Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lucke
#645478
Hej!

Någon som vet vart man kan köpa verktyg avsett för montering av spindelleder på S80 och V70, finns det något på Mekonomen, Biltema etc.?

Har nyligen bytt spindelleder på båda sidor av vår S80 -01 och har gjort som de flesta andra verkar göra, dvs. bankat som en dåre med dorn och slägga, den sista leden fick jag tom. fila lite på splinesen för att det skulle finnas en sportlig chans att få dit. Detta känns inte rätt, det måste finnas ett verktyg för detta. Jag vill ha detta verktyg hemma tills det är dags nästa gång...

Mvh Lucke
av tomsa
#645603
Personligen tycker jag det är ganska jobbigt att få upp bilens framvagn i en press utan att demontera den först så det känns lite fel för egen del :D
Framför allt om de är skruvade i armen.

Sen tolkade jag det som att han menade lossa lederna eftersom han bankade på dem men jag ser att jag läste fel :oops:
Om det är så att man måste fila på splinesen så har man nog hamnat fel känns det men det kanske är ett fenomen på nyare volvo som jag missat,jag behövde inte nåt våld för att montera min på V70 iallafall.
Skulle absolut inte banka eller filar på en ny spindelled för att få dit den.
Användarvisningsbild
av Vojje
#645611
tomsa skrev:Personligen tycker jag det är ganska jobbigt att få upp bilens framvagn i en press utan att demontera den först så det känns lite fel för egen del :D
Petitesser :lol: .
Ett hydrauliskt skruvstycke, kanske :???:
av Lucke
#645758
tomsa skrev: Om det är så att man måste fila på splinesen så har man nog hamnat fel känns det men det kanske är ett fenomen på nyare volvo som jag missat,jag behövde inte nåt våld för att montera min på V70 iallafall.
Skulle absolut inte banka eller filar på en ny spindelled för att få dit den.
Nej men precis, det är ju det som är topic lixom.. Jag säger ju att det är helt åt skogen att behöva göra det..
av Lucke
#645807
Jag hittade ett verktyg efter lite googlande:

Bild
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... t/1028792/

Även detta verktygs handhavande är baserat på slagvåldsprincipen, hade hoppats på att finna ett mera lugnt och harmoniskt vektyg men detta tycks inte existera. Verktyget är ju dessutom "Volvo Genuine" så det är väl den lösning som konstruktören av framvagnen tyckte var världsklass. ?:-/ :-(O) :twisted: (S) !"#¤@* Tjackpundare...

Tycker det borde vara åtalbart att designa en sådan puckad fastsättning av slitdelar i allmänhet och i synnerhet då det gäller delar som kan äventyra säkerheten. :-O)
#926317
Är påväg att byta länkarmar vilken dag som helst, jag har även köpt (original) spindelleder men blir rädd nu när jag läst här att det är inte så bara att byta dessa?

Finns inte det specialverktyget att köpa i Sverige?
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]