Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#652430
Det låter som nåt är knas. Min S40 T5 AWD med första(?) generationens Haldex grävde inte ner sig på det sättet. Man kände att det "ryckte till" lite men sen drev bakhjulen.
#652435
Nu har jag provat lite till, bilen ÄR 4-hjulsdriven. Det gäller bara att gasa på lite mera så kommer bakhjulen också.

Gen 5 är lite som Gen 2 innan Instant Traction kom , alla Haldexar jag kört med "Instant Traction" har ju bitit direkt och märkena efter alla 4 hjulen har varit identiska.

Nu syns det att Gen 5 tar lite tid på sig att koppa in bakhjulen.

Känns ju inte speciellt inspirerande för vinterkörning. Haldex har ju varit så snabbt att framhjulen knappt aldrig hunnit spinna loss vilket gjort underverk för stabilitet och framkomlighet.

Håll hårt i era bilar med gen 3 o 4......
#652451
Trist när utvecklingen går åt fel håll när man som konsument betalar dyra pengar i utbyte mot att få något nyare och framför allt bättre än det man hade innan. Förutsatt att det inte är något fel på din bil så har ju Volvo, och Haldex, misslyckats om ditt första intryck som kund är negativt när du "byter upp" dig. Framför allt om det visar sig att det är sparivern som slagit till om det nu stämmer att lösningen är billigare än tidigare...

Jag är mycket nöjda med xDrive i våran 3-serie, som jag förstått det är fördelad 60 % bak och 40 % fram i grundläget. Prövades i skarpt läge nere i alperna i mycket besvärligt väder med körning längs branta bergsvägar på hög höjd i nästintill snöstorm. Gick kanon! Behövdes inga snökedjor där inte... 8)
#652478
bjornw skrev:Lite mer info om Gen5 finns att läsa i denna länk
http://www.iea.lth.se/publications/MS-T ... 83_Smf.pdf
även här finns mer info
http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD ... -Gen5.aspx

Där står bland annat "För att åstadkomma korta responstider på systemet så måste pumpen ständigt rotera" och "When starting the vehicle, the electrical pump in the Haldex Gen V is started". El-pumpen är alltså startad från början och har byggt upp ett tryck. Jag lyckas inte lista ut exakt hur trycket överförs till lamellpaketet, tycker inte det framgår av materialet jag hittat, men det finns risk för att det finns fördröjningar där också. Det sker iaf inte med en reglerventil som i Gen4.

Men med andra ord borde ingreppstiden inte vara så dålig som för dig B20, även om det är en försämring jämfört med Gen4. Ska bli intressant att höra hur det slutar.
Nu har jag ju inte en susning om det sitter Gen 4 eller 5 på min MY13, om den är ok, eller har något fel. Men slö är den.

Har läst på lite i alla fall och Gen 5 är en ordentlig förenklad/billigare konstruktion av Gen 4 känns det som.

I generation 5 har man sparat bort accumulator och reglerventiler som är dyra, man reglerar bara trycket genom att släppa på olika mycket ström till elpumpen. För att få pumpen lite snabbare och dynamiskare sitter en överströmningsventil på pumpen vars anspänningstryck styrs av en centrifugalvikt. Ju snabbare elmotorn snurrar, ju hårdare pressas kulan i överströmsventilen mot sätet.

Elmotor+pump+centrifugalvikter har ju dock ett ganska stort tröghetsmoment, så att hinna varva upp/ned dessa för att reglera trycket jämfört med att styra den lilla ventilen i Gen 4 måste ju vara svårt att få lika snabbt att reagera.

Vore intressant med data på båda.

Om det nu råkar vara Gen 5 på min bil överhuvudtaget ?:-/

PS, BMWs konstruktion i xDrive känns ju bättre då. Man har ju gått hela vägen fullt ut och kastat ut elmotorn, pumpen, centrifugalvikter och hela hydrauliken. Istället för elmotor har man typen "högtalarspole" som trycker direkt på lamellen vilket ger oöverträffad snabbhet. DS
#652487
mattish skrev:Quattro heter det man ska ha ;)
Eller ännu hellre riktig 4x4, men det är ju inte så många vettiga bilar som har det i normal storleksklass..
Quattro kan ju vara Haldex det också ... Riktig 4x4 är väl kanske inte så önskvärt på en vanlig personbil om du nu vill kunna svänga med bilen.
#652491
Det finns ju massor med bilar där alla hjulen driver hela tiden utan att kopplas in/ut hela tiden via kopplingar.

Tex Audi torsen quattro, BMWs gamla iX. Subarus symmetic 4wd, nissan, mitsubishi osv

De tycker jag ger bra körkänsla om man tex brassar max på en rallyväg då man har jämt driv på alla 4 hela tiden istället för att koppla ur/i hela tiden.

Dessutom så sliter det däcken jämt och 99% av alla släpp händer inte ens då ju motorns kraft är fördelad på alla 4 hela tiden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 130

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]