Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zäta
#362639
Hej jag har kommit över en bensinvärmare 091B som suttit i en 960 och skall sätta den i min 940
och jag undrar om någon har en monteringsanvisning och kopplingsschema eller kan tipsa om hur kupefläkten och vattnet skall kopplas in.

Jag har kablaget til 960-n men jag tror att den hade ECC och jag har bara standardvärmen i min 940 så jag tror inte attt kablaget stämmer helt utan att jag behöver modifiera det.

Jag är också osäker hur vattnet skall kopplas in så alla tips emmotages tacksamt. :)
av rd350
#362989
Hej! Ett tips är att gå till din volvohandlare och be att få låna en monteringsanvisning, är dom inte helt städgalna har dom nog en liggande! 960 med ecc hade en enklare inkoppling av fläkten med bara ett enkelt relä. 940n ska ha lite mer grejor. Vattnet finns det lite olika inkopplingar att göra men vanligaste är att koppla den i serie med kupeelementet. Vattenpumpen trycker in vatten från motorn in i värmaren och vidare in i elementet. Lycka till med inkopplingen, det är en hel del jobb första gången men det är det värt! 091an är mycket driftsäker och har bra effekt.
av zäta
#363238
Tack för tipset, jag har 091B i familjens övriga bilar (S+V 70) och har för länge sedan konstaterat att en bil utan bensinvärmare är ingen hel bil men det är en kostnadsfråga också. :)
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]