bjornw skrev:Lite mer info om Gen5 finns att läsa i denna länk
http://www.iea.lth.se/publications/MS-T ... 83_Smf.pdf
även här finns mer info
http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD ... -Gen5.aspx
Där står bland annat "För att åstadkomma korta responstider på systemet så måste pumpen ständigt rotera" och "When starting the vehicle, the electrical pump in the Haldex Gen V is started". El-pumpen är alltså startad från början och har byggt upp ett tryck. Jag lyckas inte lista ut exakt hur trycket överförs till lamellpaketet, tycker inte det framgår av materialet jag hittat, men det finns risk för att det finns fördröjningar där också. Det sker iaf inte med en reglerventil som i Gen4.
Men med andra ord borde ingreppstiden inte vara så dålig som för dig B20, även om det är en försämring jämfört med Gen4. Ska bli intressant att höra hur det slutar.
Nu har jag ju inte en susning om det sitter Gen 4 eller 5 på min MY13, om den är ok, eller har något fel. Men slö är den.
Har läst på lite i alla fall och Gen 5 är en ordentlig förenklad/billigare konstruktion av Gen 4 känns det som.
I generation 5 har man sparat bort accumulator och reglerventiler som är dyra, man reglerar bara trycket genom att släppa på olika mycket ström till elpumpen. För att få pumpen lite snabbare och dynamiskare sitter en överströmningsventil på pumpen vars anspänningstryck styrs av en centrifugalvikt. Ju snabbare elmotorn snurrar, ju hårdare pressas kulan i överströmsventilen mot sätet.
Elmotor+pump+centrifugalvikter har ju dock ett ganska stort tröghetsmoment, så att hinna varva upp/ned dessa för att reglera trycket jämfört med att styra den lilla ventilen i Gen 4 måste ju vara svårt att få lika snabbt att reagera.
Vore intressant med data på båda.
Om det nu råkar vara Gen 5 på min bil överhuvudtaget ?:-/
PS, BMWs konstruktion i xDrive känns ju bättre då. Man har ju gått hela vägen fullt ut och kastat ut elmotorn, pumpen, centrifugalvikter och hela hydrauliken. Istället för elmotor har man typen "högtalarspole" som trycker direkt på lamellen vilket ger oöverträffad snabbhet. DS
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.