Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av hoganb
#590207
Hej,

Ska vinterförvara min ena bil. Någon som har förslag på bra underhållsladdare? Vad bör man tänka på etc
Den ska stå i kallgarage.
tack för hjälpen!
/Mj
Användarvisningsbild
av Camel
#590256
Ett friskt fulladdat batteri som är rent från smuts (minimerade krypströmmar) och har kablarna bortkopplade (förhindra att bilen kan dra ström) har en självurladdning på ca 3 % per månad vid 20°C. Om det är kallare blir självurladdningen mindre. Så är det ok att lämna batteriet fulladdat i bilen med bortkopplade kablar. Det klarar sig över vintern utan problem. Om batteriet laddar ur av sig självt så det fryser sönder var det ändå dåligt då självurladdningen isåfall måste ha berott på intern dålig batteristatus.

Men om du vill underhållsladda så satsa på en "intelligent" laddare typ CTEK eller liknande.
av hoganb
#590271
Camel skrev:Ett friskt fulladdat batteri som är rent från smuts (minimerade krypströmmar) och har kablarna bortkopplade (förhindra att bilen kan dra ström) har en självurladdning på ca 3 % per månad vid 20°C. Om det är kallare blir självurladdningen mindre. Så är det ok att lämna batteriet fulladdat i bilen med bortkopplade kablar. Det klarar sig över vintern utan problem. Om batteriet laddar ur av sig självt så det fryser sönder var det ändå dåligt då självurladdningen isåfall måste ha berott på intern dålig batteristatus.

Men om du vill underhållsladda så satsa på en "intelligent" laddare typ CTEK eller liknande.
Tjena!

Tack för ditt svar!
Så det är ok att koppla från batteriet? Inget som ballar ur då i bilen?
Med tanke på all elektronik som det är i nya bilar.

/Mj
av Rådlös
#590289
Förmodligen kommer du att få ett antal felmeddelanden när du startar upp den igen, men låt den gå så att styrdatorn, "hittar" sina gamla värden igen.
Annars kan du ju välja att inte koppla bort, men då måste du ha koll på att underhållsladdningen fungerar hela tiden.

En fråga till Camel i sammanhanget: Det heter om laddning av blybatterier att laddströmmen skall vara max 0,3 x batteriets kapacitet vid uppladdning. Exempel: Ett batteri på 50 Ah skall laddas med max 15 Ampere. Vad är maxströmmen vid underhållsladdning? Jag vet att jag har sett denna siffran, men inte memorerat den. :???:
Användarvisningsbild
av Camel
#590307
Det är ganska enkelt. Om man med underhållsladdning menar att man inte ska ladda ytterligare men även förhindra att laddningen sjunker i batteriet ska ju laddningsströmmen i idealfallet vara lika stor som självurladdningen. Detta är mycket svårt i praktiken att åstadkomma exakt korrekt eftersom självuraladdningen är både temperaturberoende och batteristatusberoende. Även anslutna laster påverkar ju strömmens storlek.
Man brukar istället säga att man ska ha en konstant spänning på 13,4-13,5 V för långvarig underhållsladdning av ett öppet reglerat 12V bilbatteri. Men olika batterityper kräver lite olika spänning, en del ända upp till 13,8V. Med en begränsad spänning för underhållsladdning behöver man ju inte ange någon max laddningsström då den i princip aldrig kan överstiga max tillåten laddningström även om batteriet är tomt. Men skulle batteriet inte vara helt laddat när underhållsladdning påbörjas så blir batteriet aldrig helt uppladdat. De flesta intelligenta laddare kommer runt detta problem genom att pulsladda istället. Alltså inte ladda alls en period och vänta på att polspänningen sjunkit något för att sedan ladda lite mer ordentligt. Då är det en fördel om inga laster (bilen) finns anslutna. Om långvarig underhållsladdning görs fel kan man antingen få ett underskott av laddning vilket medför viss sulfatering eller viss överladdning med vattenförbrukning och gasning som följd. Enklast är att ladda fullt, och lämna batteriet i vinterkylan med rengjord yta mellan polerna och utan kablar anslutna. Även om det inte behövs kan man ju alltid ladda en gång mitt i vinterperioden om man känner för det. Hellre det än att underhållsladda hela vintern.
Användarvisningsbild
av vetten
#590313
Jag har kört med min Ctek laddare på min sommarbil i 5år nu utan problem. Bara att koppla in vid avställningen och sen sköter det sej själv hela vintern och alltid ett fulladdat batteri när jag behöver starta den (står i kallgarage).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#590320
Underhållsladdning är ju ett måste på nyare bilar, koppla bort batteriet går ju inte.

Då funkar ju inte larmet, datorn ger felkoder,inställningar tappas , deadlock på dörrar och centrallås funkar inte så man kan inte låsa/låsa upp bilen osv,

Sommarbilens batteri är nu 14 år :-O) med underhållsladd, funkar perfekt
Användarvisningsbild
av Camel
#590339
Intelligent laddare typ CTEK är inget problem att lämna påslagen längre tider. De går över på pulsladdning när batteriet är fulladdat.
Användarvisningsbild
av Camel
#590341
För CTEK finns uttag som man kan montera fast i bilen. Jag har monterat ett i lastutrymmet (uttaget längst ner):

Bild

Har även förberett en adapterkabel mellan CTEK-laddaren och det 13-pol släpvagnsuttaget så att jag kan ladda bilen med CTEK utifrån (eller annan bil) utan att behöva öppna bilen om det skulle behövas.
av umekille
#590361
finns solcellspaneler köpa idag som räcker som underhållsladdare under
vintern jula har en man kopplar till batteriet med klämmor och har den i
ett fönster

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]