Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wibäck
#628147
Jag har kollat runt lite och vad jag begriper så är original inpressningsdjup 43 mm (ET 43) på min XC70 2005. Dock ser jag att de flesta 17"-volvofälgar ser ut att ha ET 49 vilket innebär att fälgen kommer 6 mm längre in i hjulhuset.

Hur ska man resonera när man går upp i däckbredd? Ska man öka ET-värdet så att extrabredden bara bygger inåt i hjulhuset eller ska man behålla originalvärdet och låta däcket bredda lika mycket inåt som utåt eller spelar det ingen roll?

// Wibäck
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#628348
Vojje skrev:Du får inte ändra spårvidden.
Spårvidden får ändras max 15mm totalt, dvs max +-7,5mm per fälg om man inte har ändrat lagen sedan förra gången jag kollade upp det.
Men sedan är det upp till biltillverkarna att (helbilsgodkännanden) att sätta sina egna gränser (bara de är under 15mm totalt)
Såg just att du enligt Special fälgar har orginal ET=49
Senast redigerad av 1 Blixnabb, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
#628350
Blixnabb skrev:
Vojje skrev:Du får inte ändra spårvidden.
Spårvidden får ändras max 15mm totalt, dvs max +-7,5mm per fälg om man inte har ändrat lagen sedan förra gången jag kollade upp det.
Det var ju det jag skrev, fast inte så detaljerat :D . Alltså måste ET kompenseras vid förändrad däcksbredd.
Användarvisningsbild
av Funk
#628446
Alltså måste ET kompenseras vid förändrad däcksbredd.
Inte alls, breddar man bara hjulet/däcket så är det +/-0

ET är angivet i förhållande till centrumlinjen på fälgen, och den sitter i mitten oavsett hjulbredd :wink: Däremot så behöver man ibland ändra ET eftersom breddningen inåt gör att hjulet tar i någonstans i framvagnen och väljer då att genom minskad ET "flytta" breddningen utåt.

+/- 15 mm-regeln gäller/gällde då tillverkaren inte angivet annat mått.

/Thomas
av Bewsfroe
#628449
Hijackar tråden lite... Hur blir det rent funktionsmässigt att ha fälgar med ET43 om bilen original ska ha ET49?

OBS bortse från SBP och helbilsgodkännanden nu. Endast rent funktionsmässigt!
Användarvisningsbild
av Wibäck
#628491
Jag gick ut i garaget och tittade på mina original 16"-are och på de stod det 7Jx16x49. Däremot när jag tittar på en fälgkrämares hemsida så står det att det ska vara 43 mm. Frågan är ju bara vad som är "rätt". Eftersom mina fälgar är levererade original med bilen så kan vi nog utgå från att 49 mm är ok och därmed har jag egentligen inte något problem.
Användarvisningsbild
av Vojje
#628499
Funk skrev: Inte alls, breddar man bara hjulet/däcket så är det +/-0
/Thomas
Breddar man däcken förskjuts spårvidden utåt alltså måste ET öka.
Användarvisningsbild
av Funk
#628518
Vojje skrev:
Funk skrev: Inte alls, breddar man bara hjulet/däcket så är det +/-0
/Thomas
Breddar man däcken förskjuts spårvidden utåt alltså måste ET öka.
Det gör det inte, det breddar lika mycket åt båda hållen så spårvidden är identisk. Spårvidden mäts ju från centrum på däcket - centrum på andra däcket.. ET är avvikelse från centrumlinjen.
Hur blir det rent funktionsmässigt att ha fälgar med ET43 om bilen original ska ha ET49?
Inga problem alls..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Wibäck
#628527
Drog en koll i fordonsregistret och där har jag såklart facit:

Däckdimension axel 1: 215/65 R16 98V Fälgdimension axel 1: 7JX16X49 :!:
Däckdimension axel 2: 215/65 R16 98V Fälgdimension axel 2: 7JX16X49

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]