Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#655314
Jag upplever det som att alla är nöjda med sina V60 och gillar att köra dem. Skoj :-)-) Men det känns oxå som att nästan alla har haft något problem med dem, vissa större än andra. Det är illa. Byggkvaliteten verkar mao inte vara V60s äss i rockärmen, eller?
av moffe
#655323
Är nog mycket nöjd med allt egentligen...om man nu skall söka fram något så är det väl att den drar väl lite mycke bränsle.
Har alltså en V60 D5 AWD automat. Vid lung körning den streckan som jag kör till jobbet så ligger den vid 7.5l/100km.
Bättre än min R golf som låg på 9.5... men den hade 270hp och var bensinare. Jag har lyckats köra ner den till 6.2l/100km när man kör på relativt rak och lång väg och haft 80km/h på ruutan.
Men jag kan jämföra med mina gamla audi a4(b8) 3.0tdi med 280hp(orginal 240hp) och 580nm(orginal 450nm), den låg på 6.5 vid samma strecka och likadan körning.

Sedan är jag lite störd på sensus om inte fungerar alltid som den skall men försöker nu få den updaterad till 3.0. Har också hänt några gånger att jag inte kan varken låsa eller låsa upp dörrarna med att röra på handtagen(ingen skillnad var man tar, keyless alltså) då måste jag använda mig av nyckeln. Men de har inte hänt allt för ofta.

Andra problem har jag inte haft!!! *Knack knack* :D
Användarvisningsbild
av apersson850
#655324
meko skrev:Det är också onödigt krångligt att t.ex. avbryta en navigation men det skall visst vara fixat till Sensus 3.0!
Enklast är att trycka på röstkommandoknappen och säga "Navigation avbryt vägledning". Men det är riktigt att det finns ett menyval högre upp i Sensus 3.0 som avbryter navigationen.
av Amli
#655325
Bra där moffe att du även tar upp skillnaden mellan andra modeller gällande förbrukningen. Det är först där man egentligen kan se skillnaden när olika bilar körs samma sträcka av samma person med samma körstil.
Användarvisningsbild
av AndersN
#656226
Har en V60 D3 Ocean Race Aut som jag är riktigt nöjd med som nu har gått 920 mil på 7 månader.
Håller med föregående om bakrutetorkaren men har också ett svagt skallrande ljud som verkar komma
från innerspegeln i mitten innanför plastkåpan. Det som irriterar mer är ett knarrande ljud från vänsterbakdörr
när jag kör över ojämnheter eller fartgupp. Helt tyst i övrigt så det hörs, får ta och kolla upp vad det kan vara.
av Ferraridriver
#656407
Har haft min V60 T5 Manuell Ocean Race sedan april och det är min första Volvo sedan jag körde Amazon på 80-talet. Jag kör förutom min Volvo, BMW 740 och Mercedes E500 T så det är min referensramar just nu.

Mina intryck av V60 T5 med nya 2.0 liters motorn är inte als bra. Motorn är definitivt den största besvikelsen. Förutom att vara otroligt törstig är den förunderligt trist och att den skulle ha 240hk måste helt enkelt vara fel. Att man tog ur 5:an måste bara vara en ren katastrof!!! Att man som grädde på moset har sådan ofantligt "torque steer" gör helheten till en riktig katastrof...

Andra saker som stör mig är chassit. Jag beställde ett komfort-chassi och i kombination med allt för hårda bussningar verkar man få det sämsta av två världar. Hårda stötar vid mindre ojämnheter och i övrigt ett gungigt uppträdande som gör att alla som åkeri bilen blir sjösjuka, mycket märkligt...

Till det positiva är att standard-stereon och Iphone-integrationen funderar så bra samt att barnsätena bak fungerar perfekt :-)

Jag kan konstatera att Volvo har LÅNGT kvar till sina tyska kollegor och att en 8 år gammal Mercedes är ljusår bättre än en ny V60, men det är kanske att jämföra äpplen och päron. Nästa bil blir en billigare Volvo och ett byte till en nyare MB.
Användarvisningsbild
av meko
#656420
Amli skrev:Jag upplever det som att alla är nöjda med sina V60 och gillar att köra dem. Skoj :-)-) Men det känns oxå som att nästan alla har haft något problem med dem, vissa större än andra. Det är illa. Byggkvaliteten verkar mao inte vara V60s äss i rockärmen, eller?
Tänk på att vi som skriver här bara utgör en liten, liten, liten (och kritisk) del av alla V60 ägare! Man kan nog tänka sig att många av dem som inte hörs och syns här tillhör typen som är nöjda med sin bil! :wink:
av Steff 99
#656422
Konstigt att även tyska motorpressen har en helt annan uppfattning om den kritiken,
Men självklart jämför man med en ny BMW 7-serie eller en ny E klass så kanske man kan förmoda att den som jämför inte riktigt har fattat att V/S 60 är en bil som vänder sig till en helt annan kundkategori.
Hade man däremot jämfört C klass alt. 3 serien skulle det vara mer relevant.
I den jämförelsen kommer också downsize igen på motorsidan till större rättvisa, eftersom även då tyskarna har små 4 cyl motor.
Jag kan konstatera att Volvo närmat sig sina tyska konkurrenter väldigt snabbt speciellt när det gäller XC 60, V/S 60 och med nya V 40.

Volvo ger idag mer valuta för pengarna och speciellt om man väljer till alla olika säkerhetssystem.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#656501
So far so good...
1800 mil på 9 månader.
Har bara varit några småsaker som jag retat mig på, ljusår ifrån V50an -05, nästan lika bra som V70 classic -08.
Det som jag möjligen retar mig mest på är bränsleförbrukningen som med 17" är lite hög, men betydligt lägre än V70an...
Trivs mycket bra i bilen, hoppas att jag gör det även efter en 200mils resa med enbart bränsle och pissa pausar.
av BlackbirdCaD
#656573
Många verkar ha problem med skallrande, knirrande och knarrande interiörljud.
Illa :(
Jag vet att sånt skulle göra mig galen, den "lilla" saken gör att jag skulle hellre köpa en tysk bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]