Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#656865
Behöver hjälp med följande:

1) Hur palla upp HELA bakvagnen? Vart placerar jag domkraft resp. pallbockar säkrast?
2) Enligt Heynes krävs det nya bultar till bromsoken. Varför kan man inte återanvända dessa bultar? Vad är det för bultar? M5?
3) Enligt Heynes står det även att bulten till bromsrörets trevägsanslutning (endast vänster sida) måste lossas. Kommer det då läcka bromsvätska/olja?

Något annat viktigt som man måste tänka på vid byte av bromsskivorna bak?
Jag passar givetvis på att byta både belägg och handbromsbackar samtidigt...
#656879
LionKing75 skrev: 1) Hur palla upp HELA bakvagnen? Vart placerar jag domkraft resp. pallbockar säkrast?
Bakom tröskeln vid konsolen där bakaxeln är infäst i chassit finns en liten avsats, där kan du ställa en pallbock.
LionKing75 skrev: 2) Enligt Heynes krävs det nya bultar till bromsoken. Varför kan man inte återanvända dessa bultar? Vad är det för bultar? M5?
Kan kan man men det rekommenderas alltid nya bultar. När bultarna spänns med angivet moment sträcks de aning och risken finns att hållfastheten
försämras om de återanvänds. Vet inte vilken storlek de har men kan inte tänka mig att det skulle räcka med M5. Skulle gissa M10 eller M12.
LionKing75 skrev: 3) Enligt Heynes står det även att bulten till bromsrörets trevägsanslutning (endast vänster sida) måste lossas. Kommer det då läcka bromsvätska/olja?
Nej
LionKing75 skrev: Något annat viktigt som man måste tänka på vid byte av bromsskivorna bak?
Jag passar givetvis på att byta både belägg och handbromsbackar samtidigt...
Se till att anliggningsytan mellan de nya skivorna och navet är ABSOLUT ren. Putsa gärna med fin smärgelduk och tvätta rent.
#656886
js1 skrev:
LionKing75 skrev: 1) Hur palla upp HELA bakvagnen? Vart placerar jag domkraft resp. pallbockar säkrast?
Bakom tröskeln vid konsolen där bakaxeln är infäst i chassit finns en liten avsats, där kan du ställa en pallbock.
Där sätter man väl domkraften, eller har jag missat någe?

js1 skrev:
LionKing75 skrev: 2) Enligt Heynes krävs det nya bultar till bromsoken. Varför kan man inte återanvända dessa bultar? Vad är det för bultar? M5?
Kan kan man men det rekommenderas alltid nya bultar. När bultarna spänns med angivet moment sträcks de aning och risken finns att hållfastheten
försämras om de återanvänds. Vet inte vilken storlek de har men kan inte tänka mig att det skulle räcka med M5. Skulle gissa M10 eller M12.
Ok. Då lär man köpa 4st sådana innan man börjar. Vilket moment ska de dras med?

js1 skrev:
LionKing75 skrev: 3) Enligt Heynes står det även att bulten till bromsrörets trevägsanslutning (endast vänster sida) måste lossas. Kommer det då läcka bromsvätska/olja?
Nej
Ok. Skönt... :)

js1 skrev:
LionKing75 skrev: Något annat viktigt som man måste tänka på vid byte av bromsskivorna bak?
Jag passar givetvis på att byta både belägg och handbromsbackar samtidigt...
Se till att anliggningsytan mellan de nya skivorna och navet är ABSOLUT ren. Putsa gärna med fin smärgelduk och tvätta rent.
Antar att du menar inne i själva "trumman" på skivan...
Antar att man bör tvätta skivorna innan montering. Det ligger någon slags olja på de. Funkar T-Röd, eller vad rekommenderas?
#656891
Palla fast bromspedalen med en typ bräda mot förarsätet som om du bromsar så läcker det inte ut bromsvätska.
Hissa upp bilen, säkra med stöttor och lossa hjulet ( använd hjulet som stol när du jobbar).
Lossa handbromsbackarna (ha nya backar och monterings/renoveringssats i bakfickan om de skulle vara nötta när du lika har loss skivan och lämna tillbaka dem om du inte behöver byta) så du får loss skivan.
Ta bort oket och häng upp det i en ståltråd.
Är skivan loss nu...knappast om den aldrig är bytt. Nu kommer våldsamheten fram, slå med en typ rejäl hammare/mindre slägga på kanten bredvid hålen till hjulbultarna. Om du står bredvid skivan så slår du från sidan av skivan (radiellt) inte "mot bilen" så lossnar den.
Sedan rengör du, fixar handbromsbackarna om det behövs och monterar ihop i omvänd ordning med nya bultar till oken som är fräscha och har en klick med gänglåsning på.
När du sätter tillbaka skivan så måste du justera handbromsbackarna och det underlättas om du låser fast skivan med M5 (?) skruv(eller hjulbultar och en radda med brickor) i det lilla hålet i skivan så hålls skivan på plats.
Hur man justerar handbromsen kan du söka om här på forumet.

Återkom om du undrar något ;-//
#656899
Kena skrev:Palla fast bromspedalen med en typ bräda mot förarsätet som om du bromsar så läcker det inte ut bromsvätska.
Hur pressar man tillbaks beläggen och får loss dessa om man pressar ner bromspedalen och trycksätter systemet? Det läcker inget så länge man inte öppnar
systemet och det behövs inte för att lossa oken.
#656917
js1 skrev:
Kena skrev:Palla fast bromspedalen med en typ bräda mot förarsätet som om du bromsar så läcker det inte ut bromsvätska.
Hur pressar man tillbaks beläggen och får loss dessa om man pressar ner bromspedalen och trycksätter systemet? Det läcker inget så länge man inte öppnar
systemet och det behövs inte för att lossa oken.
Xqc mej, ta bort beläggen först och sedan dit med brädan så rinner det inte ut nått.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]