Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av hoganb
#590411
Camel skrev:Intelligent laddare typ CTEK är inget problem att lämna påslagen längre tider. De går över på pulsladdning när batteriet är fulladdat.
Hej!

Det finns en uppsjö CTEK laddare av olika prisklasser. Hur mycket behöver man ge för att få en som funkar och är pålitlig? (Ge gärna förslag på model)
Bilen jag ska ladda är en Scirocco 09:a Den kommer stå ca 4 månader i kall garage.

Tack för bra inlägg!

/MJ
Användarvisningsbild
av Camel
#590430
Om du ska köpa CTEK så rekommenderar jag MSX 5.0:
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0
http://www.ctek.se/Archive/ProductPdf/MXS%205.0_SV.pdf
http://www.ctek.se/Archive/ProductManua ... 5.0_SV.pdf
Tror Mekonomen har ett kampanjpris på 599 kr, men det var ett tag sedan så det kanske inte gäller längre.

Jag har en Multi XS 4003 som är föregångaren till MSX 5.0 och är nöjd med den. Jag använder den både till WET- och GEL-batterier.
Men du kan använda vilken intelligent laddare som helst som har pulsladdning efter fullgjord uppladdning. Både XS 5.0 och XS 4003 har detta.

Observera att tillverkaren resarverar sig mot att lämna laddaren utan uppsikt längre perioder:
Alla batterier förbrukas förr eller senare. Ett batteri som går sönder under laddning
tas normalt hand om av laddarens avancerade kontroll, men vissa ovanliga fel kan
fortfarande förekomma. Lämna inte ett batteri under laddning utan uppsikt under en
längre tid.


EDIT: citat från tillverkare
Senast redigerad av 2 Camel, redigerad totalt 0 gång.
av umekille
#590431
.
Bilen jag ska ladda är en Scirocco 09:a Den kommer stå ca 4 månader i kall garage.
jag rekomenderar denna solcellsladdare från Jula koppla in den via klämmorna o sen sättter du den via ett fönster,
jag har en likadan som jag satt via vindrutan o dragit kabeln via dörren till batteriet...ciggkontakten i nya bilar kräver
tändningsläge på nyckeln. fungerar klockrent och e inte beroende av yttre strömkälla.
Bild
Solcellspanel för laddning av bilbatterier. Placera panelen i vindrutan koppla in panelen och du kan enkelt ladda upp ditt bilbatteri. Batteriklämmor och uttag för cigarettuttag medföljer. Sugkoppar medföljer för att enkelt fästa panelen på vindrutan. Effekt: 1,5 W. 17,5 V. B350... [ Visa hela texten ]
Solcellspanel för laddning av bilbatterier. Placera panelen i vindrutan koppla in panelen och du kan enkelt ladda upp ditt bilbatteri. Batteriklämmor och uttag för cigarettuttag medföljer. Sugkoppar medföljer för att enkelt fästa panelen på vindrutan. Effekt: 1,5 W. 17,5 V. B350xH125xD25 mm. [ Dölj del av texten ]

Art.nr: 604145 Inkl moms
199:-
av umekille
#590432
Bara en sak sugkoppar har tendens sitta si o så se till att den inte ramlar ner
så den kommer i mörker.
Användarvisningsbild
av Camel
#590439
Solcellspaneler är ju bra på många sätt. Men modellen från Jula är lite för enkel för att man ska kunna säga att den gör nytta som underhållsladdare i en bil som lämnas över vintern utan tillsyn med bilens batterikablar anslutna. Max ger den 1,5W/17,5V = 86 mA. På vinterhalvåret är solen inte synlig mycket, har låg infallsvinkel samt värderförhållandena är oftast ogynsamma. Panelen kan också bli övertäckt av snö. Den effektiva laddningskapaciteten i Ah/dygn kan i praktiken bli otillräcklig för att kompensera för de flesta bilars egenförbrukning plus batteriets självurladdning. Laddaren saknar också spänningsregulator och pulsladdningsprogram men det är ett mindre problem för batteriet då strömmen är så låg. Laddaren borde dock klara att kompensera för enbart batteriets självurladdning med avtagna batterikablar. Men med avtagna batterikablar behöver ju batteriet inte underhållladdas alls om det är fulladdat innan vinterförvaringen påbörjas.
av umekille
#590445
denna solcellen pulserar in strömmen en lysdiod blinkar då den ger
den har backspärr så den kan aldrig dra ur strömmen...prova denna via
en sköarlampa i ett mörkt garage... gick fort den gav 13,5volt via en kopplad multimeter.
av hoganb
#590452
Camel skrev:Om du ska köpa CTEK så rekommenderar jag MSX 5.0:
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0
http://www.ctek.se/Archive/ProductPdf/MXS%205.0_SV.pdf
http://www.ctek.se/Archive/ProductManua ... 5.0_SV.pdf
Tror Mekonomen har ett kampanjpris på 599 kr, men det var ett tag sedan så det kanske inte gäller längre.

Jag har en Multi XS 4003 som är föregångaren till MSX 5.0 och är nöjd med den. Jag använder den både till WET- och GEL-batterier.
Men du kan använda vilken intelligent laddare som helst som har pulsladdning efter fullgjord uppladdning. Både XS 5.0 och XS 4003 har detta.

Observera att tillverkaren resarverar sig mot att lämna laddaren utan uppsikt längre perioder:
Alla batterier förbrukas förr eller senare. Ett batteri som går sönder under laddning
tas normalt hand om av laddarens avancerade kontroll, men vissa ovanliga fel kan
fortfarande förekomma. Lämna inte ett batteri under laddning utan uppsikt under en
längre tid.

Hej!


EDIT: citat från tillverkare
CTEK är inte nödvändigt men det är den jag känner till :) Jag vill ha det som funkar för mina behov. Underhållsladda bilen ca 4 månader och vara säker. Har du andra förslag? Annars verkar MSX 5.0 som ett allternativ!
ps ctek 45 hur är den? ds
Användarvisningsbild
av Camel
#590474
CTEK Zafir 45 verkar ok. Den har också pulsad underhållsladdning men ger lite mindre ström än MSX 5.0.
Zafir 45 visar inte heller vilken fas laddningsprogrammet är i lika noggrant som MSX 5.0.
Du ska betala mindre för Zafir 45 än för MSX 5.0.

http://www.battery-xtender.com/files/ma ... -45_sv.pdf
Användarvisningsbild
av Sparkz
#590503
Eller, köp den billigaste laddaren du hittar och koppla på den ett dygn varannan månad eller så. Det behöver inte vara mer komplicerat.
Bara min syn på saken. Jag skulle inte köpa en "dyr" laddare för att slippa koppla i och rycka ur en kabel några gånger. Räcker med att knappa in en påminnelse i telefonen...
Användarvisningsbild
av vetten
#590531
Med tanke på all elektronik som finns i alla nyare bilar idag så är det nog ändå att rekommendera en "intelligent" laddare som ju inte ska kunna orsaka elfel på bilen vilket en vanlig standardladdare kan göra om man har otur.

Vid laddning av batterier med en vanlig laddare utan att lyfta av batterikablarna först kan ställa till det med efterföljande felkoder och blinkande lampor på instrumentbrädan, ja tom kortis på någon väsentlig elektronikdel. Jag sa inte att det alltid händer så, men alldeles för vanligt.

Har själv en CTEK Zafir 45 och den har hittills funkat utmärkt och ett stort plus är den där lilla kabelbiten med kontakt på och som man skruvar fast på batteriet, enkelt och praktiskt att ansluta.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]