Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jumu01
#591548
StringerBell skrev:
gnestakalle skrev:
Och vad jag vill få fram är att säkerheten sitter i kombinationen mänskligt beteende och teknik. Att bara fokusera teknik (dubbar/ dubbfritt) är helt meningslöst.
Den vanligaste faktorn vid en olycka är mänsklig. Nu fick jag till det va. :)
Det är ju just så det är! Men Collin och andra med teknokratiska mekano-hjärnor ser bara till bromssträcka under kontrollerade test där den mänskliga faktorn är bortraderad.
Collin försöker i alla fall få fram olika däcks egenskaper under ganska omfattande tester, förstår inte riktigt ditt resonemang StringerBell.
Skall tester utföras så ser jag hellre professionell personal som kan pressa däcken maximalt än ett gäng "garagepulares" åsikter.
Under vintertid betyder stoppsträckan på ett vinterdäck väldigt mycket, smäller det eller inte.
Visst har den mänskliga faktor betydelse med attitydsproblem och dåligt omdöme som är nog dom sämsta mänskiga egenskaper under bilkörning men att därtill ha dåliga vinterdäck gör nog situationen ännu sämre, frågan här är nog hur kunde personerna med dessa problem få ett körkortet.
Användarvisningsbild
av SvenB
#591791
jumu01 skrev:Min sambo kvaddade bilen i en hastighet av 30 km/h med dubbfri vinterdäck (hon kom in i en svag kurva med isfläckar bilen ställde sig på tvären och gled in i en stolpe som knäckte mittbalken så bilen skrotades, tack o lov så klarade hon sig pga av den låga farten) så aldrig mer något sådant "skit" på min bil så här är det dubb som gäller och kommer att gälla.

Är du säker på att din sambo klarat situationen med dubbade däck? Det går givetvis inte att veta eftersom man inte kan "backa filmen" och byta däck, men vad vet du? Tro det eller ej, men det finns dubbförsedda bilar i olyckor också. Det går inte bara att säga att det var avsaknaden av dubb som var orsaken till olyckan.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#591811
jumu01 skrev:
StringerBell skrev: Det är ju just så det är! Men Collin och andra med teknokratiska mekano-hjärnor ser bara till bromssträcka under kontrollerade test där den mänskliga faktorn är bortraderad.
Collin försöker i alla fall få fram olika däcks egenskaper under ganska omfattande tester, förstår inte riktigt ditt resonemang StringerBell.
Skall tester utföras så ser jag hellre professionell personal som kan pressa däcken maximalt än ett gäng "garagepulares" åsikter.
Under vintertid betyder stoppsträckan på ett vinterdäck väldigt mycket, smäller det eller inte.
Visst har den mänskliga faktor betydelse med attitydsproblem och dåligt omdöme som är nog dom sämsta mänskiga egenskaper under bilkörning men att därtill ha dåliga vinterdäck gör nog situationen ännu sämre, frågan här är nog hur kunde personerna med dessa problem få ett körkortet.
Jag reagerar på hur Collin tolkar resultaten och vilka råd han ger på grundval av dessa resultat.

Jag skulle säga att däckstester - Collin och andras - är objektiva i den meningen att de görs under närmast vetenskapliga och kontrollerade former, men det är inte fakta, i den meningen att de ligger långt från trafikverkligheten. När vi alla svenskar bilister kör bil är det inte under "vetenskapliga och kontrollerade former" utan just under inflytande av tillfälligheter, psykologi, etc - allt det som har med mänskliga faktorn att göra. Vad jag efterlyser är fakta från faktiska olyckor: Vem, vad, hur, osv.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#591814
Om inte det som görs under vetenskapliga former är fakta så vet jag inte vad som är fakta, sen kan man debattera fram och tillbaka när det gäller dubb eller inte dubb.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StringerBell
#591816
gnestakalle skrev:Om inte det som görs under vetenskapliga former är fakta så vet jag inte vad som är fakta, sen kan man debattera fram och tillbaka när det gäller dubb eller inte dubb.
Jag skrev:...inte fakta, i den meningen att de ligger långt från trafikverkligheten.
De är så jag använder fakta i det här sammanhanget.

