Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flippan90
#577779
För ett litet tag sen slutade min AC att fungera på min V70 -99. Vi skulle då lämna in den på service så dom gjorde en AC service samtidigt. Då fungerade AC:n dock small en säkring några dagar efter så fick byta den. Efter några veckor så dog fläkten helt och hållet en morgon som jag skulle starta bilen. Kan det vara så att fläktmotorn har lagt av bilen har gått snart 26.000 Mil. Ifall de är fläktmotorn är det något en hyfsat händig men ändå ingen biltokig kan fixa själv? Har ingen lust att lämna in bilen och få den lagad för X antal tusen.... Tacksam för all hjälp!
av flippan90
#577842
Så kunnig är jag tyvärr inte så att jag vet de, visste inte att de fanns två olika motorer till fläkt systemet i bilen ens... En kille på Volvo trodde att fläktmotorn var sönder när jag förklarade problemen, det enda jag fått höra dessvärre. Har kollat alla säkringar och liknande bör tilläggas! Börjar bli lite för kallt för att köra utan värme i kupén, så ifall detta inte går att lösa själv så måste man ju tyvärr lämna in bilen :(
av Volvo_740_GLT
#577849
flippan90 skrev:Så kunnig är jag tyvärr inte så att jag vet de, visste inte att de fanns två olika motorer till fläkt systemet i bilen ens... En kille på Volvo trodde att fläktmotorn var sönder när jag förklarade problemen, det enda jag fått höra dessvärre. Har kollat alla säkringar och liknande bör tilläggas! Börjar bli lite för kallt för att köra utan värme i kupén, så ifall detta inte går att lösa själv så måste man ju tyvärr lämna in bilen :(
Det är inga problem att byta värmefläkten, skruva ner plastskyddet under instrumentbrädan på passagerarsidan så ser du fläktmotorn på höger sida under instrumentpanelen.

Den sitter med 3 eller 4 torxskruvar
av flippan90
#577850
Men det kommer ingen kallluft heller enda som kommer är motorvärme och den håller bara när man är ute på motorvägen då blir man "varm" då borde de inte "bara" vara värmefläkten som är paj va eller :(?
Användarvisningsbild
av taxi
#577851
Om fläkten är paj (kupe/värme-fläkten alltså, till skillnad från motorns kylfläkt bakom kylaren) så är den ganska enkel att byta. Du skruvar bort panelen under handskfacket och handskfacket, så sitter den där med fyra skruvar! Vågar nog säga att alla kan klara det själva.
av flippan90
#577856
Okej går det att kolla upp vilken fläkt de är innan man börjar skruva? Och nu kanske jag ställer en dum fråga! Men ifall de är kupé/värmefläkten som är sönder borde de inte gå att få kyla då åtminstone eller fungerar den som både kyla och värmefläkt?
Användarvisningsbild
av goransson89
#577869
Du har TVÅ fläktar i din bil. En sitter under huven längst fram bakom kylaren och ser till att bilens motor inte blir för varm.
Sen har du en fläkt som sitter inne i bilen och ser till att det blåser inne i bilen. Denna fläkten kallas även för Kupéfläkt,Värmefläkt, AC/Värmefläkt m.m m.m..
Får du ingen blåst alls inne i bilen så är den trasig, går kupéfläkten bara på högsta hastighet så är det förmodligen fläktmotståndet som är trasigt. Båda delarna är lätta att byta och med lite torx verktyg och en ficklampa gör du det på garageuppfarten.

När fläkten inte blåser luft så får du ingen värme i bilen, heller ingen kyla. värmen du får när du åker uppkommer genom att det blir "självdrag" genom fläkten.

Köp en fläkt på skroten. Alla passar.
av flippan90
#577873
Okej skall testa det där så hoppas jag att det är kupéfläkten som är paj. Är det väsentligt hur mycket bilen gått som fläkten kommer ifrån när jag köper via t.ex. Laga.se? Kanske inte är optimalt att köpa en fläkt för 1000:- som gått 30.000 mil eller har detta ingen större betydelse?
Användarvisningsbild
av goransson89
#577877
Det är omöjligt att veta skicket på en fläkt genom att kolla miltalet.. Den kan vara utbytt för 300mil sedan, det har man ingen aning om :( Vart i landet bor du?

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]