Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#71524
Jag håller på att byta fästena till bärarmarna bak. Vänster sida gick lätt men på höger sida är det ganska trångt. Och jag har inte lust o plocka ned hela bakvagnen. Men jag blir lite orolig när jag ser hur tight det är. Jag undrar...när man lossat fästet, finns det tillräckligt med plats att få ut det gamla och få in det nya? Tips mottages gärna.
Senast redigerad av 2 onm, redigerad totalt 0 gång.
av onm
#71525
Det är alltså fästena till länkarmarna bak jag menar. Och fästet består av en bussning, ett par bultar som håller det hela.
av onm
#71693
Eftersom jag inte fick några tips, men löste det hela ändå, så får ni här tips av mig hur man gör.
Byte fästen / bussning till länkarmar bak volvo 855 -96:
Vänster sida: Lossa bultarna, 2 st håller fästet (21/14 mm) och 1 st (18mm) sitter i länkarmen. Ja, de kan sitta åt men det är bara att ta i. Lossa fästet för bromsrör o peta det åt sidan, annars får du inte ur en av bultarna.
Det är lite lurigt när du skall fästa den nya. Tips är att sätta en slanglammer runt bärarmana så de håller sig på plats. Kofot o tving kan också vara bra om du är själv.
Höger sida: som ovan. Svårt att få bort bulten (18mm) som sitter i bussningen, det är lite trångt, men det går. Även svårt att få bort/ut det gamla fästet, det är trångt. Pressa ned länkarmen, hjälp till med domkraft under det andra hjulet (vänster hjul). Fäst med ex. tving när du fått den nedåt framåt så du får utrymme att ta ut det gamla fästet. Det nya fästet hade en liten tapp i aluminiumet runt bussningen - den slipade jag bort eftersom den var i vägen.
Mtrl: Köpte på mekonomen, ca 380kr/st, fast de hade även utan nya bultar för knappt 300kr/st, så jag gick på budgetalternativet. Tot ca 600kr + några timmars arbete! Hjulinställning bör man göra efteråt.
#374102
Hej!

Har precis bytt bärarmsfästena. Tänkte bara fylla på med ett par tips:

Tips1:
Biltema säljer numera dessa fästen, 299kr/st inkl bultar (3st) och muttrar (2st).
Bulten som sitter in i bärarmen (genom bussningen) har nyckelvidd 19mm på
biltema, medan orginal är 18mm, iaf på min bil, så se till att ha en 19mm hylsa
om inte slutspurten på mek-kvällen ska bli raserad :wink:.

Tips2:
Ett annat tips är att inte blanda ihop höger och vänster (som jag :wink:)...
Vi trodde att höger fäste skulle sitta på höger sida av bilen, men det ska ju
sitta på höger axel, dvs på vänster sida av bilen, och vice versa för det vänstra
fästet. Men innan vi kom på det (hålbilden skiljer cirka 5mm) så hann jag köpa nya
fästen på mekonomen, trodde ju att biltemas var felaktiga :lol:. Kunde dock göra
ett återköp som tur var, de var dessutom aningens dyrare (353kr/st inkl bultarna
och muttrarna).

Tips3: Byt båda sidor när du ändå håller på, främst med tanke att det till viss del
ger två flugor i en smäll rent arbetsmässigt, samt med tanke på kostnaden för
hjulinställningen. Byter man bara det ena (t ex om man fått en prick på besiktningen
på det ena men inte det andra), och sen ska göra hjulinställning, så kanske verkstan
hör av sig och säger att de måste byta det andra fästet för att bultarna rostat fast :roll:,
vips så visar det sig att man var dumsnål :wink:.

Tips4: Som Onm (och Pettson i en annan tråd) skrivit tidigare så behöver man inte
riva ned nånting alls av bakvagnen. På min behövde man inte ens lossa något fäste
för rör/slangar, det gick precis ändå ;-//.

Tips5: Det går såklart att göra allt helt själv, men det underlättar väldigt mycket
om man är två :!:.
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
#556198
Något jag undrar gällande detta - man brukar ju ofta gnälla på att länkarmar fram och bak är rostiga och man byter ut dessa och fjäderbenen MEN - själva infästningen - alltså där man fäster länkarmen i ramen på bilen - rostar aldrig de sönder?

Om själva den infästningen rostat sönder - är det bara att skrota bilen då? Varför rostar aldrig fästena i sönder?

Tycker alltid att man bara hör om att folk byter sina länkarmar och fjäderben som rostar och går sönder i höger och vänstervarv - men själva fästena verkar alltid bestå? :)
#562112
hullan skrev:bump på ovan fråga

jooo, det kan jag svara på, då jag bes i måndags och fick 2:a på högra infästningen , samt en 3:a på vänstra sidan.

Halva fästet var bortrostat så de ville inte släppa ut mig på vägarna. Blev bärgare hem och tja.. där står den nu. Ska kolla mera på det i helgen.

Mvh.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]