Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#544261
Så var det för mig med. Tog sportratten och sportchassi istället, billigare tillbehör som ger större skillnad än mot original för helhetsupplevelsen....
Och HP duger helt klart, framför allt med CD eller Spotify via bluetooth är det riktigt bra ljud, radion är ju alltid sämre.. Sladd (Aux 3,5 mm eller USB) har jag inte testat ljudkvaliteten på då blåtand funkar så himla bra, men ska göra det för att se om det är nån skillnad.
#544522
Hej
Jag hämtade i fredags en XC 70 2012 med en lång och dyr lista av tillägg inkluderande Premium Sound. Två anledningar till att jag valde Premium Sound. Jag vill absolut ha subwoofer. Hade en S80 med Premium (Dolby Prologic) eller motsvarande utan subwoofer. Inte helt nöjd. En annan S80 med HP och subwoofer. Den var bättre. Efter det en V70 med HP och sub också bra. Nu går det bara att få sub till Premium sound tror jag. Så det var givet. Den andra anledningen är ljudfördelningen. Dvs sångstämman hamnar mitt i bilen fram och förskjuts inte mot den sida man sitter. Ljudbilden är betydligt mer naturlig. Är även bättre när man lyssnar till program i mono som nyheter. Det är Dolby Prologic kretsen som fixar det. Dessutom får man en mycket väl fungerande röststyrningen för telefonen och navigatorn om man har Premium Sound. Tror inte det går annars. Tänk på att beställa laminerade rutor, om det inte är standard, om du skall lyssna på musik. De gör stor skillnad när det gäller att dämpa vindbrus. Har hittills testat ljud från iPod. Bra styrning, låtinformation, sökning och ljud och från en Ipoden i USB uttaget. Kan ta emot strömmade ljud, från exempelvis Spotify, via Bluetooth men kan ännu bara byta låt via rattknapparna. Inte läsa taggarna. Iphone saknar ett par protokoll men de kommer i nästa uppdatering enligt Apple. Då kan man man växla mellan en Ipod kopplad till USB ingången och en Iphone över Bluetooth.
av Enzo
#544696
Ska man ändå lägga på en massa lullull och är ljudintresserad så förstår jag inte varför man inte tar PS, skillnaden är milsvid, betydligt större än steget från performance till HP.

Visst, performance och HP duger till radiolyssning och om man bara vill ha skvalmusik, med PS är nåt helt annat. Jag förstår om man har en skral budget, men det är få saker jag prioriterar högre än PS kan jag ju säga.
av Enzo
#544699
Och såna som tycker att PS försämrar, de vill jag kalla för okunniga på gränsen till dumhet. Smaken är som baken iofs, men PS håller utan tvekan en betydligt högre HiFi-standard än de lägre nivåerna. Om man sedan tycker det är värt de extra tusenlapparna är upp till var och en, men hellre PS än metallic, om jag var tvungen att välja.
#544749
Smaken är som baken och kraven är olika!

Många tycker att ljudet är bra om basen är stark, resten verkar kvitta.
Och det är ju därför det finns olika system, för att man ska kunna välja något som passar en själv..

För egen del är PS + sub miniminivå på en bra anläggning.. Men det är ju jag det..
av dynamon
#544835
Enzo & Variosboy, har ni lyssnat på PS i V70II 2012 (som skiljer sig från tidigare årsmodeller), eller tycker ni bara generellt att det är värt att satsa på bra ljud?

Jag provlyssnade igår på PS i 2012an. Det var dock inte med egen musik och säljaren satt också i bilen (inne i affären) och jag ville inte kräma på. Egentligen fick jag inte ut så mycket av provlyssningen, men om kalkylen godkänns av chefen, så bli det en sån.

Jag provade också 2011ans High Performance. Inte alls ultimat, men skulle nöja mig med det hellre än att plocka bort annan utrustning.
#544851
Har PS + sub i min nuvarande bil, och enligt flera så är PS nu något sämre i vissa anseende och något bättre i andra..

Jag skulle inte kalla mig audiofil, men för mig är BRA ljud viktigt, spelar kanske inte så starkt så ofta, men jag vill att det ska låta "rätt".
av Enzo
#544877
Ja man lägger ju som sagt pengarna på vad man vill, men är man något sånär intresserad av vettigt ljud i bilen så är min odelade rekommendation att PS gör enormt mkt för helhetsupplevelsen. Jag skulle aldrig byta bort AC mot PS men det är kanske det enda också.

Basen är dock inte så viktig för mig, har iofs sub i min, men det var mera för att ha, hade lika gott klarat mig utan den eg. Påslaget för TP2 jämfört med TP1 med sub är väl marginellt och då vet jag vad jag skulle ha valt.
#544879
Nu men det nya Sensus så går det bara att ta subben till PS-systemet vilket inte jag tycker är bra borde gå att ta till HP med...

Mvh
Per

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]