Testköra däck på bana är inte trafikverkligheten. Trafikverkligheten är den som pågår utanför ditt och mitt fönster och som vi åker omkring i. Det är DEN sanningen jag är ute efter.

Däcktester hjälper mig att välja däck, vilka som under likformiga omständigheter presterar bäst i jämförelse med andra däck.
av jumu01
#591961
KKR skrev:Är du säker på att din sambo klarat situationen med dubbade däck? Det går givetvis inte att veta eftersom man inte kan "backa filmen" och byta däck, men vad vet du? Tro det eller ej, men det finns dubbförsedda bilar i olyckor också. Det går inte bara att säga att det var avsaknaden av dubb som var orsaken till olyckan.
Jag kan nog med 100% säkerhet påstå att om hon haft NordFrost eller Hakka dubbdäck så skulle olyckan aldrig hänt, is och dubbfritt = då går det åt helvete, man får inte 4 hjulsladd i 30 km/h med premium dubbdäck i en svag kurva, hon var medveten om att väglaget att det kunde vara halt där, gällande hastighet var 70 km/h men hon valde att hålla en lägre hastighet efter rådande omständigheterna, tyvärr så satt det på dubbfria vinterdäck (Blizzak som fått bästa betyg av dubbfria vinterdäck) så där är en väldigt stor anledning och att jag i dagsläget värnar om min o hennes säkerhet att det alltid skall sitta på de bästa vinterdäcken och under sommaren de bästa sommardäcken. Jag prutar inte längre på säkerheten!
Användarvisningsbild
av Bosa
#592256
Har nu kört drygt 150 mil med mina Hakka7:or och är riktigt nöjd med dem. I den ishalka som varit nu har de varit underbara. :)

Vad gäller dubb vs dubbfritt så har jag åkt bägge varianterna och åker nuförtiden bara med dubbdäck, anledningen är att dubbdäcken ger det där extra greppet som de dubbfria inte har. Detta gäller då för mig på en fwd V70 i Härjedalen. :)
av jumu01
#592262
Låter gott Bosa, har hakka 7 på min kommande S40 sedan gör ju inte saken sämre att Hakka brukar toppa tester av vinterdäck! :wink:
av oldtimersmc
#592303
StringerBell skrev:
gnestakalle skrev:Om inte det som görs under vetenskapliga former är fakta så vet jag inte vad som är fakta, sen kan man debattera fram och tillbaka när det gäller dubb eller inte dubb.
Jag skrev:...inte fakta, i den meningen att de ligger långt från trafikverkligheten.
De är så jag använder fakta i det här sammanhanget.

Testköra däck på bana är inte trafikverkligheten. Trafikverkligheten är den som pågår utanför ditt och mitt fönster och som vi åker omkring i. Det är DEN sanningen jag är ute efter.

Däcktester hjälper mig att välja däck, vilka som under likformiga omständigheter presterar bäst i jämförelse med andra däck.
Ja du läs det du skrev på slutet , fundera på vad det står på den raden raden ovanför.
Är det inte det vi talar om att ge brukaren bästa möjliga däck till det läge då sämsta möjliga väglag råder.Att det inte är var dag är egalt i sammanhanget, och det är djävligare att tappa greppet i verkligheten än på testbarnan när du kommer med bredsidan före och du möter en buss.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#592313
oldtimersmc skrev: och det är djävligare att tappa greppet i verkligheten än på testbarnan när du kommer med bredsidan före och du möter en buss.
Kommer man med bredsidan mot en buss är det fel på huvudet, inte på däcken.

Jag har aldrig - vad jag kan påminna mig - fått en ofrivillig sladd ens så jag kör med rätt hyffsade marginaler.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]