Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av tobbeturbo33
#593934
Jag fick med Hacka 7 med min nya V60 D3 ,

Dimensionen 205/60-16" Men är dessa verkligen godkända för en V60 D3??

I specer och instruktionsbok så ändras dimensionen på däcken till 215/55-16 när man kommer upp på D3.
Användarvisningsbild
av SvenB
#593964
Jag tror att det är tillåtet gå ner i dimension på vinterdäck om du vill.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#594062
Upptäckte innan jag åkte på semester att mitt högra framdäck (vinter,dubb) är defekt. Finns mycket kvar på däcken men jag misstänker att däcken är rätt gamla, köpte bilen i våras och fick med dessa däck, så när jag kommer tillbaka från semestern blir det 4 nya 14" och så smala som jag får ha för SBP.

Mvh GK
av oldtimersmc
#594964
... risken att råka ut för en dödsolycka ökar med 43% om man kör på odubbade vinterdäck...

Något för stringerbell med flera att läsa http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 4032776.ab obs läs allt
Användarvisningsbild
av StringerBell
#594969
oldtimersmc skrev:... risken att råka ut för en dödsolycka ökar med 43% om man kör på odubbade vinterdäck...

Något för stringerbell med flera att läsa http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 4032776.ab obs läs allt
Läs denna också:

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 030864.ece

"Endast olyckor med personbilar utan antisladdsystem men utrustade med godkända vinterdäck har granskats"
Användarvisningsbild
av SvenB
#594974
oldtimersmc skrev:... risken att råka ut för en dödsolycka ökar med 43% om man kör på odubbade vinterdäck...
De refererar till en gammal studie. De har ju varit ute i Ny teknik med samma absurda påstående redan förra året. Om det verkligen skulle stämma så skulle dubbfria vinterdäck inte vara tillåtna enligt vinterdäckslagen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#594979
Fluffen skrev:Det står ju på dem hur gamla de är annars så du behöver inte ens gissa, kolla DOT:en. :-)-)
En sanning med modifikation eftersom olämplig förvaring gör att däcken blir sämre snabbare och däcken ser ut att vara åldrade och det var den bedömningen jag gjorde.

Mvh GK
av 2444ever
#595137
gnestakalle skrev: En sanning med modifikation eftersom olämplig förvaring gör att däcken blir sämre snabbare och däcken ser ut att vara åldrade och det var den bedömningen jag gjorde.

Mvh GK
På tal om det, min däckgubbe (som verkar kunnig) säger att vad gäller förvaring så är det mest direkt solljus man skall undvika, vanlig rumstemperatur är inte sämre än lite kallare förvaring. Vad jag hört innan så skulle det vara viktigt att förvara dom kallt, alltså rumstemperatur är inte så bra.

Så, någon som vet säkert. Är det de firmor som erbjuder tempererad förvaring som överdriver betydelsen av temperaturen, eller är det andra som inte har klimatanläggning som vill tona ner betydelsen?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]