Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av volvo_144
#558277
Vet nån var man kan hitta en komradio som funkar att lyssna lastbilarna med?
Gärna länk till butik som säljer.
Helst ska de vara en sån som man kan bära med sig men fastmonterad duger även de bara den är till bra pris
Senast redigerad av 1 volvo_144, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#558305
Hur många kanaler behöver du?

Jag har en Svera 324. Har använt den sparsamt när den var relativt ny, men den har mest legat och samlat damm de senaste 20 åren. 3.5W 24 kanaler AM/FM.
Ganska liten och smidig, för fast installation. 13cm bred, 3.5cm hög och 18cm djup. lägg till extra utrymme på djupet för antennkontakten, och 3cm på vänstersidan där man ansluter den 5-poilga dinkontakten för mikrofonen.
Jag har även en halvvågsantenn med jordplan. Visserligen en 30MHz amatörradioantenn för basstation, men den borde fungera med hyfsad SWR på 27MHz också. En PWR/SWR-mätare ingår, och lite korta kablage-stumpar för inkoppling, och en liten dämpare så du kan provköra sändaren utan att ha riktig antenn inkopplad.
av volvo_144
#558343
Mabuse skrev:Hur många kanaler behöver du?

Jag har en Svera 324. Har använt den sparsamt när den var relativt ny, men den har mest legat och samlat damm de senaste 20 åren. 3.5W 24 kanaler AM/FM.
Ganska liten och smidig, för fast installation. 13cm bred, 3.5cm hög och 18cm djup. lägg till extra utrymme på djupet för antennkontakten, och 3cm på vänstersidan där man ansluter den 5-poilga dinkontakten för mikrofonen.
Jag har även en halvvågsantenn med jordplan. Visserligen en 30MHz amatörradioantenn för basstation, men den borde fungera med hyfsad SWR på 27MHz också. En PWR/SWR-mätare ingår, och lite korta kablage-stumpar för inkoppling, och en liten dämpare så du kan provköra sändaren utan att ha riktig antenn inkopplad.

Har en exakt likadan liggandes men dom går tyvärr inte att lyssna nått vettigt med. dom är på 27mhz tydligen
Användarvisningsbild
av SvenB
#558442
Vilket fekvensband vill du ha då?
Användarvisningsbild
av Lasseman
#558890
Ska du bara lyssna så borde du satsa på en scanner istället för en komradio, det blir både enklare och billigare. Det finns billiga bärbara Uniden-scanners från 5-600 kr som duger utmärkt t ex Uniden Bearcat UBC 69-2 på Kjell&Co, art nr 33307, för 550 kr. Harald Nyborg har väl också nån i sitt sortiment. Dock börjar de här apparaterna försvinna från "vanliga affärer" p g a minskad efterfrågan nu när man inte längre kan lyssna på blåljusmyndigheterna.
Hursomhelst så kan du lyssna på åkeririksen, åkeriernas egna kanaler + mycket annat med den radion som jag nämde ovan. Väljer du en riktig komradio typ ericsson eller motorola så får du nog hosta upp ett par tusenlappar för en begagnad, sen tillkommer programmering hos en radiofirma för ett par hundralappar, såvida du inte hittar en begagnad som har rätt kanaler i från början.
Användarvisningsbild
av Bullock
#559722
Hej
Jag kör komradio hemma och i min cheva van, gå in på http://www.limmared.nu/ där finns det du behöver 8)
Mvh/Bullock
Användarvisningsbild
av Friman
#561261
Mabuse skrev:Hur många kanaler behöver du?

Jag har en Svera 324. Har använt den sparsamt när den var relativt ny, men den har mest legat och samlat damm de senaste 20 åren. 3.5W 24 kanaler AM/FM.
Ganska liten och smidig, för fast installation. 13cm bred, 3.5cm hög och 18cm djup. lägg till extra utrymme på djupet för antennkontakten, och 3cm på vänstersidan där man ansluter den 5-poilga dinkontakten för mikrofonen.
Jag har även en halvvågsantenn med jordplan. Visserligen en 30MHz amatörradioantenn för basstation, men den borde fungera med hyfsad SWR på 27MHz också. En PWR/SWR-mätare ingår, och lite korta kablage-stumpar för inkoppling, och en liten dämpare så du kan provköra sändaren utan att ha riktig antenn inkopplad.
QRA frågas kom :)

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]