Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
#595143
Hur de åldras är en sak, hur gamla de är är en annan... Du skrev ju att du tror att de är gamla och jag skrev hur du kollade när de var gjorda.
Du gjorde säkert helt rätt bedömning, de flesta byter alldeles försent.
Däck ska förvaras utan kontakt med soljus, gärna torrt och svalt, det är vad jag har lärt mig iallafall. Däckställ eller hänga upp dem på väggen eller liknande är att rekomendera, helst inte staplade på varandra. Omonterade däck kan ligga flera år med rätt lagring innan de tappar sina egenskaper så jag får inte panik om jag köper nya däck som är gjorda för ett år sedan.
av oldtimersmc
#595217
StringerBell skrev:
oldtimersmc skrev:... risken att råka ut för en dödsolycka ökar med 43% om man kör på odubbade vinterdäck...

Något för stringerbell med flera att läsa http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 4032776.ab obs läs allt
Läs denna också:

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 030864.ece

"Endast olyckor med personbilar utan antisladdsystem men utrustade med godkända vinterdäck har granskats"
Nu börjar det bli intressant hur tänkte du nu? skulle det vara någon skillnad om man har antisladd???
Eller är det så att om man har antisladd så skulle skillnaden vara Ännu större Tänk noga nu...
av oldtimersmc
#595219
Min tollkning är iaf att om man har dubbat Och antisladd så har man de bästa förutsättningar som man kan ge sig själv och sin omgivning.
När väglaget är som djävligast
Användarvisningsbild
av ER
#597784
oldtimersmc skrev:Min tollkning är iaf att om man har dubbat Och antisladd så har man de bästa förutsättningar som man kan ge sig själv och sin omgivning.
När väglaget är som djävligast
Helt korrekt för jag gör samma slutsats, ser ingen anledning att tumma på att ha det bästa av förutsättningarna då det kan vara skillnaden när den du möter inte kan köra bil.
Hellre lite dubbslammer i 5 månader än att bli rammad av en 24meters timmerbil som på smalare grusväg får kast på släpet pga inbromsning vid möte och förare som inte klarar av att räta upp/släppa bromsen för att räta upp släpet innan det smäller när du står still i vägkanten nåt du inte har förutsättningar till med dubbfritt på samma vägsträcka i samma förhållanden för då vet du att du gjort allt du kan OM du kör dubbat.
Användarvisningsbild
av SvenB
#597872
ER skrev: Hellre lite dubbslammer i 5 månader än att bli rammad av en 24meters timmerbil som på smalare grusväg får kast på släpet pga inbromsning vid möte och förare som inte klarar av att räta upp/släppa bromsen för att räta upp släpet innan det smäller när du står still i vägkanten nåt du inte har förutsättningar till med dubbfritt på samma vägsträcka i samma förhållanden för då vet du att du gjort allt du kan OM du kör dubbat.
Hur tänkte du nu? På vilket sätt hjälper dina dubbdäck dig i den situationen du beskriver? Det finns inga däck i världen som kan rädda dig i den situationen. Du blir påkörd av timmersläpet hur som om, som du skriver, timmerbilsföraren inte kan räta upp ekipaget. Det enda som kan hjälpa dig är att du lämnar vägen.
Användarvisningsbild
av ER
#597890
KKR skrev:
ER skrev: Hellre lite dubbslammer i 5 månader än att bli rammad av en 24meters timmerbil som på smalare grusväg får kast på släpet pga inbromsning vid möte och förare som inte klarar av att räta upp/släppa bromsen för att räta upp släpet innan det smäller när du står still i vägkanten nåt du inte har förutsättningar till med dubbfritt på samma vägsträcka i samma förhållanden för då vet du att du gjort allt du kan OM du kör dubbat.
Hur tänkte du nu? På vilket sätt hjälper dina dubbdäck dig i den situationen du beskriver? Det finns inga däck i världen som kan rädda dig i den situationen. Du blir påkörd av timmersläpet hur som om, som du skriver, timmerbilsföraren inte kan räta upp ekipaget. Det enda som kan hjälpa dig är att du lämnar vägen.
Eftersom det redan hänt så är det ett faktum, hade jag rullat/kasat/varit 1dm längre ut på vägbanan än halvvägs i diket hade det smällt pga att när vagnen styrde i spåret igen när han slutade bromsa och började frihjula var det ca 1-1.5 m framför min front och centimetrar kvar innan han plockat min sidospegel med sidoljuset på bakre stänkskärmen om det inte vikt in i spåret när det gjorde. Med dubbfritt och samma situation hade inte ens 5km/h i ingångsfart hjälpt då dubbfritt och ej dubbriven isgata inte lirar ihop så då är dubbljudet ett mycket lågt pris för att kunna ta sig fram oavsett isgata eller ren asfalt utan att det blir bambi på hal is.
Användarvisningsbild
av Bosa
#597968
Har nu avverkat 5-600 mil med mina Hakka 7:or och det är det bästa vinterdäcket jag åkt på. Riktigt bra grepp och redigt kursstabil, även nu när det varit plusgrader i drygt ett dygn som gjort hårdpackad vinterväg duktigt halkig är det inga som helst problem. Greppar riktigt bra vid inbromsning trots halkan som är nu. :)

Så jag är supernöjd hittills, ska bli intressant att se hur de fungerar efter ett par tusen mil. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
#597993
ER skrev:... är dubbljudet ett mycket lågt pris för att kunna ta sig fram oavsett isgata eller ren asfalt utan att det blir bambi på hal is.
Vad bra att du har de däck du tror på. För du är helt förvissad om att det enda som räddade dig i din obehagliga situation var dina dubbdäck. Jag tror nämligen att man skall ha den däckutrustning som man tror på, då blir man en hyfsat säker förare. Har man ett sådant körsätt att man anser sig behöva dubbdäck skall man givetvis ha det. Men en sak förvånar mig, att du antyder att du tror att dubbdäcken även ger dig bäst fäste på "ren asfalt". Det tror jag inte ens Robert Collin påstår.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]