Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#652258
Precis hämta ut min nya XC70 My-13, Enligt ryktet ska den visst ha fått nya Gen 5 av haldex.

Har åkt ett antal olika generationer av Haldex i Volvo sedan 2006 och alla dessa har uppfört sig vädigt lika . Startar man på lite snabbt på halt underlag och går ut oct kikar på spåren så har det alltid varit exakt lika stora "slirmärken" vi alla 4 hjulen. Bakhjulen har genom "instant traction" kopplats in blixtsnabbt.

På min nya My13 funkar det inte alls så. Om jag startar lite ovarsamt så spinner framhjulen till och gräver ned sig. Vid bakhjulen syns inga märken alls av att det ens har drivit på något. Var t.o.m tvungen att kolla under att jag fått en AWD, men visst det satt drivaxlar till bakhjulen i alla fall.

Kan det hänga ihop med detta ???
bjornw skrev:Som jag förstått det har alla Volvo AWD MY13 Haldex Gen5, kan inte svara för VAG men troligen är de inte långt efter om de inte redan också bytt från Gen4.

Skillnaden mellan 4 och 5 är att ackumulatorn av oljetrycket som fanns i Gen4 har tagits bort och oljepumpen direkt driver lamellpaketet, som även har en lamell mindre (den ändringen infördes redan på MY11B). Fördelarna är en billigare, lättare och lite mer lätt-driven koppling men nackdelarna är att den blir långsammare i reaktionen eftersom det inte finns något tryck redo utan pumpen måste starta igång för att bygga upp trycket. Även om det går otroligt fort kommer det ta några ms vilket kan vara till nackdel ibland.

Så modernare behöver inte alltid vara bättre ur alla aspekter.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#652260
Det där lät ju som en rejäl besvikelse :-( Ska bli intressant att höra fler synpunkter från er andra awd-förare.

Jag som nästan hade bestämt för att en xc70 ska bli min nästa bil. Men en 2013 känns ju inte så aktuellt längre
#652262
Har fått tid på verkstad nästa vecka för felsökning. Jag hoppas att det är ett fel och inte en försämring.
#652278
Lite mer info om Gen5 finns att läsa i denna länk
http://www.iea.lth.se/publications/MS-T ... 83_Smf.pdf
även här finns mer info
http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD ... -Gen5.aspx

Där står bland annat "För att åstadkomma korta responstider på systemet så måste pumpen ständigt rotera" och "When starting the vehicle, the electrical pump in the Haldex Gen V is started". El-pumpen är alltså startad från början och har byggt upp ett tryck. Jag lyckas inte lista ut exakt hur trycket överförs till lamellpaketet, tycker inte det framgår av materialet jag hittat, men det finns risk för att det finns fördröjningar där också. Det sker iaf inte med en reglerventil som i Gen4.

Men med andra ord borde ingreppstiden inte vara så dålig som för dig B20, även om det är en försämring jämfört med Gen4. Ska bli intressant att höra hur det slutar.
#652281
VolvoB20 skrev:Har fått tid på verkstad nästa vecka för felsökning. Jag hoppas att det är ett fel och inte en försämring.
Och man har väl ingen ångerrätt heller, trots att köpet bara är ett par dagar gammal?

Hur ser det ut med den saken?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 130

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]