först. Detta för att få bort eventuell förorening när du handskas med dom. OBS glöm inte sprita av insidan av skivan där handbromsen ska lägga an.

11. Nu ska vi börja justera din handbroms. Börja med att kolla ifall skivan går på, gör den det tar du av och justerar med kuggen till den blir jobbig att sätta på. Då justerar du lite tillbaka så att skivan kan ligga dikt an emot navet.

12. Torka baksidan av bromsskivan eftersom det är sista gången du sätter på den och värmeskölden är lite ivägen när den väl sitter där den ska.

13. När du nu sätter på skivan se till så att du med en flatmejsel kan nå justeringen genom bulhålet. Förslagsvis ser du till så skivan ligger så att du också kan se genom det lilla extrahålet. Därigenom ser man justeringen.

14. Nu med skivan dikt an emot navet(jag använde två hjulbultar att hålla skivan på plats, dock kontrollerade att jag kunde röra på skivan så jag inte skruvade emot något) så börjar du justera. För att spänna backarna utåt så vrider du kuggarna neråt. Såhär kör du tills du inte kan rubba skivan med handkraft längre.

15. När du inte kan röra skivan längre, så vrider du tillbaka justeringen genom att vrida kuggarna uppåt, i mitt fall räckte en kugge för att uppnå så det snurrar men att det går lagom tungt.

16. Nu är vi klara med handbromsen och nu ska resten tillbaka med.

17. Nu hämtar du en kompis och ber honom/henne sätta sig vid bromsen. Du själv ska sitta med en polygrip eller ännu bättre avsett verktyg för att trycka tillbaka bromskolvarna.

18. Jag är osäker på 850 men på min v70 -98 så har jag kolvar på båda sidor(antar att det är samma men jag nämner det iallafall), vilket innebar att jag fick hålla emot på ena medans min tjej motionerade den andra kolven. 3 pedaltryck var lagom när kolven var "bött" så att säga på min bil. Så gjorde vi tills jag tyckte kolven var tillräckligt lätt att pressa tillbaka. Sen gjorde vi likadant med den andra.

19. Tryck båda kolvarna i botten o ge sen din tjej en puss och tack för hjälpen och att du säger till när det är dags för nästa sida :)

20. Torka av framsidan på din bromsskiva (T-Röd) och montera ditt bromsok. SMÖRJ BULTARNA med Kopparpasta!

21. Sätt i beläggena, om du vill ha skrikplattor eller ej avgör du. Jag struntade i mina bak då mina skivor hade asjobbig kant att komma över. Sprita givetvis beläggen också. Nån klick kopparpasta på kortsidorna samt där kolven lägger an på baksidan.

22. Börja med att sätta i "inre" belägget, knacka med en hammare lite försiktigt dock ska belägget ej låsa sig, då får du kolla vad som är galet o göra om. En bra idé för att det inte ska åka för långt är att samtidigt som du knackar i oket så kan du hålla beredd med styrpinnarna.

23. Knacka i yttre belägget efter att du rengjort o smort det också.

24. Nu lägger du i blecket som satt där och ser till det går som det ska UNDER styrpinnarna. Lite böja o pilla. Men inget invecklat.

25. Slå i styrpinnarna helt och justera beläggen om nödvändigt. Tyckte du pinnarna kärvade lite så kan du försiktigt slipa dom så dom går liiite enklare i.

26. Ta bort hjulbultarna, montera hjulet.

27. Åk ut och testa :D

OBS!! Såhär gjorde jag på min bil och det fungerade för mig, jag tar inget ansvar för vad du gör på din bil men är villig att komma med råd och tips. Om du sen följer dom eller ej är inget jag styr över. Lycka till! :D

P.S Värt att sätta som guide kanske?
Senast redigerad av 1 Sunschreem, redigerad totalt 0 gånger.
#657529
När man motionerar kolvarna kan man använda gamla uppslitna belägg som stopp. Slå bort beläggresterna och lägg bara i stålplattorna som du får över i oket, mellan kolvarna och skivan. Pumpa tills det tar stopp och tryck sedan tillbaka kolvarna igen. Tänk dock på att inte ta bort båda beläggresterna och börja tryck tillbaka den ena kolven, för om den andra går lätt hoppar den ut då.

På så sätt klarar man sig även om flickvän eller annan medhjälpare saknas.

Skölden bakom skivorna är förresten främst till för att det inte ska stänka för mycket vatten på skivan.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]