Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#607090
Läs utvärderingen efter dubbdäcksförbudet på hornsgatan om ni är intresserade, den visar på mindre skadliga partiklar men samtidigt har det varit under de tcå snörikaste åren på väldigt länge så den sger också att man absolut inte vet någonting om effekterna av dubbdäcksfärbudet, typ. Ganska skoj läsing....

/Martin

PS. Många med dbbfritt säger att de kan väl ställa bilen om det skulle va så himla isigt någon gång per vinter, men hur många gör det egebtligen? Ingen jag hört talas om.....
av Herkulez
#608161
Säkerheten är ju onekligen ledordet i denna ändlösa diskussion, med dessa dubbade å odubbade däck. Jag tycker att alla super konservativa dubb anhängare också borde köra fyrhjulsdrivet om man inte redan gör det. Säkerheten först och främst var det. Det kan ju hända att man får sladd på en snömoddig väg och dönar in i något oskyldigt mötande fordon. Eller att man står och spinner i en korsning och smäll. Säkerheten blir väl inte total, maximum, top of the topic..................... bara för att man åker runt på ett par dubbade däck. Finns ju hundratals andra SÄKERHETS detaljer att beakta.
Användarvisningsbild
av MartinS
#608168
Herkulez skrev:Säkerheten är ju onekligen ledordet i denna ändlösa diskussion, med dessa dubbade å odubbade däck. Jag tycker att alla super konservativa dubb anhängare också borde köra fyrhjulsdrivet om man inte redan gör det. Säkerheten först och främst var det. Det kan ju hända att man får sladd på en snömoddig väg och dönar in i något oskyldigt mötande fordon. Eller att man står och spinner i en korsning och smäll. Säkerheten blir väl inte total, maximum, top of the topic..................... bara för att man åker runt på ett par dubbade däck. Finns ju hundratals andra SÄKERHETS detaljer att beakta.
Så är det, de flesta gör väl vad de kan. Säkerhet och utrustnng kostar ofta pengar, men dubbdäck och odubbade däck kan de flesta välja utan att det påverkar ekonomn så där kan alla göra ett aktivt val.

Sälv kör jag fyrhjulsdrivet med nästan 300hk i en av världens säkraste bilar med alla tillgängliga säkerhetsystem, jag skulle vilja säga at jag inte kan göra mycket mer för mig och mn familj vad det gäller trafiksäkerheten.

/Martin
av Herkulez
#608174
MartinS skrev:
Herkulez skrev:Säkerheten är ju onekligen ledordet i denna ändlösa diskussion, med dessa dubbade å odubbade däck. Jag tycker att alla super konservativa dubb anhängare också borde köra fyrhjulsdrivet om man inte redan gör det. Säkerheten först och främst var det. Det kan ju hända att man får sladd på en snömoddig väg och dönar in i något oskyldigt mötande fordon. Eller att man står och spinner i en korsning och smäll. Säkerheten blir väl inte total, maximum, top of the topic..................... bara för att man åker runt på ett par dubbade däck. Finns ju hundratals andra SÄKERHETS detaljer att beakta.
Så är det, de flesta gör väl vad de kan. Säkerhet och utrustnng kostar ofta pengar, men dubbdäck och odubbade däck kan de flesta välja utan att det påverkar ekonomn så där kan alla göra ett aktivt val.

Sälv kör jag fyrhjulsdrivet med nästan 300hk i en av världens säkraste bilar med alla tillgängliga säkerhetsystem, jag skulle vilja säga at jag inte kan göra mycket mer för mig och mn familj vad det gäller trafiksäkerheten.

/Martin
Helt rätt. Den ekonomiska aspekten är stor om man vill ha hög säkerhet. Men visst är det väl så att de finns en del som kunnat åka både billigare och säkrare.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#807409
Investerat i 4 st Nokian Hakka R förra veckan. Tror på dem men tiden får utvisa.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#811635
Hej,

Jag har Continental Conti Ice Contact dubbade 215/60/16 på Volvo Pangaea aluminiumfälg (till min V70 2014).
Fungerar bra hittills, men nån superhalka har det inte varit än här så jag kan ej uttala mig om "bettet" men det har kommit hyfsat i tester i år (bl a i Vi Bilägares test där däcket kom trea med Hakkapellitta 8 som bästa bland de dubbade, och i svenska auto motor & sport test 2013 blev det tvåa efter Hakkapellitta 8 som vann även där.

Uppdatering: nu har jag kört på riktigt halkiga vägar ett par dar (och idag nästan 40 mil på mestadels is/snövägar) och Continental Conti Ice Contact dubbade på min bil sköter sig bra och känns betryggande.

/Bo

Bild
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]