Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
#629374
Hej på er.

Gäller en 855a GLT -94

Lampan på instrumentet har börjat lysa och varna för att något är fel på avgasreningen. Detta efter att jag har haft lös kabeln till LMM för att se att den funkade som den ska. Nu är det så att jag är helt övertygad om att inget är fel på bilen när det gäller avgasreningen, men lampan vill inte slockna igen. Måste man ha något instrument för att släcka lampan? Eller kan man lossa batteripolen en stund eller nått?
#629508
Alfredo skrev:Kanske den slocknar själv som Vojje skriver, fast jobbigt när en sådan lyser.
Nja om man nollar datorn korrekt så ska den ju vara släckt om felet inte längre finns.
#629511
SubMarine: Jag hade borta batteriet ungefär lika länge som det tar att byta dimljus lampor på en R-front :) 5-10 minuter kanske? Hur menar du om man nollar den korrekt? Mycket möjligt att det är jag som gör något fel :)

Får väl kanske ändra mitt tidigare påstående...

Hade kollat felkoderna lite slarvigt :)

Har en ny felkod på just LMM sen jag hade ur den. Dock så är den ikopplad nu och fungerar nog som den ska, eftersom bilen dog på 1 sekund när jag drog ur den.

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

Sen hade jag bara gamla felkoder:

1-4-4 Överhettade bromsskivor (endast bilar med TRACS) ------ Bilen har inte ens TRACS, kan bara inte nolla den?
3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt ---------------------- Åtgärdat, kan bara inte nolla den?
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång ------------------ Åtgärdat, kan bara inte nolla den?
1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal

Alltså jag har lite problem med att få nollat vissa felkoder. Vette fan vad det beror på.
Senast redigerad av 2 JT855, redigerad totalt 0 gång.
#629513
Antingen kan du nolla genom den svarta dosan (finns en tråd om det i forumet), eller så lyfter du av minuspolen i några minuter, säg 10 för att vara på säkra sidan. Den måste vara av en stund så att alla minnen görs strömlösa.
#629514
Alltså nollar det alla felkoder om man tar bort batteripolen då eller menar du bara att man kan bli av med lampan som lyser, om felet är åtgärdat? Har provat med svartdosan att nolla koderna men den vill fan inte... :/
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]